Hoe doe ik dat, een marktanalyse maken?

Succesvol ondernemen Ondernemen – 24 september 2015

Met een marktanalyse bepaalt u of er genoeg interesse is in uw product of dienst, en op welke doelgroep u zich het beste richt. U geeft daarbij een antwoord op de volgende vragen:

1. Marktgrootte

 marktanalyse
 Hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten?

Hoeveel mogelijke klanten zijn er? Kunt u hen in groepen opdelen?

2. Doelmarkt

Op welke klantengroep(en) wilt u zich richten? Wat is hun profiel?

3. Marktaandeel

Hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten? Welke evoluties op de markt hebben een weerslag op uw bedrijf?

4. SWOT-analyse

Wat zijn uw sterktes en zwaktes? Welke kansen en risico’s biedt de markt?

  • Strength: waar ben ik goed in?
  • Weaknesses: Wat zijn mijn minder sterke eigenschappen?
  • Opportunities: Welke kansen zie ik voor mijzelf?
  • Threats: welke bedreigingen zijn er voor mij?

Marketingstrategie: de ideale marketingmix?

Nu u een beter zicht hebt op de markt en uw eigen positie, kunt u uw marketingplan maken. Op basis van uw marktanalyse stemt u uw product, prijs, plaats en promotiemiddelen 'de 4 p’s' optimaal op elkaar af.

  • product
  • Wat is de meerwaarde van wat u aanbiedt? En waarom is uw product of dienst net zo geschikt voor uw doelpubliek?

  • prijs
  • Bepaal uw prijs: laag (om snel klanten aan te trekken, met het risico op een prijzenoorlog), hoog (om zo snel mogelijk winst te maken, als de klant bereid is meer te betalen) of neutraal.

  • plaats
  • Hoe en waar zult u uw product of dienst aanbieden?

  • promotie(middel)
  • Welk imago wil u nastreven? Welke kanalen gaat u inschakelen om dat imago te promoten?

Lees ook:

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Hoge energieprijzen voor ondernemingen: hoe gaat u ermee om?

De huidige energiecrisis is niet alleen voelbaar bij gezinnen, maar zeker ook bij bedrijven. De energieprijzen zijn de voorbije maanden door het dak gegaan en als ondernemer hebt u niet altijd de mogelijkheid om deze prijsstijgingen integraal aan uw klanten door te rekenen. Dit betekent dus een aanslag op uw winstmarges. Via energiebesparende investeringen of investeringen om zelf energie op te wekken kunt u de impact op uw onderneming minimaliseren en soms zelf positief ombuigen.

Lees verder

4 vennootschapsvormen, ontdek ze hier

De hervorming van het wetboek vennootschappen en verenigingen (WVV), die op 28 februari 2019 door het parlement werd goedgekeurd, maakte komaf met de wildgroei van vennootschapsvormen. Door het aantal vennootschapsvormen te beperken, wil de overheid het ondernemersklimaat aanmoedigen. Welke zijn de meest opvallende regels? En wat betekent de hervormde vennootschapswet voor ondernemers die een vennootschap willen oprichten of al een vennootschap hebben? De belangrijkste punten voor u samengevat.

Lees verder

Ondernemer? Investeer nog in 2019 en vermijd deze fiscale wijzigingen in 2020

In 2020 treedt de 3e fase van het zomerakkoord uit 2018 in werking. Deze fase wordt gekenmerkt door enkele belangrijke wijzigingen met verstrekkende gevolgen voor u als ondernemer. Daardoor loont het vanuit fiscaal oogpunt zeker de moeite om uw investeringen nog in 2019 uit te voeren. Waarom? In deze blog zetten we de belangrijkste argumenten op een rij.

Lees verder