Welke documenten heeft de notaris nodig voor het verlijden van de akte?

Wonen Lenen Bouwen – 28 februari 2019

Wat moet u als trotse eigenaar van een nieuwe woning allemaal aan de notaris bezorgen voor het verlijden van de koopakte? Wij sommen de documenten graag even op die u daarvoor absoluut in uw bezit moet hebben. En vergis u niet: zonder deze stukken wordt de koop niet bezegeld.

Bodemattest: nu overal verplicht

notarisakte
Welke documenten moet u voorleggen om de koopakte door de notaris te laten verlijden?

Een bodemattest is nu overal in België nodig, want na Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft ook Wallonië die verplichting ingevoerd. In Vlaanderen wordt het uitgereikt door OVAM, in Brussel is het aan te vragen bij het BIM-Leefmilieu Brussel. In Wallonië is de informatie beschikbaar op bdes.wallonie.be (Banque de Données de l’État des Sols wallons).

Stedenbouwkundig uittreksel

Het stedenbouwkundig uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar en bevat uittreksels uit de plannen- en vergunningenregisters.

Postinterventiedossier

Verplicht in alle gewesten voor een wooneenheid waarvan de bouw begonnen is na 1 mei 2001 of waaraan werken zijn uitgevoerd sinds 1 mei 2001. Bevat alle documenten die bij latere werken aan het gebouw nuttig kunnen zijn.

Keuring elektrische installatie

In de drie gewesten is de verkoper verplicht een verslag van de controle van de elektrische installatie te bezorgen. Dit geldt voor alle woningen met een elektrische installatie van vóór 1 oktober 1981. De controle moet worden uitgevoerd door een erkend organisme en wordt betaald door de verkoper. Wordt de installatie afgekeurd, dan is de koper verplicht om, binnen de 18 maanden na het verlijden van de akte, een nieuwe controle te laten doen.

Energieprestatiecertificaat (EPC)

Verplicht in alle gewesten. Het informeert de koper over de energetische kwaliteit van het gebouw en over de maatregelen voor de verbetering van de energieprestatie. Het certificaat is 10 jaar geldig.

Mazouttank

Als er een mazouttank aanwezig is, dan is het verplicht om een onderhoud te laten doen en het attest over te dragen.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Hoeveel kost het om een onroerend goed te kopen?

Wilt u een huis of een appartement kopen? Wilt u ruimer gaan wonen, neemt u “de grote stap” of wilt u in bakstenen investeren? Wij zullen zeker niet proberen om het u uit het hoofd te praten. We willen u wel een idee geven van alle, soms onbekende elementen waarmee u bij de aankoop van een onroerend goed in België rekening moet houden. Want een huis kost uiteindelijk meer dan de totaalprijs van het huis zelf. We luisteren stilletjes mee naar een gesprek van een jong koppel (Julie en Peter) dat een huis wil kopen.

Lees verder

Het nieuwe Vlaamse renovatiekrediet uitgelegd

Overweegt u om een woning of appartement aan te kopen in het Vlaams Gewest en bent u van plan om uw nieuwe eigendom grondig te renoveren of te slopen en opnieuw op te bouwen en op die manier energiezuiniger te maken? Dan komt u misschien wel in aanmerking voor een Vlaamse renovatielening. Zo kunt u tot wel 60.000 euro lenen en genieten van rentesubsidies voor uw geplande renovatie. Ontdek aan welke voorwaarden u moet voldoen, hoe het precies zit met de rentesubsidie van de Vlaamse overheid en hoe u de renovatielening aanvraagt via AXA Bank.

Lees verder

Een te renoveren huis kopen en opknappen (of slopen): waar moet u op letten?

Voor zijn eigen woning verkiest de gemiddelde Belg nog altijd nieuwbouw of toch minstens een instapklare woning. Maar uit budgettaire overwegingen en door de steeds strenger wordende bouwvereisten op het vlak van energiezuinigheid, zullen we steeds meer moeten kiezen voor een bestaande woning om ze vervolgens ingrijpend te renoveren. Voor sommige woningen baat zo’n ingrijpende energetische renovatie niet en dan is er maar één oplossing: slopen en opnieuw opbouwen. Wanneer kiezen voor het ene of het andere? Dit kan u alvast helpen om de juiste beslissing te nemen.

Lees verder

Hoeveel btw betaalt u op renovatiewerken?

Hoeveel btw u verschuldigd bent op renovatie- of verbouwingswerken, hangt af van de ouderdom van uw woonst. Is uw woning nog geen 10 jaar oud? Dan betaalt u op de kostprijs van de werken 21% btw. Voor woningen van meer dan 10 jaar geldt een verlaagd btw-tarief van 6% als uw woning en de renovatiewerken aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Lees verder

Een huis bouwen of kopen: gewikt en gewogen

Bent u van plan om in de nabije toekomst een huis te bouwen? Of denkt u eraan een huis te kopen en eventueel te renoveren? Het is een afweging die u zeker moet maken wanneer u uw woondroom wilt verwezenlijken. Veel hangt af van het budget dat u op tafel kunt leggen, maar er zijn nog andere factoren die meespelen bij de keuze tussen een huis kopen of bouwen. Met deze elementen moet u rekening houden.

Lees verder