Laat niet in uw kaarten kijken!

Betalen Betaalkaarten Online bankieren – 08 juni 2016

Internetbankieren is en blijft veilig. Maar u moet wel waakzaam blijven voor phishing. De laatste tijd krijgen meer en meer mensen een valse mail waarin wordt gevraagd om hun bankkaart op te sturen omdat ze zogezegd zou moeten worden vervangen. Ga hier niet op in want een bank zou zoiets nooit vragen!

bankkaart phishing
Bij bankkaart phishing proberen fraudeurs de bankkaart en bijhorende pincode te bemachtigen. Uw bank zal nooit vragen om uw bankkaart op te sturen, laat staan dat ze uw pincode zouden vragen. 

Geef uw kaarten niet zomaar prijs

Fraudeurs werken met bestaande technieken die ze steeds verfijnen. Meer en meer vragen ze naar de bankkaart en de pincode of de codes van de kaartlezer.  De meest voorkomende fraudetechnieken vatten we graag even voor u samen.

Bankkaart phishing

Bij bankkaart phishing proberen fraudeurs rechtsreeks de bankkaart en bijhorende pincode te bemachtigen. De oplichters vragen, onder het voorwendsel dat uw kaart moet worden vervangen of moet worden geactiveerd voor een nieuwe functionaliteit, om uw bankkaart op te sturen met de post en uw pincode in te geven op een valse website.

Bij vervanging van de bankkaart zal de bank u altijd eerst de nieuwe kaart bezorgen. Uw bank zal nooit vragen om eerst uw oude bankkaart op te sturen, laat staan dat ze uw pincode zouden vragen. Die is namelijk strikt persoonlijk.

Internetbankieren code phishing

Bij internetbankieren code phishing proberen de fraudeurs de codes te achterhalen waarmee aangemeld kan worden bij internetbankieren. In een valse mail nodigen ze u uit om te klikken op een link  die u dan doorstuurt naar een frauduleuze website. Die lijkt sterk op de echte website van uw bank. Opnieuw wordt u gevraagd om uw persoonlijke gegevens achter te laten. Reageer niet op deze e-mails. Klik zeker niet op de link! In geval van twijfel kunt u het altijd melden op: phishing@axa.be

Als u iets verdacht vindt, dan stopt u beter!

Doe niets waar u zich niet 100% bij op uw gemak voelt. Meer tips om te vermijden dat u slachtoffer wordt van de nieuwe phishing technieken?

Lees ook:

Nieuwe phishing e-mails: enkele tips

Opgelet voor phishing sms’jes en verzoeken uw bankkaarten te vervangen

Lees het persbericht van Febelfin 


Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw bankkaart te gebruiken.

Betalen in het buitenland? Even makkelijk als thuis.

Met veel cash geld op reis vertrekken, da’s geen goed idee. Maar wat moet u dan wel doen? Want op vakantie wilt u natuurlijk ook niet zonder geld komen te zitten. De oplossing? Verschillende betaalmiddelen meenemen! We zetten de mogelijkheden voor u op een rij, zodat u gerust op reis kunt vertrekken.

Betaal uw facturen met één klik dankzij Zoomit!

De naam van de begunstigde, het rekeningnummer, het bedrag, de mededeling ... Hebt u er ook genoeg van om tijd te verliezen met overschrijvingen invoeren? Met Zoomit valideert u de betaling van uw facturen in een wip! U beslist over alles: welke factuur, welk bedrag, wanneer. Zodra u dat beslist hebt, een paar muisklikken en hup, klaar is Kees. Makkelijk, gratis en foutloos. Wat houdt u nog tegen?

 

Vijf voordelen van mobile banking

Gebruik je ook je smartphone of tablet om mobiel te bankieren? Dan ben je een van de velen, want mobiel betalen wordt altijd maar populairder. Het is ook erg handig, met de AXA Bank mobile banking app heb je altijd je bank op zak: je kunt altijd en overal betalen en je weet exact hoeveel er op je rekeningen staat. Maar dat is lang niet alles.

Nieuwe phishing e-mails: enkele tips

Er doen opnieuw een aantal phishing mails de ronde. Deze valse e-mails, die zogezegd uit naam van AXA Bank verstuurd worden, hebben als doel om vertrouwelijke informatie los te krijgen. Hieronder voorbeelden van recente phishing e-mails. Vele van onze klanten hebben deze mails ontvangen en gerapporteerd.

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan