Met bankswitching is veranderen van bank kinderspel

Betalen Klant worden Zichtrekening – 27 november 2020

Mensen veranderen vaker en vaker van bank. Dat wordt nu zelfs nog makkelijker omdat uw betaal- of spaarrekening overzetten naar een andere bank echt kinderspel is dankzij de bankoverstapdienst Bankswitching: uw nieuwe bank neemt inderdaad alles volledig op zich. U moet bijvoorbeeld niet zelf uw nieuwe betaalrekeningnummer doorgeven aan uw werkgever of elektriciteitsleverancier wanneer u van bank verandert, uw nieuwe bankinstelling doet dat voor u.

Bankswitching zorgt voor automatische gegevensuitwisseling bij verandering van bank


Met de bankoverstapdienst Bankswitching is uw betaal- of spaarrekening overzetten naar een andere bank echt kinderspel.

Uw nieuwe bank zorgt voor alle formaliteiten met de andere bank (tenzij u het anders aangeeft op het aanvraagformulier). Zet u een betaalrekening over, dan zorgt ze er ook voor dat de schuldeisers aan wie u een domiciliëringsopdracht hebt gegeven (bv. voor gas en elektriciteit of telecom) op de hoogte worden gebracht, evenals de opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen, zoals uw werkgever of een pensioendienst of ziekenfonds waar u een uitkering van krijgt.

Alle banken werken samen binnen de centrale bankoverstapdienst Bankswitching voor de overdracht van betaalrekeningen. Voor een spaarrekening is deze dienst daarentegen uitsluitend mogelijk indien de nieuwe en de vorige banken allebei deelnemende partijen zijn. Als u uw spaarrekening wilt overzetten, kunt u heel makkelijk vooraf checken of de betrokken banken deze dienst wel aanbieden via de lijst van de deelnemende banken beschikbaar op www.bankswitching.be.  

Verandert u van bank? Nadat uw nieuwe bank uw overstapaanvraag heeft ontvangen, start Bankswitching de communicatie op tussen alle betrokken partijen.

Bij overdracht van een betaalrekening licht Bankswitching uw schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende betalingen in

Bankswitching stuurt de aanvragen van mensen die willen veranderen van bank, door naar de schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen, met alle informatie die nodig is om de continuïteit van hun bankzaken te garanderen, meer bepaald:

  • het nieuwe en vorige rekeningnummer van de consument
  • de benaming van de nieuwe rekening
  • de overstapdatum
  • en de mandaatreferentie in het geval van domiciliëringen.

Er wordt ook een kopie meegestuurd van het ondertekende aanvraagformulier voor de bankoverstapdienst.

De schuldeisers en terugkerende betalers moeten vanaf de overstapdatum het nieuwe rekeningnummer gebruiken.

Bij overdracht van een spaarrekening zorgt Bankswitching voor het overzetten van uw saldo en het afsluiten van uw vorige rekening

Bij overdracht van een spaarrekening vie de bankoverstapdienst Bankswitching wordt de vorige rekening automatisch afgesloten. De nieuwe bank neemt het op zich om bij uw vorige bank de vereffening van uw spaarrekening aan te vragen. De vorige bank sluit dan uw vorige spaarrekening af en zet het batig saldo en interesten over naar uw nieuwe rekening.

Let evenwel op: bij vereffening van een spaarrekening worden de interesten berekend maar de getrouwheidspremies op stortingen van minder dan één jaar voor de afsluiting vervallen en worden bijgevolg niet mee overgedragen.

Loop geen rente mis en controleer wanneer de getrouwheidspremie op de spaarrekening bij uw andere bank verworven is. Het volstaat dat de getrouwheidspremie verworven is, ook al werd ze nog niet uitbetaald. Op het moment van de vereffening van de rekening als gevolg van de bankoverstap, worden reeds verworven maar nog niet uitbetaalde getrouwheidspremies zo automatisch aan het over te dragen saldo toegevoegd.

Bankswitching biedt mensen die veranderen van bank optimale service aan 

In de centrale bankoverstapdienst krijgt u, wanneer u verandert van bank, een volledige en efficiënte service:

  • uw doorlopende overschrijvingsopdrachten met memodatum worden overgezet naar uw nieuwe bank;
    • schuldeisers die met domiciliëring werken en de opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen worden geïnformeerd over uw bankoverstap;
    • u wordt op de hoogte gehouden van de meldingen aan die schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen;
    • wanneer bepaalde schuldeisers en/of terugkerende betalers er niet van kunnen worden verwittigd dat u verandert van bank, bv. door ontbrekende informatie, dan krijgt u hiervan een bericht;
  • wanneer er bij uw vorige bank domiciliëringen waren met blokkeringen en/of beperkingen, wordt u daarover geïnformeerd, zodat u ze eventueel ook kunt aanvragen bij uw nieuwe bank;
  • indien gewenst, wordt uw oude zichtrekening vereffend en uw betaalkaarten geschrapt;
  • het saldo van uw vorige betaal- of spaarrekening wordt overgezet op uw betaal- of spaarrekening bij de nieuwe bank.
  • uw vorige spaarrekening wordt automatisch afgesloten. Voor uw vorige betaalrekening gebeurt dat enkel als u het expliciet aanvraagt op uw aanvraagformulier. Bij vereffening van uw vorige betaalrekening worden de kaarten die eraan verbonden waren ook gedeactiveerd, net zoals uw eventuele toegang tot online bankieren, hou hier rekening mee.

Wilt u liever zelf uw schuldeisers en terugkerende betalers verwittigen dat u verandert van bank? Dat kan: u moet dat gewoon vermelden op het aanvraagformulier. Dan stuurt Bankswitching u daarvoor vooringevulde brieven. Het enige wat u daarna nog moet doen, is die aanvullen, ondertekenen en versturen!

Met Bankswitching vormen administratieve procedures niet langer een obstakel voor het veranderen van bank. De vraag is, welke bank? Lees onze tips over hoe u dat best aanpakt.

Bron: persbericht Febelfin

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Vijf voordelen van mobile banking

Gebruikt u ook uw smartphone of tablet om mobiel te bankieren? Dan bent u een van de velen, want mobiel betalen wordt altijd maar populairder. Het is ook erg handig. Met de AXA Bank mobile banking-app hebt u altijd uw bank op zak: u kunt altijd en overal betalen en u weet exact hoeveel er op uw rekeningen staat. Maar dat is lang niet alles.

Lees verder

Payconiq en Bancontact samen in één app

Bancontact en Payconiq Belgium zijn intussen al 2 jaar samen en dat biedt alleen maar voordelen. De Payconiq by Bancontact-app biedt vandaag de dag het beste voor mobiel betalen: eenvoud, reikwijdte en veiligheid bijeen. Via uw smartphone of tablet hebt u met deze app steeds geld op zak.

Lees verder

PSD2 voor u als consument

We doen steeds meer elektronische betalingen en het is cruciaal dat er in deze transacties niets verkeerd loopt. Payment Services Directive - PSD2, want zo heet de ‘Europese Richtlijn voor online betalingen’ officieel in het Engels, zorgt er niet alleen voor dat deze betalingen correct verlopen, maar ook dat u als gebruiker goed beschermd wordt.

Lees verder