Met een marktanalyse bepaalt u of er genoeg interesse is in uw product of dienst, en op welke doelgroep u zich het beste richt. U geeft daarbij een antwoord op de volgende vragen:
1. Marktgrootte
Hoeveel mogelijke klanten zijn er? Kunt u hen in groepen opdelen?
2. Doelmarkt
Op welke klantengroep(en) wilt u zich richten? Wat is hun profiel?
3. Marktaandeel
Hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten? Welke evoluties op de markt hebben een weerslag op uw bedrijf?
4. SWOT-analyse
Wat zijn uw sterktes en zwaktes? Welke kansen en risico’s biedt de markt?
Strength: waar ben ik goed in?
Weaknesses: Wat zijn mijn minder sterke eigenschappen?
Opportunities: Welke kansen zie ik voor mijzelf?
Threats: welke bedreigingen zijn er voor mij?
Marketingstrategie: de ideale marketingmix?
Nu u een beter zicht hebt op de markt en uw eigen positie, kunt u uw marketingplan maken. Op basis van uw marktanalyse stemt u uw product, prijs, plaats en promotiemiddelen 'de 4 p’s' optimaal op elkaar af.
product
Wat is de meerwaarde van wat u aanbiedt? En waarom is uw product of dienst net zo geschikt voor uw doelpubliek?
prijs
Bepaal uw prijs: laag (om snel klanten aan te trekken, met het risico op een prijzenoorlog), hoog (om zo snel mogelijk winst te maken, als de klant bereid is meer te betalen) of neutraal.
plaats
Hoe en waar zult u uw product of dienst aanbieden?
promotie(middel)
Welk imago wil u nastreven? Welke kanalen gaat u inschakelen om dat imago te promoten?
U wilt als zelfstandige starten? Proficiat! We geven u graag volgend advies: open voor uw zaak of bedrijf een aparte zakelijke zichtrekening. Los van uw privérekening. Maar speciaal voor uw professioneel betalingsverkeer.
De huidige energiecrisis is niet alleen voelbaar bij gezinnen, maar zeker ook bij bedrijven. De energieprijzen zijn de voorbije maanden door het dak gegaan en als ondernemer hebt u niet altijd de mogelijkheid om deze prijsstijgingen integraal aan uw klanten door te rekenen. Dit betekent dus een aanslag op uw winstmarges. Via energiebesparende investeringen of investeringen om zelf energie op te wekken kunt u de impact op uw onderneming minimaliseren en soms zelf positief ombuigen.
De hervorming van het wetboek vennootschappen en verenigingen (WVV), die op 28 februari 2019 door het parlement werd goedgekeurd, maakte komaf met de wildgroei van vennootschapsvormen. Door het aantal vennootschapsvormen te beperken, wil de overheid het ondernemersklimaat aanmoedigen. Welke zijn de meest opvallende regels? En wat betekent de hervormde vennootschapswet voor ondernemers die een vennootschap willen oprichten of al een vennootschap hebben? De belangrijkste punten voor u samengevat.
In 2020 treedt de 3e fase van het zomerakkoord uit 2018 in werking. Deze fase wordt gekenmerkt door enkele belangrijke wijzigingen met verstrekkende gevolgen voor u als ondernemer. Daardoor loont het vanuit fiscaal oogpunt zeker de moeite om uw investeringen nog in 2019 uit te voeren. Waarom? In deze blog zetten we de belangrijkste argumenten op een rij.
Vennootschappen kunnen een deel van de aankoop en/of de verbouwing van een woning (kantoren, praktijk, atelier) door hun vennootschap laten financieren. Maar de fiscus keurt dergelijke constructies niet zomaar goed omdat er voordelen aan verbonden zijn. Hieronder de belangrijkste aandachtspunten en aanbevelingen.