Een tweedehands auto kopen: een uitgebreide checklist

Dromen komen uit Een auto kopen – 06 november 2015

Van plan om een tweedehands auto te kopen? Dan is het een goed idee om een aantal punten nauwlettend in de gaten te houden. Hieronder alvast een stevige checklist. Druk hem af en neem hem mee als u gaat kijken naar een auto.

 
Een tweedehands die perfect bolt, dat maakt iedereen blij!
Een particuliere of een professionele verkoper?

• Koopt u bij een particulier die u kent, dan hebt u vaak iets meer betrouwbare info over de staat van de auto en wat hij allemaal heeft meegemaakt, vooral als u de verkoper van ver of dichtbij kent. De prijs zal soms ook lager zijn dan bij een professionele verkoper. Maar meestal koopt u de auto in de staat waarin hij zich bevindt, dus bijvoorbeeld met versleten banden. En achteraf een verborgen gebrek verhalen op een particuliere verkoper is verre van eenvoudig.
• Koopt u bij een professionele verkoper van tweedehandswagens, dan is de auto in principe technisch in orde: de verkoper moet immers minstens één jaar garantie geven. Maar u weet nooit hoe de vorige eigenaar met de auto is omgesprongen. Hoe reed hij ermee, voorzichtig of agressief? Is de auto wel goed onderhouden? Stond hij in een garage? Zijn er zeker geen verborgen gebreken? En ten slotte: bij een officiële verkoper betaalt u meestal meer.

Online kopen: altijd uitkijken

• Online kunt u snel een geschikte tweedehandswagen vinden op heel wat autosites. Toch even opletten: sommige sites zien er wel betrouwbaar uit, maar schijn kan bedriegen. Hoe bekender de autosite, hoe betrouwbaarder die meestal is.
• Betaal nooit een euro voor u de wagen in het echt hebt gezien. Sommige verkopers vragen geld op voorhand om een auto te importeren. Ga daar nooit op in.
• Ga de auto dus altijd live bekijken, als het kan met iemand die echt iets van auto’s kent, tenzij automechanica voor u geen geheimen meer heeft natuurlijk.

De checklist

Aan de buitenkant

• Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Zit hij onder de regendruppels, dan vallen krassen of deuken minder op.
• Is de auto vuil? Stof en modder zijn alarmsignalen, ze kunnen allerlei schade verbergen.
• Kijk goed op plaatsen die gevoelig zijn voor roest: wielkasten, deurdrempels, raamlijsten, de randen van de motorkap en het kofferdeksel.
• Controleer of de lak geen blaasjes of diepe krassen vertoont. Kijk naar kleurverschil in het lakwerk: als een auto na schade opnieuw gespoten is, dan is een bepaald onderdeel soms wat lichter of donkerder.
• Kijk naar de banden: is de slijtage ongelijkmatig, dan zijn er misschien problemen met de schokdempers of de wielgeometrie, of is op zijn minst de bandenspanning te laag. De profieldiepte moet over het hele loopvlak minstens 1,6 millimeter zijn.
• Duw en trek aan de wielen: speling is niet goed.
• Test de schokdempers door met uw volle gewicht een na een de vier voertuighoeken naar beneden te drukken. Zodra u de druk lost, moet het koetswerk na een of minimaal twee keer schommelen tot stilstand komen. Anders zijn de schokdempers versleten.

Onderaan

• Ga na of er geen roest zit op de dorpels en de onderzijde van de bodemplaat en of er geen sporen van herstellingen zijn.
• Check de staat en de bevestiging van de uitlaat en de katalysator: kijk of hier nergens roest zit en of alles nog stevig vastzit.
• Controleer of er geen sporen van olie-, brandstof- of waterlekken zijn.
• Inspecteer de dichtingen.

Aan de binnenkant

• Controleer de algemene staat van het interieur: ziet de bekleding er nog OK uit of is ze behoorlijk versleten?
• Check de pedaalrubbers: zijn die afgesleten of integendeel helemaal nieuw en dus net vervangen? Dan is de auto waarschijnlijk flink gebruikt.
• Kijk onder de vloermatten of er geen vocht zit: daar kan roest van komen.
• Test of alle elektrische functies goed werken: knipperlichten, remlichten, alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen, airconditioning, …
• Trap het rempedaal 20 seconden in. De druk moet constant zijn, anders is er misschien een lek in het hydraulisch circuit.
• Draai eens aan het stuur: de wielen moeten zonder schokken de bewegingen van het stuur volgen.
• Kijk na of de deurgrepen goed werken.

