Hoeveel kost het om een huis of appartement te kopen?

Wonen Lenen Bouwen Renoveren – 07 oktober 2021

Overweegt u om een huis of een appartement te kopen? Wilt u ruimer gaan wonen, neemt u ‘de grote stap’ of wilt u in bakstenen investeren? Wij zullen zeker niet proberen om u het uit het hoofd te praten. We willen u wel een idee geven van alle, soms onbekende elementen waarmee u rekening moet houden wanneer u eigenaar wilt worden van een huis of appartement in België. Want een huis kost uiteindelijk meer dan wat er op het prijskaartje staat. We luisteren stilletjes mee naar Julie en Peter, een jong koppel dat een huis wil kopen.

De prijs van een woning = de som van verschillende kosten

aankoop onroerend goed
Twee op de drie kopers vinden het moeilijk om de juiste aankoopprijs, kosten inbegrepen, van een woning in te schatten.

Peter: “Schat, heb je dat huis gezien vlakbij afrit 22 op de E314? Open bebouwing met een mooie tuin, ik zag de prijs: 500.000 euro, zo goed als instapklaar. Wat denk je?”

Opmerking: ons koppel, dat nu nog huurt, is tot het besluit gekomen dat een huis kopen voor hen nu interessanter is dan te blijven huren.

Julie: “Het is prachtig, lieverd! Laten we snel eens gaan kijken, maar denk je dat we het ons kunnen veroorloven?”

500.000 euro, ja schat, we gaan eens horen bij verschillende bankagenten!

Prijs van het huis: 500.000 euro

Lieverd, heb je alle kosten berekend? Laten we eerst eens een schatting maken van het kostenplaatje.

Maak in uw mobile banking app of in homebanking een gepersonaliseerde simulatie en volledige aanvraag van uw hypothecair krediet.

Belastingen en nog eens belastingen

Kijk, schat: ten eerste heb je de registratiekosten. Die moeten we aan de notaris betalen, die ze dan aan de staat doorstort. Geen btw van toepassing. Ze variëren naargelang van de streek: in Vlaanderen bedragen ze vanaf 1 januari 2022 3% in plaats van 6% ( of zelfs 1% in plaats van 5% als de woning binnen 5 jaar na aankoop een ingrijpende energierenovatie ondergaat), en in Brussel of Wallonië 12,5%! Kortingen, verminderingen (bv. als een grote energierenovatie is gepland) of terugbetalingen zijn in sommige gevallen mogelijk.

Registratiekosten in ons geval: 15.000 euro

Die ontzettend dure notaris ...

Wist je, lieverd, dat notarissen, samen met bankiers, architecten en aannemers ons met raad en daad kunnen bijstaan bij de realisatie van ons vastgoedproject? Maar hun kennis heeft een prijs, en die moet in ons totale budget worden meegerekend.

Naast de registratierechten moet rekening worden gehouden met de honoraria van de notaris (volgens de wettelijke barema’s) en met de onderzoekskosten voor de akte en de administratieve formaliteiten.

Wist je dat die honoraria niet alleen verband houden met de koopakte, maar ook met de hypotheekakte?

Voor die hypotheekakte moeten nog de registratierechten en de rechten en kosten voor het opstellen van de hypotheek (belasting, schrijfrechten enz.) worden bijgevoegd.

Dat begint al aardig op te lopen, nietwaar schat?

De notariskosten bedragen bijvoorbeeld: 4.500 euro

Lees dit artikel Peter, zo kunnen we de lijst van extra kosten voor de aankoop van ons huis aanvullen.

Frank Goossens, Chief Credit Officer bij AXA Bank: “Het is niet evident voor jonge klanten om echt een totaalbeeld te hebben van de kostprijs van een woning. Het is algemeen geweten dat je verder moet kijken dan de aankoopprijs alleen, maar ons onderzoek bevestigt nog eens dat kopers beter geïnformeerd zouden kunnen zijn over de verschillende kosten die erbij komen kijken. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan.”

Hoe zit het met de verzekering van onze nieuwe woning?

