Opgepast: nieuwe phishing-e-mail!

Betalen Online bankieren Betaalkaarten – 27 augustus 2019

Er doet weer een phishing-e-mail de ronde. Het doel van dergelijke nepmails, zogezegd verstuurd door AXA Bank, is om bij u vertrouwelijke bankgegevens los te krijgen en vervolgens uw rekeningen te plunderen. Hieronder voorbeelden van recente phishing-e-mails en tips om ze tijdig te herkennen.

Voorbeelden van de meest recente phishing e-mails

Phishingmails gerapporteerd op 27 augustus 2019

phishingmail 1 van 27 augustus

phishingmail 2 van 27 augustus

Phishingmail gerapporteerd op 26 augustus 2019

phishingmail van 26 augustus

Phishingmail gerapporteerd op 30 juli 2019

phishing mail van 30 juli

Hoe herkent u phishing?

De basisregel

opgepast phishing

Deel nooit uw bancaire codes, dat zijn uw pincodes of codes gegenereerd door een kaartlezer, via e-mail, telefoon, sms of sociale media. Hoe echt het bericht ook lijkt, AXA Bank vraagt u nooit persoonlijke informatie via deze kanalen.

Negeer dus elk bericht dat u via een link naar homebanking of onze mobile banking leidt, net als telefoontjes die u vragen om in te loggen of uw kaartlezer te gebruiken. Met de codes die gegenereerd worden door uw kaartlezer kunnen fraudeurs toegang krijgen tot uw bankrekening.

Er bestaan tegenwoordig trouwens andere aanmeldmethodes (itsme, vingerafdrukherkenning) waarbij u uw kaartlezer en responsecodes niet meer nodig hebt. Als u die methodes gebruikt, loopt u minder kans om het slachtoffer te worden van phishing.

Voorkomen is beter dan genezen

U kunt bij elke e-mail zelf een aantal simpele controles uitvoeren om te weten of het om een phishing e-mail gaat. Eén ding is zeker: als u twijfelt, kunt u beter stoppen.

1. Werd de e-mail verstuurd van een officieel e-mailadres van AXA Bank?

phishing mail

Bij phishing heeft het emailadres dat gebruikt wordt vaak niets te maken met het bedrijf in de mail, al kunnen frauduleuze e-mails wel verstuurd worden van een e-mailadres dat officieel lijkt, zoals @axa-bankieren.be. Wees ook op uw hoede voor rare voorvoegsels in het e-mailadres.

Phishing e-mails gaan vaak over een beperkte toegang of blokkering van uw rekening, een vernieuwing van uw debetkaart of uw kaartlezer … iets wat AXA Bank nooit zal vragen via e-mail.

2. Wordt er in de e-mail gevraagd wordt om op een link te klikken?

phishing

Bij phishing mails zult u zien dat de link niet verwijst naar de website van AXA Bank. Dat kunt u op een pc makkelijk controleren door met uw cursor op de link te gaan staan. In het voorbeeld hierboven verwees hij naar http://mijning-controlescherm.nl/veraie.html!

Hebt u per ongeluk toch geklikt op een link? Scan dan het toestel dat u gebruikt hebt (pc, laptop, tablet of smartphone) met uw antivirusprogramma. Dan bent u er zeker van dat malware of virussen die misschien op uw toestel zijn geïnstalleerd, onschadelijk worden gemaakt.

3. Is de verbinding beveiligd?

hacking

Net als andere banken gebruikt AXA Bank altijd en uitsluitend een beveiligde verbinding naar eigen applicaties. Die herkent u aan de melding ‘https’ in plaats van ‘http’. Bovendien zal de url balk in de browser groen worden. Bij phishing e-mails zal dat niet het geval zijn.

Hebt u toch uw bankgegevens doorgegeven?

  • Neem zo snel mogelijk contact op met uw bankagent en/of phishing@axa.be
  • Wanneer u via mail of telefoon toch persoonlijke of vertrouwelijke bankgegevens hebt doorgegeven, zoals de code gegenereerd door de kaartlezer: laat de kaart direct blokkeren (cardstop op het nummer 070/344 344). Dan wordt automatisch een nieuwe kaart aangevraagd.
  • Is er geld van uw rekening? Leg dan in ieder geval klacht neer bij de politie en stuur een kopie van het proces-verbaal door naar phishing@axa.be of fraude@axa.be. Dat is nodig voor de behandeling van het schadedossier.

Waar moet u gevallen van phishing melden?

Zend de mails door als bijlage in een nieuwe mail (dus niet doorsturen/forward) naar phishing@axa.be.

Meer info nodig?

Algemene veiligheidsvoorschriften en informatie over veilig bankieren zijn ook te vinden op de startpagina van homebanking.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Betalen in het buitenland? Even makkelijk als thuis.

Met veel cash geld op reis vertrekken, da’s geen goed idee. Maar wat moet u dan wel doen? Want op vakantie wilt u natuurlijk ook niet zonder geld komen te zitten. De oplossing? Verschillende betaalmiddelen meenemen! We zetten de mogelijkheden voor u op een rij, zodat u gerust op reis kunt vertrekken.

Lees verder

Payconiq en Bancontact samen in één app

Bancontact en Payconiq Belgium zijn samen en dat biedt alleen maar voordelen. De Payconiq by Bancontact-app biedt inderdaad het beste voor mobiel betalen: eenvoud, reikwijdte en veiligheid bijeen. Via uw smartphone of tablet hebt u met deze app steeds geld op zak.

Lees verder

Een complete reisverzekering zonder extra kosten

U plant een ontspannende reis om helemaal tot rust te komen. Na wat vergelijken hebt u de ideale reisbestemming gevonden, en een vliegtuigticket ernaartoe. Maar bij het boeken slaat de schrik u om het hart: stel dat ik ziek word en niet meer kan vertrekken? Of dat ik mijn reis om een andere reden wil annuleren? Toch maar doen die annulatieverzekering? Maar dat gaat natuurlijk wat kosten… of niet?

 

Lees verder

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw debetkaart te gebruiken.

Lees verder

Ook contactloos betaalt u in alle veiligheid

De nieuwe debetkaarten die nu door AXA Bank worden uitgegeven zijn uitgerust met een NFC-chip (Near Field Communication), waardoor contactloze betalingen mogelijk zijn: ze zijn gemakkelijk herkenbaar door het symbool met vier golfjes. Contactloos betalen wordt meer en meer de norm. Toch staan sommige mensen er wantrouwig tegenover. Geheel onterecht. Waarom? Daarom!

Lees verder