Aftrekbaarheid bedrijfswagens : CO2-uitstoot bepaalt belastingvoordeel

Groeien is uitbreiden Bedrijfsvoertuig Professioneel krediet – 25 maart 2022

Naast het budget dat u kunt of wilt besteden aan een nieuwe bedrijfswagen voor uw onderneming, is de fiscale aftrekbaarheid een element waar u zeker rekening mee moet houden bij de aankoop van een bedrijfsvoertuig. De CO2-uitstoot is hiervoor het allesbepalende criterium. In deze blog leest u hoe u het aftrekpercentage van uw wagenpark bepaalt.

Auto- en brandstofkosten inbrengen in de belastingen

Vanaf 2021 wordt het aftrekpercentage van auto- en brandstofkosten voor ondernemingen en zelfstandigen berekend aan de hand van de volgende formule:

Aftrekpercentage = 120% - (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2/km)


bedrijfswagen fiscale aftrekbaarheid
Bovenop de fiscale aftrek van auto- en brandstofkosten, zijn financieringskosten voor 100% aftrekbaar voor ondernemingen en zelfstandigen.
  • Brandstofcoëfficiënt:
    • Dieselwagen = 1
    • Benzinewagen = 0,95
    • Voertuig op aardgas met minder dan 12PK = 0,90
  • Het aftrekpercentage moet tussen 50% en 100% liggen. U kunt dus altijd minstens de helft van de kosten aftrekken, behalve voor voertuigen met een uitstoot van meer dan 200 gr/km. In dat geval is het aftrekpercentage beperkt tot 40%.
  • Voor hybride voertuigen gelden dezelfde regels als hierboven, tenzij ze geen batterij hebben met een opslagcapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht en een uitstoot niet hoger dan 50g CO2/km. De aftrekbaarheid wordt dan berekend op basis van de CO2-uitstoot van hetzelfde model met verbrandingsmotor. Bestaat er geen equivalent met verbrandingsmotor, dan wordt de uitstoot met 2,5 vermenigvuldigd. Zo kan een bepaalde wagen wel een hybride en elektrische versie hebben, maar geen traditionele benzineversie (denk bijvoorbeeld aan de Toyota Prius).
  • Elektrische voertuigen zijn altijd 100% aftrekbaar.

Financieringskosten altijd volledig aftrekbaar

Bovenop het voorgaande belastingvoordeel, zijn financieringskosten voor 100% aftrekbaar voor ondernemingen. Financieringskosten zijn bijvoorbeeld het intrestgedeelte van een maandelijkse aflossing.

Gebruikt u het voertuig ook in privésfeer, bekijk dan zeker ook de fiscale impact op de voordelen van alle aard. Raadpleeg hiervoor uw boekhouder. Dat zelf berekenen kan ook, op deze website.

Autolening bij AXA Bank

U kunt de aankoop van een nieuw bedrijfsvoertuig volledig financieren via AXA Bank via een car4pro, u hoeft dus niet zelf een voorschot neer te leggen. U betaalt maandelijks een vast bedrag terug, de looptijd van de lening hangt af van de economische leeftijd van het gefinancierde voertuig (typisch 12 - 60 maanden).

Vraag gerust meer informatie aan een AXA Bankagent in uw buurt.

Interessante links

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Verhoogde investeringsaftrek van 25% tot december 2022

Om het economisch klimaat aan te moedigen, heeft de overheid de investeringsaftrek op vaste activa die door kleine ondernemingen worden aangekocht tot 31 december 2022 verhoogd tot 25%. Daardoor wordt investeren in deze activa in 2022 fiscaal interessant voor wie daar ruimte voor heeft. Meer details over de investeringsaftrek en wat de verhoging voor u als ondernemer kan betekenen, ontdekt u in deze blog.

Lees verder

Nieuwe bedrijfswagen kopen? Zo bepaalt u het budget!

Is uw bedrijfswagen toe aan vervanging? Hebt u een grotere of een tweede bestelwagen nodig om uw zaak te laten draaien? Of wilt u uw werknemers een salariswagen aanbieden? Voor de aanschaf van een nieuw bedrijfsvoertuig bepaalt u best uw budget op voorhand. Maar hoe pakt u dat aan? Ontdek in deze blog hoeveel u kunt besteden aan een nieuwe bedrijfswagen.

Lees verder

Hoe de waarde van een bedrijf bepalen bij overname?

Het gaat u als ondernemer voor de wind en u wilt zich bij een ander bedrijf inkopen of het volledig overnemen. Een vraag die dan in het overnameproces vanzelf naar boven komt: hoe bepaalt u de waarde van die zaak? Er is echter geen eenduidig antwoord. Er bestaan immers verschillende methodes om de overnamewaarde van een bedrijf te bepalen, elk met een andere uitkomst. En onder andere aannames kan één en dezelfde methode zelfs verschillende resultaten opleveren. In deze blog vindt u meer uitleg over de twee meest voorkomende waarderingsmethodes.

Lees verder

De overnameprijs van een onderneming bepalen: de DCF-methode voor u uitgelegd (met voorbeelden)

Bent u van plan om aandelen in een nv of bv te kopen of te verkopen? Dan is het belangrijk om een duidelijk zicht te krijgen op de waarde van het bedrijf. Uiteraard kunt u die waardebepaling toevertrouwen aan een specialist ter zake, maar u kunt het ook zelf al eens proberen. De DCF-methode (voluit discounted cashflow-methode) wordt beschouwd als de meest interessante waarderingsmethode om de waarde van een onderneming te bepalen omwille van de allround benadering. Hoe dat in zijn werk gaat? We leggen het voor u uit in 5 stappen.

Lees verder

Welke documenten neemt u mee voor uw kredietaanvraag?

Als zelfstandige hebt u plannen met uw onderneming. Met een financiering voor uw project hoeft u niet te wachten om uw plannen uit te voeren. Een goede voorbereiding van uw kredietaanvraag is daarom een slimme zet. Bespaar uzelf tijd en neem meteen de nodige documenten mee naar uw AXA Bankkantoor. Met deze checklist kunt u meteen aan de slag!

Lees verder

Neem contact op met uw AXA Bankagent