Een bedrijfspand kopen of renoveren: check!

Groeien is uitbreiden Bedrijf in groei Ondernemen – 26 februari 2016

Bij de bouw of verbouwing van een bedrijfsruimte of praktijk zijn er heel wat aandachtspunten en verplichtingen. Sommige daarvan worden al te vaak vergeten. Waar moet u vooral rekening mee houden?

1. Voorzie voldoende tijd

bouwgids
Uitbreidingsplannen? Download nu de gloednieuwe bouwgids van AXA Bank, met een mooi voorbeeld van een project voor zelfstandigen.

Houd niet alleen rekening met de tijd die de bouwwerken zelf zullen kosten, maar ook met de tijd die u nodig zult hebben om alle paperassen in orde te brengen. Want een kleine vertraging kan al snel uitgroeien tot een grote vertraging. In de praktijk hebt u vaak veel meer tijd nodig dan u oorspronkelijk gedacht had.

Zorg daarom dat u goed weet wat u wilt voor u een architectenbureau binnenstapt. Aan een concreet ontwerp gaat immers heel wat planning en overleg vooraf. En dat kost heel wat tijd.

2. Let op voor verborgen kosten

Houd rekening met het totale kostenplaatje: grondwerken, isolatie, ventilatie, de aanleg van een parking, beveiliging, het plaatsen van regenwaterputten … De kosten van die ‘details’ lopen al snel op.

3. Wees op de hoogte van alle normen en verplichtingen

Een ondernemer die bouwt of verbouwt, moet aan heel wat verplichtingen voldoen op het vlak van milieu, energie en brandveiligheid. Zo is het bijvoorbeeld verplicht om het regenwater dat op het dak van uw pand valt, op te vangen en te hergebruiken. Zorg dat u goed geïnformeerd bent over de voorschriften en normen waaraan u moet voldoen. Bekijk bijvoorbeeld de Leidraad bij het zoeken naar een bedrijfsruimte van het Agentschap Ondernemen.

4. Zorg dat u voldoet aan de stedenbouwkundige voorschriften

Hoe hoog mag u bouwen? Welk percentage van het perceel mag u bebouwen? Hoeveel parkeerruimte mag u maximaal aanleggen? Voor bepaalde handelingen met een kleine ruimtelijke impact bent u vrijgesteld van de vergunningsplicht. Voor sommige van die handelingen hebt u wel meldingsplicht. En voor andere handelingen met grotere impact moet u een stedenbouwkundige vergunning aanvragen. Lees meer op de website van Ruimte Vlaanderen: Heeft u een vergunning nodig voor uw plannen?

5. Zorg dat uw onderneming kan blijven draaien tijdens de werken

Tijdens een (ver)bouwproject kunnen heel wat problemen of vertragingen de kop opsteken. Als u uw zaak in die tijd gesloten moet houden, dan verliest u heel wat omzet. Ook als u achteraf een schadevergoeding ontvangt, weegt die vaak niet op tegen dat omzetverlies. Probeer daarom - indien mogelijk - om uw zaak tijdens de bouwwerken zo goed of kwaad als het kan te laten draaien, stof- en lawaaihinder ten spijt.

6. Klop op tijd aan bij uw bankagent

Wilt u een lening voor de renovatie of aankoop van een bedrijfspand aanvragen? Wacht dan niet te lang om met uw bankagent te gaan praten. Zonder de nodige financiële middelen verder werken heeft immers weinig zin. En zo is er meteen duidelijkheid over de financiële situatie, zodat uw plannen eventueel nog kunnen worden aangepast.

7. Kies de juiste locatie in de juiste bestemmingszone

De locatie moet afgestemd zijn op uw activiteit, uw klanten, uw leveranciers, en de concurrentie. Het gebouw moet passen bij uw bedrijfsidentiteit en bereikbaar zijn (met de auto of met het openbaar vervoer). Ga zeker na of uw onderneming thuishoort op een ambachtelijke zone, een industriegebied, een commerciële zone, een agrarische zone, een woonzone … Vraag indien nodig een bestemmingswijziging aan.

Lees meer

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Hoe de waarde van een bedrijf bepalen bij overname?

Het gaat u als ondernemer voor de wind en u wilt zich bij een ander bedrijf inkopen of het volledig overnemen. Een vraag die dan in het overnameproces vanzelf naar boven komt: hoe bepaalt u de waarde van die zaak? Er is echter geen eenduidig antwoord. Er bestaan immers verschillende methodes om de overnamewaarde van een bedrijf te bepalen, elk met een andere uitkomst. En onder andere aannames kan één en dezelfde methode zelfs verschillende resultaten opleveren. In deze blog vindt u meer uitleg over de twee meest voorkomende waarderingsmethodes.

Lees verder

De overnameprijs van een onderneming bepalen: de DCF-methode voor u uitgelegd (met voorbeelden)

Bent u van plan om aandelen in een nv of bv te kopen of te verkopen? Dan is het belangrijk om een duidelijk zicht te krijgen op de waarde van het bedrijf. Uiteraard kunt u die waardebepaling toevertrouwen aan een specialist ter zake, maar u kunt het ook zelf al eens proberen. De DCF-methode (voluit discounted cashflow-methode) wordt beschouwd als de meest interessante waarderingsmethode om de waarde van een onderneming te bepalen omwille van de allround benadering. Hoe dat in zijn werk gaat? We leggen het voor u uit in 5 stappen.

Lees verder

Voor elk plan een professioneel krediet

U wilt dat de zaken blijven draaien. En als zelfstandige weet u als geen ander dat het belangrijk is om genoeg financiële ruimte te hebben. Een lening voor zelfstandigen of professioneel krediet geeft u die nodige ruimte. Om te investeren. En om te groeien.

Lees verder

Barst uw onderneming uit haar voegen?

Hebt u te weinig ruimte voor stockage of is uw praktijkruimte is nogal krap? Tijd om uit te breiden! U kunt uw bestaande gebouw renoveren, of op zoek gaan naar een andere werkplek. Maar hebt u al nagedacht over de financiering van uw nieuwe bedrijfsruimte?

Lees verder