Welke notariskosten zijn er bij de aankoop van een woning?

Wonen Bouwen Lenen – 27 maart 2017

Of u nu de aankoopakte van een huis verlijdt dan wel contracten met de architect, de aannemer of de bouwpromotor tekent, het is belangrijk dat uw handtekening het resultaat van een rationeel genomen beslissing is. De notaris is één van de personen die, net zoals de bankier of de fiscalist, u waardevol advies kunnen geven. Zijn raad is in principe kosteloos, maar voor de opzoekingen en notariële akten moet u wel betalen. Welke kosten mag een notaris u aanrekenen?

De kosten zijn te betalen bij het verlijden van de akte. Dat kan via een voorafgaande overschrijving.

Wat het ereloon betreft, zijn er 13 wettelijk vastgelegde barema’s die iedere notaris moet eerbiedigen. Voor de aankoop van een onroerend goed gaat het om een percentage van de aankoopprijs, Sinds 2012 vallen deze erelonen en sommige opzoekingskosten onder het btw-stelsel en moet er 21% op betaald worden.

Erelonen notaris bij een verkoop

Tot 7.500 euro 4,56%
Van 7.500 tot 17.500 euro 2,85%
Van 17.500 tot 30.000 euro 2,28%
Van 30.000 tot 45.495 euro 1,71%
Van 45.495 tot 64.095 euro 1,14%
Van 64.095 tot 250.095 euro 0,57%
Boven 250.095 euro 0,057%

Maar daarmee is niet alles betaald: er zijn nog andere kosten die de kopers in hun budget moeten voorzien. De registratierechten vormen daarvan het grootste deel. De koper van een onroerend goed moet deze belastingen storten aan de notaris die ze dan doorstort aan de overheid. De kosten zijn te betalen bij het verlijden van de akte. Dat kan via een voorafgaande overschrijving.

Overzicht van kosten en prijzen

Administratieve kosten en kosten voor de opzoekingen en formaliteiten.

Bij een lening

  • Hypotheekrecht: 0,3% van de hoofdsom en de aanhorigheden waarvoor een hypotheek wordt genomen, vermeerderd met het honorarium van de hypotheekbewaarder.
  • Registratierecht hypotheek: 1% van de hoofdsom en de aanhorigheden.
  • Recht op geschriften (vroeger zegelrecht).

Bij een verkoop

  • Kosten overschrijving hypotheekkantoor
  • Recht op geschriften (vroeger zegelrecht).
  • Registratierechten op de aankoop van een bestaand huis of bouwgrond: 10% (5% bij klein beschrijf) op de aankoopprijs in het Vlaams Gewest en 12,5% (geen klein beschrijf) in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Opgelet: vanaf 1 januari 2017 verdwijnt de woonbonus in Brussel. In de plaats krijgen kopers van een eigen woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een hogere korting van 21.875 euro op de registratierechten. Tot en met een aankoop van 175.000 euro zullen er geen registratierechten betaald moeten worden. Dit abattement wordt geplafonneerd tot aankopen van 500.000 euro. Boven dit bedrag gelden de gebruikelijke registratierechten van 12,5%.

OF

Btw bij aankoop van een nieuwbouw: 21% btw op de constructies en registratierechten op de grond. Wanneer evenwel de verkoper van de grond dezelfde is als de verkoper van de constructies, zal 21% btw verschuldigd zijn op de totale prijs, zijnde op de grond en de constructies en zullen er geen evenredige registratierechten verschuldigd zijn.

bouwgids

Meer informatie over bouwen, renoveren en verbouwen vindt u in de AXA Bank bouwgids.

76 pagina’s boordevol advies, tips en inspiratie om uw plannen tot een goed einde te brengen. Uw gratis bouwgids ligt op u te wachten bij uw AXA Bankagent.

Reserveer nu uw exemplaar

 

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan