Een elektrische wagen, te wagen?

Dagelijks leven Een auto kopen Lenen Budget – 28 april 2021

Mobiliteit, dat is waar alles tegenwoordig om draait en dat zal nog lang zo blijven. Wie zachte of duurzame mobiliteit zegt, denkt meteen aan elektrische auto’s (full of hybride). Die zouden minder vervuilend zijn dan diesel- of benzinewagens. Na een aantal jaar hebben de elektrische auto’s – en zeker bedrijfswagens – stilaan hun doelpubliek gevonden. Een overzicht.

Elektrisch rijden heeft de wind in de zeilen!

elektrische wagen
Tegen 2030 zullen we steeds meer elektrisch rijden.

Weet je nog? Elektrisch rijden was ooit een revolutie die alles op haar weg zou omgooien. Maar dat was buiten de vele belemmeringen gerekend van deze minder vervuilende nieuwe technologie:

  • prijs;
  • autonomie;
  • beperkte oplaadmogelijkheden.

Nu, in 2021, en als we kijken naar de Europese markt, staat de sector er helemaal anders voor. Tegen 2030 zullen we steeds meer elektrisch rijden, daar zijn grote autoconstructeurs zoals General Motors en Volkswagen van overtuigd.

Wat begon als een hype, zal over 10 jaar de norm zijn. De elektrische auto heeft de wind in de zeilen, niet in het minst dankzij radicale beslissingen van meerdere landen die diesel en benzine restricties opleggen.

De Europese Commissie van haar kant, denkt na over de Green Deal (vermindering van broeikasgassen met ‘minstens’ 55% tegen 2030, met een CO2-neutraal Europa tegen 2050 voor ogen). Doel: o.a. thermische motoren verbieden voor nieuwe modellen binnen dit en tien jaar! Intussen verlaagt ze geregeld het plafond voor CO2-uitstoot voor nieuwe inschrijvingen.

Nog een troef van de elektrische auto: de fameuze toekomstige Euro 7-norm, een molensteen om de nek van fabrikanten van diesel- en benzinewagens.

‘Tegen 2030 rijden er in Europa 9 miljoen elektrische auto’s’ (Matthias Schmidt, onafhankelijk analist)

De Belgische markt van de elektrische auto in een paar cijfers

Hoewel de elektrische auto een echt modeverschijnsel is, is hij in ons vlakke land voorlopig nog geen echte concurrentie voor de diesel- en benzinewagens. De 154.807 hybridevoertuigen zijn goed voor 2,6% van het totale wagenpark (154.807 voertuigen – september 2020). Dat aantal is in 5 jaar vervijfvoudigd. De 23.983 elektrische voertuigen die in België zijn ingeschreven, zijn goed voor slechts 0,4% van het totale wagenpark, maar dat aandeel kent wel de sterkste jaarlijkse stijging (+56,4%).

Bij ons zien we vooral op de markt van de bedrijfswagens en in het bijzonder voor de grote modellen een grote interesse in elektrische auto’s. Het zijn de leasingmaatschappijen die verantwoordelijk zijn voor die stijging van het marktaandeel.

De elektrische auto: in het stopcontact!

elektrische wagen 
Het Europese netwerk telt op dit ogenblik tienduizenden elektrische laadpalen voor uw elektrische auto.

Een sterke batterij, dat wel, maar ze moet toch geregeld opgeladen kunnen worden. Het Belgische netwerk zit voorlopig op de goede weg; het is nu een kwestie van tempo te houden om de algemene intrede van deze minder vervuilende wagens qua infrastructuur te kunnen volgen.

Het Europese netwerk telt op dit ogenblik tienduizenden elektrische laadpalen. U hebt wel een kaart van de mobiliteitsoperator nodig, want vaak is betalen met Visa of Maestro niet mogelijk.

Tesla was de eerste die met eigen laadpalen kwam. Toch even opletten als u uw elektrische wagen oplaadt: de prijs wordt bepaald per minuut en/of het aantal geladen kWh of in functie van de sterkte van de laadpaal. De markt is niet gereglementeerd, in tegenstelling tot die van de brandstof. De prijzen schommelen dus sterk van laadpaal tot laadpaal.

Uw concessiehouder kan u vertellen wat de beste oplossing voor uw auto is. Tussen de automerken en de operatoren zijn akkoorden gesloten.

Staat het licht echt op groen voor elektrisch rijden?

De medestanders van ‘alles elektrisch’ krijgen heel wat kritiek, vooral over de vervuiling die de batterij met zich meebrengt.

En dan is er ook de impact buiten Europa. Zowel tijdens de fabricage en assemblage als aan het einde van de cyclus. U vervuilt dus niet hier terwijl u uw elektrische auto gebruikt, maar veel vroeger … en later, in andere landen (ontginning van lithium en kobalt in Afrika en China). Daarnaast kunt u zich ook afvragen waar de elektriciteit vandaan komt. Is de productie echt zo schoon?

Er wordt flink over gedebatteerd, maar de mogelijkheden om die vervuiling terug te dringen, worden wel degelijk bestudeerd met het oog op nog ecologischer auto’s.

Ik let alleen op de prijs: een verbrandingsmotor of een elektrische?

Als u alleen kijkt naar de aankoopprijs, dan is een auto met verbrandingsmotor altijd goedkoper dan een elektrische auto, ook voor kleine cilinders. De reden? De kost van de batterij. Maar als u wat hoger in het gamma gaat kijken, dan verkleint dat prijsverschil.

Als we kijken naar gemiddelde prijs/consumptie, dan wint de elektrische auto de strijd, maar hij blijft wel duurder dan LPG:

  • € 5,5 voor 100 km met een elektrische auto;
  • € 7,5 voor 100 km met een benzineauto.

De voordelen van elektrisch rijden

Zoals we eerder al zagen, mikt dit type auto - inclusief de hybride – nu nog op een bepaalde groep gebruikers. Die is veeleer welgesteld.

Maar ook de groep die het meest geïnteresseerd is en overtuigd is van de ecologische meerwaarde, het comfort en de autonomie (een belangrijke factor voor dit type voertuig), vindt zeker een merk met toegankelijke modellen.

Tip: vraag of u uw toekomstige elektrische auto mag proefrijden. Het gevoel, zeker qua sturen, versnellen en vooral remmen, is helemaal anders. Tijdens het remmen recupereert u bovendien energie, die weer naar de batterij gaat.

Houd zeker ook rekening met het gewicht van de batterij. Dat maakt uw elektrische auto zwaarder dan een ‘klassieke’ auto.

Bereken nu uw lening voor de elektrische auto van uw dromen

U bent overtuigd? U heeft de elektrische auto gevonden waarvan u altijd al hebt gedroomd? U hebt voor en tegen afgewogen en vergeleken? U weet hoeveel u jaarlijks bespaart? Met de winst kunt u misschien wel een elektrische fiets kopen!

U bekijkt eerst welk bedrag u maandelijks moet terugbetalen voor uw aankoop en over hoeveel tijd dit loopt.

Bereken dankzij onze simulator snel en gemakkelijk het beste terugbetalingsplan voor de aankoop van uw elektrische auto.

Tip: u kunt nu ook een laadpaal thuis financieren!


Krijgt u graag meer informatie over de lening voor een elektrische auto?

Vergeet niet deze documenten mee te nemen:

  • identiteitskaart;
  • inkomensstaat;
  • prijsaanvraag, facturen, getekend akkoord ...

Let op, geld lenen kost ook geld.

Een autolening is een lening op afbetaling, onderworpen aan de wetgeving op het consumentenkrediet.

Kredietverstrekker: AXA Bank Belgium nv, Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Anderlecht, RPR Brussel 0404 476 835.

Bron: Trends Tendances, Febiac, Renta, Statbel

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Autosalon 2023: deze 5 kortingen kunt u scoren

Op 14 januari zwaaien de deuren van de Heizelpaleizen wagenwijd open voor het autosalon. Eindelijk weer een echte beurs, nadat corona de vorige twee edities van de kalender schrapte. En er is nóg een reden tot feest. Niet alleen blaast het autosalon honderd kaarsjes uit, ook wie van plan is een nieuwe auto te kopen, mag cadeautjes verwachten. Nu is de ene korting de andere niet, dus gidsen we u graag door de prijzenslag.

Lees verder

Tweedehandsauto kopen: waar moet u op letten?

Bent u van plan om een tweedehandsauto te kopen? Houd er dan wel even het hoofd bij, anders koopt u misschien een vierwielse kat in een zak. Hieronder vindt u een checklist met belangrijke tips, opgelijst per categorie, die u kunt gebruiken bij de aankoop van uw tweedehandsauto. Neem hem zeker mee in uw zoektocht naar uw droomwagen.

Lees verder

De kost van kinderen opvoeden: hoe bereidt u zich financieel voor?

Kleine kinderen worden snel groot. Ze verdienen de best mogelijke toekomst en daarvoor worden vaak kosten noch moeite gespaard. Een kind opvoeden vergt dan ook een serieuze financiële inspanning, die al zeker duurt tot ze klaar zijn om hun vleugels uit te slaan. Ook later, wanneer ze op eigen benen staan, is een steuntje in de rug nuttig. Waar moet u rekening mee houden en hoe kunt u zich daarop voorbereiden?

Lees verder

Stresstests voor banken: hoe, wat en waarom

U vindt het, net zoals iedereen, niet meer dan normaal dat uw geld bij de bank in veilige handen is en dat u het niet kwijt raakt doordat de bank bijvoorbeeld overkop gaat. Daarom voert de Europese Centrale Bank (ECB) om de zoveel jaar een stresstest uit om na te gaan of banken wel goed bestand zijn tegen financiële en economische schokken. Maar wat houdt die stresstest dan in? Hierna tekst en uitleg.

Lees verder

De maximumfactuur beperkt de kosten in het lager onderwijs

Brengt september weer een nieuw schooljaar in zicht voor uw kind? Zet zoon- of dochterlief de stap naar het lager onderwijs? Dan breekt een nieuwe periode aan in zijn of haar leven. Een eerste schooldag blijft spannend: niet alleen voor uw kind, maar ook voor u als ouders. Een nieuw schooljaar betekent dat er opnieuw flink wat schoolfacturen uw kant uit komen. Gelukkig bestaat er de maximumfactuur, waardoor de kosten in het Nederlandstalig onderwijs worden ingeperkt.

Lees verder

Bereken hoeveel uw lening kost
Contacteer uw AXA Bankagent