Hoeveel kost het om een onroerend goed te kopen?

Wonen Lenen Bouwen Renoveren – 04 maart 2021

Wilt u een huis of een appartement kopen? Wilt u ruimer gaan wonen, neemt u “de grote stap” of wilt u in bakstenen investeren? Wij zullen zeker niet proberen om het u uit het hoofd te praten. We willen u wel een idee geven van alle, soms onbekende elementen waarmee u bij de aankoop van een onroerend goed in België rekening moet houden. Want een huis kost uiteindelijk meer dan de totaalprijs van het huis zelf. We luisteren stilletjes mee naar een gesprek van een jong koppel (Julie en Peter) dat een huis wil kopen.

De prijs van een huis = de som van verschillende kosten

aankoop onroerend goed
In België (*) liggen de aankoopkosten van een bestaande woning tussen 10 en 20 %. Twee op de drie kopers vinden het moeilijk om de totale kosten van een woning in te schatten.

Peter: “Schat, heb je het huis gezien net voorbij afslag 10 op de E411? Vier gevels met een mooie tuin, ik zag de prijs: 500.000 euro, met wat renovatiewerken. Wat denk je?”

Opmerking: ons koppel, dat momenteel huurt, is tot het besluit gekomen dat het voor hen nu interessanter is om te kopen dan om te blijven huren.

Julie: “Het is prachtig, lieverd! Laten we snel eens gaan kijken, maar denk je dat we het ons kunnen veroorloven?”

500.000 euro, ja schat, we gaan eens horen bij verschillende bankagenten!

Prijs van het huis: 500.000 euro

Lieverd, heb je alle kosten berekend? Laten we een spreadsheet maken voor een eerste schatting van het totale budget.

Maak in uw mobile banking app of in homebanking een gepersonaliseerde simulatie en volledige aanvraag van uw hypothecair krediet.

Belastingen en nog eens belastingen

Kijk, schat: ten eerste heb je de registratiekosten, die variëren naargelang van de streek. Die moeten we aan de notaris betalen, die ze dan aan de staat doorstort. Geen btw van toepassing. In Vlaanderen bedragen ze in grote lijnen 6% ( of zelfs 5% als de woning binnen 5 jaar na aankoop een ingrijpende energierenovatie ondergaat), en in Brussel en Wallonië 12,5%! Kortingen, verminderingen (bv. als een grote energierenovatie is gepland) of terugbetalingen zijn in sommige gevallen mogelijk.

Registratiekosten in ons geval: 62.500 euro

Die ontzettend dure notaris ...

Wist je, lieverd, dat notarissen, samen met bankiers, architecten en aannemers onze bondgenoten zijn bij de uitvoering van ons vastgoedproject? Maar hun kennis heeft een prijs, en die moet in ons totale budget worden meegerekend.

Naast de registratierechten moet rekening worden gehouden met de honoraria van de notaris (volgens de wettelijke barema’s) en met de onderzoekskosten voor de akte en de administratieve formaliteiten.

Wist je dat die honoraria niet alleen verband houden met de koopakte, maar ook met de hypotheekakte?

Voor die hypotheekakte moeten nog de registratierechten en de rechten en kosten voor het opstellen van de hypotheek (belasting, schrijfrechten enz.) worden bijgevoegd.

Dat begint al aardig op te lopen, nietwaar schat?

De notariskosten bedragen bijvoorbeeld: 5.000 euro

Lees dit artikel Peter, zo kunnen we de lijst van extra kosten voor de aankoop van ons huis aanvullen.

Frank Goossens, Chief Credit Officer bij AXA Bank: “Het is niet evident voor jonge klanten om echt een totaalbeeld te hebben van de kostprijs van een woning. Het is algemeen geweten dat je verder moet kijken dan de aankoopprijs van de woning, maar onze onderzoek bevestigt nog eens dat kopers nog beter geïnformeerd zouden kunnen zijn over de verschillende kosten die erbij komen kijken. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan.”

Hoe zit het met de verzekering van onze woning?

We zouden nog twee belangrijke verzekeringen vergeten voordat we in ons nieuwe nestje trekken:

Schatting verzekeringen: 1.000 euro

Waarschijnlijk een goeie duizend euro per jaar, maar iemand vertelde me dat we van een interessant tarief kunnen krijgen als die verzekeringen samen met ons woonkrediet bij AXA Bank werden afgesloten.

vergeten kosten

Diverse uitgaven voor de aankoop van een onroerend goed

Julie: “Dat is nog niet alles, lieverd! De bank rekent ook dossierkosten aan voor de hypothecaire lening. En we mogen ook de verhuiskosten en de prijs voor de eerste verbouwingen niet vergeten.”

Extra budget: 10.000 euro

Goed, schat, en we voegen er nog een laatste post aan toe: de onroerende voorheffing, laten we de kosten van het kadastraal inkomen nagaan om een volledig budget te hebben!

Schatting onroerende voorheffing: 900 euro

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Zoals u ziet is een totale raming van de kosten voor de aankoop van een huis van essentieel belang. Voor ons koppel jonge toekomstige eigenaars komen we uit op bijna 16% meer dan de oorspronkelijke prijs van het huis.

Een totaal van: 579.400 euro!

Laten we hopen dat onze twee kersverse huiseigenaars over een solide spaarsom beschikken, die ook zwaar zal worden aangesproken voor hun persoonlijke bijdrage aan de aankoop van het huis, en dat zij over de prijs van het huis zullen kunnen onderhandelen!

Wat kunt u kopen binnen uw budget?

en       

Bronnen: www.notaris.be, www.wikifin.be, BENO Magazine

Extra informatie:

(*) Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van AXA Bank tussen 16 december 2020 en 4 januari 2021 bij 1.000 Belgen van 22 t.e.m. 35 jaar oud.

De renovatielening is een hypothecair krediet met een onroerende bestemming.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

De Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen: gratis bescherming voor uw thuis

Wanneer u een hypothecair krediet afsluit voor het bouwen, kopen en/of renoveren van een woning, en aan bepaalde toetredingsvoorwaarden voldoet, dan kunt u bij de Vlaamse overheid een verzekering gewaarborgd wonen aanvragen. Deze verzekering is helemaal gratis en zal u bij plotse werkloosheid of arbeidsongeschiktheid helpen om uw krediet verder af te betalen.

Lees verder

Het nieuwe Vlaamse renovatiekrediet uitgelegd

Overweegt u om een woning of appartement aan te kopen in het Vlaams Gewest en bent u van plan om uw nieuwe eigendom grondig te renoveren of te slopen en opnieuw op te bouwen en op die manier energiezuiniger te maken? Dan komt u misschien wel in aanmerking voor een Vlaamse renovatielening. Zo kunt u tot wel 60.000 euro lenen en genieten van rentesubsidies voor uw geplande renovatie. Ontdek aan welke voorwaarden u moet voldoen, hoe het precies zit met de rentesubsidie van de Vlaamse overheid en hoe u de renovatielening aanvraagt via AXA Bank.

Lees verder

Een EPC-attest, uw energieprestatiecertificaat in vastgoed

Een energieprestatiecertificaat geeft weer in welke mate uw woning energiezuinig is. Wanneer u uw EPC-score wilt verbeteren, kunt u vanaf 2021 een beroep doen op een renovatiekrediet, aanvullend op uw hypothecaire lening. Met de nodige investeringen wordt uw woning energiezuiniger en verbetert u uw EPC-attest.

Lees verder

Een te renoveren huis kopen en opknappen (of slopen): waar moet u op letten?

Voor zijn eigen woning verkiest de gemiddelde Belg nog altijd nieuwbouw of toch minstens een instapklare woning. Maar uit budgettaire overwegingen en door de steeds strenger wordende bouwvereisten op het vlak van energiezuinigheid, zullen we steeds meer moeten kiezen voor een bestaande woning om ze vervolgens ingrijpend te renoveren. Voor sommige woningen baat zo’n ingrijpende energetische renovatie niet en dan is er maar één oplossing: slopen en opnieuw opbouwen. Wanneer kiezen voor het ene of het andere? Dit kan u alvast helpen om de juiste beslissing te nemen.

Lees verder

Hoeveel btw betaalt u op renovatiewerken?

Hoeveel btw u verschuldigd bent op renovatie- of verbouwingswerken, hangt af van de ouderdom van uw woonst. Is uw woning nog geen 10 jaar oud? Dan betaalt u op de kostprijs van de werken 21% btw. Voor woningen van meer dan 10 jaar geldt een verlaagd btw-tarief van 6% als uw woning en de renovatiewerken aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Lees verder

Start de simulatie hier
Neem contact op met uw AXA Bankagent