We zouden nog twee belangrijke verzekeringen vergeten voordat we in ons nieuwe nestje trekken:

Schatting verzekeringen: 1.000 euro

Waarschijnlijk een goeie duizend euro per jaar, maar iemand vertelde me dat we een interessant tarief kunnen krijgen als die verzekeringen samen met ons woonkrediet bij AXA Bank werden afgesloten.

vergeten kosten

Diverse uitgaven bij de aankoop van een woning

Julie: “Dat is nog niet alles, lieverd! De bank rekent ook dossierkosten aan voor de hypothecaire lening. En we mogen ook de verhuiskosten en de prijs voor kleine verbouwingen niet vergeten.”

Extra budget: 10.000 euro

Goed, schat, en we voegen er nog een laatste post aan toe: de onroerende voorheffing, laten we het kadastraal inkomen nagaan om een volledig zicht op de kosten te hebben!

Schatting onroerende voorheffing: 900 euro

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Zoals u ziet is een globale inschatting van de kosten voor de aankoop van een huis van essentieel belang. Voor ons koppel jonge toekomstige eigenaars komen we uit op bijna 7% meer dan de oorspronkelijke prijs van de woning.

Een totaal van: 531.400 euro!

Laten we hopen dat onze twee kersverse huiseigenaars over een mooi spaarpotje beschikken, dat ook zwaar zal worden aangesproken voor hun eigen inbreng bij de aankoop van het huis, en dat zij over de aankoopprijs zullen kunnen onderhandelen!

Wat kunt u kopen binnen uw budget?

en       

Bronnen: www.notaris.be, www.wikifin.be, BENO Magazine

Extra informatie:

(*) Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van AXA Bank tussen 16 december 2020 en 4 januari 2021 bij 1.000 Belgen van 22 t.e.m. 35 jaar oud.

De renovatielening is een hypothecair krediet met een onroerende bestemming.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Het nieuwe Vlaamse renovatiekrediet uitgelegd

Overweegt u om een woning of appartement aan te kopen in het Vlaams Gewest en bent u van plan om uw nieuwe eigendom grondig te renoveren of te slopen en opnieuw op te bouwen en op die manier energiezuiniger te maken? Dan komt u misschien wel in aanmerking voor een Vlaamse renovatielening. Zo kunt u tot wel 60.000 euro lenen en genieten van rentesubsidies voor uw geplande renovatie. Ontdek aan welke voorwaarden u moet voldoen, hoe het precies zit met de rentesubsidie van de Vlaamse overheid en hoe u de renovatielening aanvraagt via AXA Bank.

Lees verder

Asbestattest: verplicht in Vlaanderen bij verkoop van woningen van vóór 2001

Bent u van plan om een woning te kopen of uw huis te verkopen? Weet dan dat, als het gebouw dateert van vóór 2001, de eigenaar daarvoor in Vlaanderen bij de verkoop een asbestattest moet kunnen voorleggen. Hoe gaat u te werk om zo’n asbestattest te verkrijgen? En hoeveel kost het? En moet dat asbest dan verwijderd worden voor het pand wordt verkocht? Alle antwoorden in deze blog.

Lees verder

De Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen: gratis bescherming voor uw thuis

Wanneer u een hypothecair krediet afsluit voor het bouwen, kopen en/of renoveren van een woning, en aan bepaalde toetredingsvoorwaarden voldoet, dan kunt u bij de Vlaamse overheid een verzekering gewaarborgd wonen aanvragen. Deze verzekering is helemaal gratis en zal u bij plotse werkloosheid of arbeidsongeschiktheid helpen om uw krediet verder af te betalen.

Lees verder

Hoeveel kost een architect?

Iedere architect bepaalt zelf zijn ereloon, een standaardtarief is er niet. Dat ereloon kan worden berekend volgens een percentage op de waarde van de uitgevoerde werken, het kan een forfaitair bedrag zijn of gebaseerd op een uurloon. Maar het kan ook een combinatie zijn van deze mogelijkheden.

Lees verder

Start de simulatie hier
Neem contact op met uw AXA Bankagent