De kofferbak en de veiligheidsuitrusting

• Onderzoek de staat van de bekleding en de lak aan de binnenzijde van de kofferruimte. Check op vocht.
• Open en sluit de kofferklep: gaat dat vlot?
• Check na of het reservewiel in goede staat en op spanning is.
• Controleer de staat van de krik, het gereedschap en de wettelijke voorzieningen: gevarendriehoek, reflecterend veiligheidshesje, verbanddoos.

Onder de motorkap

• Let erop dat het motor- en chassisnummer overeenkomen met wat er op het inschrijvingsbewijs staat.
• Een al te propere motor klopt niet, net als eentje die er erg vuil uitziet.
• Controleer alle vloeistoffen: remvloeistof, ruitensproeiervloeistof enz. De slangen moeten soepel zijn en er mogen geen barstjes inzitten.
• Schroef de oliedop los en kijk of er schuim inzit. Is dat zo, dan zit er misschien een scheur in het motorblok: het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie.
• De ventilatorriem moet netjes opgespannen en onbeschadigd zijn.
• De batterij mag niet ouder zijn dan vier jaar. Zit er een witachtig schuim op de polen, dan is ze aan vervanging toe.
• Gebarsten kabels kunnen voor stroomverlies zorgen en eventuele startproblemen veroorzaken.
• In het koelvloeistofreservoir mogen geen sporen van roest of olieachtig bezinksel zitten, want die wijzen op een motorprobleem.

Starten en rijden

• Vraag om een proefrit van minstens een halfuur waarbij u zelf rijdt. Kies een zo gevarieerd mogelijk parcours, met rechte stukken, scherpe bochten, hellingen, nauwe straatjes enz. Varieer de snelheid.
• Controleer of de motor koud is. Als u een proefrit gaat maken en de auto start, dan wilt u er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor. Check ook de uitstoot: blauwe rook duidt vaak op olieverbruik.
• Controleer de koppeling bij stilstand: trek de handrem aan, schakel de tweede versnelling in en laat het koppelingspedaal zachtjes omhoog komen. De motor moet vrijwel onmiddellijk beginnen trekken en de neiging hebben om af te slaan. Anders heeft de koppeling zijn beste tijd gehad.
• Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo merkt u sneller vreemde geluiden op.
• Voelt u tijdens het rijden een trilling in het stuur? Dan zijn de wielen niet in balans.
• Rij 50 km/u en hou het stuur losjes in uw handen. Trap vervolgens stevig op de rem, maar hou het wel veilig uiteraard. Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
• Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
• Let op een weg in slechte staat zorgvuldig op hoe de ophanging zich gedraagt. Maakt de auto sprongen of begint hij te schommelen, dan zijn de schokdempers aan vervanging toe.
• Verander ook geregeld van versnelling. De pook moet zacht schakelen, maar wel met een beetje weerstand.
• Wanneer u plots het gaspedaal lost, moet de auto zachtjes en zonder schokken vertragen.

Extra tip: 110% van de waarde van uw tweedehands lenen kan voortaan ook

Omdat tweedehanders zo in trek zijn, kunt u bij AXA Bank ook 110% financieren van de waarde van een tweedehands die minimum 2 en maximum 5 jaar oud is en dat aan een voordelige rentevoet. Vroeger mocht de auto daarvoor maar ten hoogste 2 jaar oud zijn.

Zo kunt u ook meteen de eerste jaarpremie van de Omnium24+ mee financieren, een op maat gemaakte omniumverzekering voor auto’s van maximum 5 jaar oud. Een tweedehands verdient toch dezelfde bescherming als een nieuwe auto? Want niet het aantal jaren op de teller maar het gevoel van veiligheid bepaalt hoe goed u hem wilt beschermen. En misschien houdt u nog wel iets over voor een leuke gadget in de auto…

Let op, geld lenen kost ook geld!

De autolening is een lening op afbetaling, onderworpen aan de wetgeving op het consumentenkrediet.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan