Met bankswitching wordt veranderen van bank nog eenvoudiger

Betalen Klant worden Zichtrekening – 12 februari 2018

Mensen veranderen vaker en vaker van bank. Dat komt omdat sinds 1 februari uw rekening overzetten naar een andere bank nog makkelijker is door de vernieuwde bankoverstapdienst Bankswitching. U moet bijvoorbeeld niet langer zelf uw nieuwe rekeningnummer doorgeven aan uw werkgever of elektriciteitsleverancier wanneer u van bank verandert, uw nieuwe bankinstelling doet dat voor u.

Bankswitching zorgt voor gegevensuitwisseling bij verandering van bank

bankoverstapdienst
Sinds 1 februari is uw zichtrekening overzetten naar een andere bank nog makkelijker door de vernieuwde bankoverstapdienst Bankswitching.

Wanneer u wilde veranderen van bank, moest u tot nog toe zelf uw nieuwe rekeningnummer meedelen aan schuldeisers aan wie u een domiciliëringsopdracht hebt gegeven (bv. voor gas en elektriciteit of telecom) en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen (bv. uw werkgever of een pensioendienst of ziekenfonds waar u een uitkering van krijgt). Vanaf vandaag neemt uw nieuwe bank dat volledig op zich.

Alle banken werken daarvoor samen binnen de nieuwe centrale bankoverstapdienst Bankswitching. Verandert u van bank? Nadat uw nieuwe bank de overstapaanvraag heeft ontvangen, start Bankswitching de communicatie op tussen alle betrokken partijen.

Bankswitching licht uw schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende betalingen in

Bankswitching stuurt voortaan de aanvragen van mensen die willen veranderen van bank, door naar de schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen, met alle informatie die nodig is om de continuïteit van uw bankzaken te garanderen, meer bepaald:

  • het nieuwe en vorige rekeningnummer van de consument
  • de benaming van de nieuwe rekening
  • de overstapdatum
  • en de mandaatreferentie in het geval van domiciliëringen.

Er wordt ook een kopie meegestuurd van het ondertekende aanvraagformulier voor de bankoverstapdienst.

De schuldeisers en terugkerende betalers moeten vanaf de overstapdatum het nieuwe rekeningnummer gebruiken.

Bankswitching zorgt voor betere service voor mensen die veranderen van bank 

In de vernieuwde bankoverstapdienst krijgt u, wanneer u verandert van bank, een betere en in de eerste plaats klantgerichtere service:

  • uw doorlopende overschrijvingsopdrachten met memodatum worden overgezet naar uw nieuwe bank;
    • schuldeisers die met domiciliëring werken en de opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen worden geïnformeerd over uw bankoverstap;
    • u wordt op de hoogte gehouden van de meldingen aan die schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen;
    • wanneer bepaalde schuldeisers en/of terugkerende betalers er niet van kunnen worden verwittigd dat u verandert van bank, bv. door ontbrekende informatie, dan krijgt u hiervan een bericht;
  • wanneer er bij uw vorige bank domiciliëringen waren met blokkeringen en/of beperkingen, wordt u daarover geïnformeerd, zodat u ze eventueel ook kunt aanvragen bij uw nieuwe bank;
  • uw oude zichtrekening wordt indien gewenst vereffend en uw betaalkaarten geschrapt;
  • en uw rekeningsaldo wordt overgezet op uw zichtrekening bij de nieuwe bank.

Wilt u liever zelf uw schuldeisers en terugkerende betalers verwittigen dat u verandert van bank? Dat kan, maar dan moet u het wel aangeven op het aanvraagformulierPDF. Dan stuurt Bankswitching u daarvoor vooringevulde brieven. Het enige wat u daarna nog moet doen, is die aanvullen, ondertekenen en versturen!

Met Bankswitching vormen administratieve procedures niet langer een obstakel voor het veranderen van bank. De vraag is, welke bank? Lees onze tips over hoe u dat best aanpakt.

Bron: persbericht Febelfin 1 februari

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Payconiq en Bancontact samen in één app

Bancontact en Payconiq Belgium zijn samen en dat biedt alleen maar voordelen. De Payconiq by Bancontact-app biedt inderdaad het beste voor mobiel betalen: eenvoud, reikwijdte en veiligheid bijeen. Via uw smartphone of tablet hebt u met deze app steeds geld op zak.

Lees verder

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw debetkaart te gebruiken.

Lees verder

Ook contactloos betaalt u in alle veiligheid

De nieuwe debetkaarten die nu door AXA Bank worden uitgegeven zijn uitgerust met een NFC-chip (Near Field Communication), waardoor contactloze betalingen mogelijk zijn: ze zijn gemakkelijk herkenbaar door het symbool met vier golfjes. Contactloos betalen wordt meer en meer de norm. Toch staan sommige mensen er wantrouwig tegenover. Geheel onterecht. Waarom? Daarom!

Lees verder

Van bank veranderen? Uw rekening overzetten was nog nooit zo simpel!

Bent u van plan om van bank te veranderen en over te stappen naar AXA Bank? Dankzij de bankoverstapdienst zet u uw zichtrekening snel, gemakkelijk en gratis over. Gewoon even een formulier invullen en wij doen de rest. We brengen voor u de bankoverstap in orde en zorgen ervoor dat uw regelmatige inkomsten en uitgaven gewoon door blijven lopen.

Lees verder

Hoe betaalt de Belg het liefst?

De debetkaart is nog steeds het populairste betaalmiddel in België. Dat blijkt uit een onderzoek* dat Bancontact voerde bij 1000 landgenoten in september 2017. Mobiel betalen en contactloos betalen zijn bezig aan een opmars, al vertrouwt een meerderheid van de ondervraagden het nog niet helemaal. Voor 3 op de 10 Belgen is mobiel en contactloos betalen echter al even veilig als de ‘klassieke’ betaalmethoden.

Lees verder