Nieuwe phishing e-mails: enkele tips

Betalen Online bankieren Online bankieren – 08 november 2016

Er doen opnieuw een aantal phishing mails de ronde. Deze valse e-mails, die zogezegd uit naam van AXA Bank verstuurd worden, hebben als doel om vertrouwelijke informatie los te krijgen. Hieronder voorbeelden van recente phishing e-mails. Vele van onze klanten hebben deze mails ontvangen en gerapporteerd.

Voorbeelden van phishing mails

phishing 29 sept

Voorbeeld van een phishing e-mail ontvangen op 29 september 2016.

phishing 31 maart

Voorbeeld van een phishing e-mail ontvangen op 31 maart 2016.

Wat doet u best als u zo’n e-mail ontvangt?

De basisregel

Hoe echt de e-mails ook lijken, AXA Bank vraagt nooit informatie via mail of telefoon. We zien dat klanten na het doorgeven van de gegevens vaak ook nog opgebeld worden om bijvoorbeeld codes van de kaartlezer te vragen.

Voorkomen is beter dan genezen

U kunt bij elke e-mail zelf een aantal simpele controles uitvoeren om te weten of het om een phishing e-mail gaat.

  • Werd de e-mail verstuurd van een officieel emailadres van AXA Bank?
    1. Bij phishing heeft het emailadres dat gebruikt wordt vaak niets te maken met het bedrijf in de mail.
    2. E-mails van AXA Bank komen van een adres dat eindigt op @axa.be, maar dat is niet altijd een garantie op echtheid, want soms kunnen frauduleuze e-mails toch ook de extensie @axa.be hebben. Wees dan op uw hoede voor rare voorvoegsels in het e-mailadres en doe zeker niet wat er in de mail gevraagd wordt. Phishing e-mails gaan vaak over een beperkte toegang of blokkering van uw rekening, een vernieuwing van uw bankkaart … iets wat AXA Bank dus nooit zal vragen via een e-mail of via telefoon.  Volg zeker ook de tips hieronder.
  • Wanneer er in de e-mail gevraagd wordt om op een link te klikken, kunt u hem controleren door er gewoon met uw cursor op te gaan staan. Bij phishing mails zult u zien dat de link niet verwijst naar AXA Bank. In het voorbeeld hierboven verwees hij naar http://events.lifestyle-labs.com!
  • Net als andere banken gebruikt AXA Bank altijd en uitsluitend een beveiligde verbinding naar eigen applicaties. Die kunt u herkennen aan de melding van “https” in plaats van “http”. Bovendien zal de url balk in de browser groen worden. Bij phishing e-mails zal dit niet het geval zijn.
  • Klik nooit op bijlagen die u niet kunt linken aan zaken die u zelf online gedaan hebt (bijvoorbeeld facturen van bedrijven of zaken indien u daar niets besteld hebt, een e-mail i.v.m. een pakket bij DHL terwijl u er geen bestelling geplaatst hebt ...)

Indien u toch vertrouwelijke gegevens hebt doorgegeven

  • Laat uw bankagent onmiddellijk uw pincode veranderen
  • Indien codes werden doorgegeven: laat de kaart direct blokkeren en vraag een nieuwe aan.

Waar moet u gevallen van phishing melden?

Zend de mails door als bijlage in een nieuwe mail (dus niet doorsturen/forward) naar phishing@axa.be.

Meer info nodig?

Algemene veiligheidsvoorschriften en informatie over Veilig Bankieren zijn ook te vinden op volgende link: https://www.axabank.be/nl/homebanking-login.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw bankkaart te gebruiken.

Betaal uw facturen met één klik dankzij Zoomit!

De naam van de begunstigde, het rekeningnummer, het bedrag, de mededeling ... Hebt u er ook genoeg van om tijd te verliezen met overschrijvingen invoeren? Met Zoomit valideert u de betaling van uw facturen in een wip! U beslist over alles: welke factuur, welk bedrag, wanneer. Zodra u dat beslist hebt, een paar muisklikken en hup, klaar is Kees. Makkelijk, gratis en foutloos. Wat houdt u nog tegen?

 

Vijf voordelen van mobile banking

Gebruik je ook je smartphone of tablet om mobiel te bankieren? Dan ben je een van de velen, want mobiel betalen wordt altijd maar populairder. Het is ook erg handig, met de AXA Bank mobile banking app heb je altijd je bank op zak: je kunt altijd en overal betalen en je weet exact hoeveel er op je rekeningen staat. Maar dat is lang niet alles.

Laat niet in uw kaarten kijken!

Internetbankieren is en blijft veilig. Maar u moet wel waakzaam blijven voor phishing. De laatste tijd krijgen meer en meer mensen een valse mail waarin wordt gevraagd om hun bankkaart op te sturen omdat ze zogezegd zou moeten worden vervangen. Ga hier niet op in want een bank zou zoiets nooit vragen!

Opgelet voor phishing-sms'jes en verzoeken om uw bankkaart te vervangen

In het derde kwartaal van 2015 waren er in België 43 fraudegevallen via internetbankieren. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Febelfin. Fraudeurs gebruiken niet alleen valse e-mails, maar ook - en dat is nieuw - sms-berichten om aan phishing te doen. Of ze trachten rechtstreeks uw bankkaart én de bijhorende pincode te bemachtigen.

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan