Laat niet in uw kaarten kijken!

Betalen Betaalkaarten Online bankieren – 08 juni 2016

Internetbankieren is en blijft veilig. Maar u moet wel waakzaam blijven voor phishing. De laatste tijd krijgen meer en meer mensen een valse mail waarin wordt gevraagd om hun bankkaart op te sturen omdat ze zogezegd zou moeten worden vervangen. Ga hier niet op in want een bank zou zoiets nooit vragen!

bankkaart phishing
Bij bankkaart phishing proberen fraudeurs de bankkaart en bijhorende pincode te bemachtigen. Uw bank zal nooit vragen om uw bankkaart op te sturen, laat staan dat ze uw pincode zouden vragen. 

Geef uw kaarten niet zomaar prijs

Fraudeurs werken met bestaande technieken die ze steeds verfijnen. Meer en meer vragen ze naar de bankkaart en de pincode of de codes van de kaartlezer.  De meest voorkomende fraudetechnieken vatten we graag even voor u samen.

Bankkaart phishing

Bij bankkaart phishing proberen fraudeurs rechtsreeks de bankkaart en bijhorende pincode te bemachtigen. De oplichters vragen, onder het voorwendsel dat uw kaart moet worden vervangen of moet worden geactiveerd voor een nieuwe functionaliteit, om uw bankkaart op te sturen met de post en uw pincode in te geven op een valse website.

Bij vervanging van de bankkaart zal de bank u altijd eerst de nieuwe kaart bezorgen. Uw bank zal nooit vragen om eerst uw oude bankkaart op te sturen, laat staan dat ze uw pincode zouden vragen. Die is namelijk strikt persoonlijk.

Internetbankieren code phishing

Bij internetbankieren code phishing proberen de fraudeurs de codes te achterhalen waarmee aangemeld kan worden bij internetbankieren. In een valse mail nodigen ze u uit om te klikken op een link  die u dan doorstuurt naar een frauduleuze website. Die lijkt sterk op de echte website van uw bank. Opnieuw wordt u gevraagd om uw persoonlijke gegevens achter te laten. Reageer niet op deze e-mails. Klik zeker niet op de link! In geval van twijfel kunt u het altijd melden op: phishing@axa.be

Als u iets verdacht vindt, dan stopt u beter!

Doe niets waar u zich niet 100% bij op uw gemak voelt. Meer tips om te vermijden dat u slachtoffer wordt van de nieuwe phishing technieken?

Lees ook:

Nieuwe phishing e-mails: enkele tips

Opgelet voor phishing sms’jes en verzoeken uw bankkaarten te vervangen

Lees het persbericht van Febelfin 


Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw bankkaart te gebruiken.

Hoe betaalt de Belg het liefst?

De bankkaart is nog steeds het populairste betaalmiddel in België. Dat blijkt uit een onderzoek* dat Bancontact voerde bij 1000 landgenoten in september 2017. Mobiel betalen en contactloos betalen zijn bezig aan een opmars, al vertrouwt een meerderheid van de ondervraagden het nog niet helemaal. Voor 3 op de 10 Belgen is mobiel en contactloos betalen echter al even veilig als de ‘klassieke’ betaalmethoden.

Jongeren steeds vaker gebruikt als geldezel

Cybercriminelen benaderen steeds vaker jongeren om te fungeren als geldezel of ‘money mule’. Langs die weg kunnen ze gestolen geld doorsluizen naar andere, vaak buitenlandse rekeningen. Dat meldt Febelfin in een persbericht. De jongeren worden aangesproken in het uitgaansleven of via populaire social mediakanalen, zoals Instagram, WhatsApp of Snapchat, met de belofte om snel geld te verdienen. Vaak beseffen ze niet dat ze strafbare feiten plegen.

Nieuwe phishing e-mail in omloop

Er doet opnieuw een phishing mail de ronde. Deze valse e-mail, die zogezegd uit naam van AXA Bank verstuurd wordt, heeft als doel om vertrouwelijke informatie los te krijgen. Hieronder een voorbeeld van de phishing mail. Veel van onze klanten hebben hem ontvangen en gerapporteerd.

Pas op voor phishing via adwords en social media

Hackers zoeken continu naar nieuwe manieren om uw persoonlijke of bankgegevens te onderscheppen. Recent nog maar zijn er pogingen van phishing geweest via Google adwords en sociale mediakanalen zoals WhatsApp en Facebook, telkens met een link die leidt naar een vals inlogscherm voor internetbankieren of een online betaalplatform. Wees daarom heel alert als u op het internet, bv. via Google, aan het zoeken bent of via social media verlokkelijke kortingen krijgt aangeboden.