Internetbankieren is en blijft veilig. Maar u moet wel waakzaam blijven voor phishing. De laatste tijd krijgen meer en meer mensen een valse mail waarin wordt gevraagd om hun debetkaart op te sturen omdat ze zogezegd zou moeten worden vervangen. Ga hier niet op in want een bank zou zoiets nooit vragen!
Geef uw kaarten niet zomaar prijs
Bij debetkaart phishing proberen fraudeurs de debetkaart en bijhorende pincode te bemachtigen. Uw bank zal nooit vragen om uw debetkaart op te sturen, laat staan dat ze uw pincode zouden vragen.
Fraudeurs werken met bestaande technieken die ze steeds verfijnen. Meer en meer vragen ze naar de debetkaart en de pincode of de codes van de kaartlezer. De meest voorkomende fraudetechnieken vatten we graag even voor u samen.
Debetkaart phishing
Bij debetkaart phishing proberen fraudeurs rechtsreeks de debetkaart en bijhorende pincode te bemachtigen. De oplichters vragen, onder het voorwendsel dat uw kaart moet worden vervangen of moet worden geactiveerd voor een nieuwe functionaliteit, om uw debetkaart op te sturen met de post en uw pincode in te geven op een valse website.
Bij vervanging van de debetkaart zal de bank u altijd eerst de nieuwe kaart bezorgen. Uw bank zal nooit vragen om eerst uw oude debetkaart op te sturen, laat staan dat ze uw pincode zouden vragen. Die is namelijk strikt persoonlijk.
Internetbankieren code phishing
Bij internetbankierencodephishing proberen de fraudeurs de codes te achterhalen waarmee aangemeld kan worden bij internetbankieren. In een valse mail nodigen ze u uit om te klikken op een link die u dan doorstuurt naar een frauduleuze website. Die lijkt sterk op de echte website van uw bank. Opnieuw wordt u gevraagd om uw persoonlijke gegevens achter te laten. Reageer niet op deze e-mails. Klik zeker niet op de link! In geval van twijfel kunt u het altijd melden op: phishing@axa.be
Als u iets verdacht vindt, dan stopt u beter!
Doe niets waar u zich niet 100% bij op uw gemak voelt. Meer tips om te vermijden dat u slachtoffer wordt van de nieuwe phishing technieken?
U plant een ontspannende reis om helemaal tot rust te komen. Na wat vergelijken hebt u de ideale reisbestemming gevonden, en een vliegtuigticket ernaartoe. Maar bij het boeken slaat de schrik u om het hart: stel dat ik ziek word en niet meer kan vertrekken? Of dat ik mijn reis om een andere reden wil annuleren? Toch maar doen die annulatieverzekering? Maar dat gaat natuurlijk wat kosten… of niet?
Geen cash op zak? Geen nood: sinds juli jl. moeten alle Belgische handelszaken elektronische betaling aanvaarden. En niet enkel via een klassieke betaalterminal. U kiest zelf hoe u het liefst betaalt. Meer info in dit artikel.
Een kredietkaart is een handig middel om te betalen in de winkel, op restaurant, op reis … of om online een aankoop te doen, concert- of theatertickets te bestellen, of een hotel en een vlucht te boeken. Afhankelijk van het soort transactie, verloopt de betaling volgens een andere procedure. Hoe gaat betalen met uw kredietkaart juist in zijn werk?
Gebruikt u ook uw smartphone of tablet om mobiel te bankieren? Dan bent u een van de velen, want mobiel betalen wordt altijd maar populairder. Het is ook erg handig. Met de AXA Bank mobile banking-app hebt u altijd uw bank op zak: u kunt altijd en overal betalen en u weet exact hoeveel er op uw rekeningen staat. Maar dat is lang niet alles.