Welke notariskosten zijn er bij de aankoop van een woning?

Wonen Bouwen Lenen – 20 februari 2020

Of u nu de aankoopakte van een huis dan wel contracten met de architect, de aannemer of de bouwpromotor tekent, het is belangrijk dat uw handtekening het resultaat van een rationeel genomen beslissing is. De notaris is één van de personen die, net zoals de bankier of de fiscalist, u waardevol advies kunnen geven. Zijn raad is in principe kosteloos, maar voor de opzoekingen en notariële akten moet u wel betalen. Welke kosten mag een notaris u aanrekenen?

Erelonen notaris bij een verkoop

notariskosten bij aankoop woning
De kosten zijn te betalen bij het verlijden van de akte. Dat kan via een voorafgaande overschrijving.

Wat het ereloon betreft, zijn er 13 wettelijk vastgelegde barema’s die iedere notaris moet eerbiedigen. Voor de aankoop van een onroerend goed gaat het om een percentage van de aankoopprijs, Sinds 2012 vallen deze erelonen en sommige opzoekingskosten onder het btw-stelsel en moet er 21% op betaald worden.

Tot 7.500 euro 4,56%
Van 7.500 tot 17.500 euro 2,85%
Van 17.500 tot 30.000 euro 2,28%
Van 30.000 tot 45.495 euro 1,71%
Van 45.495 tot 64.095 euro 1,14%
Van 64.095 tot 250.095 euro 0,57%
Boven 250.095 euro 0,057%

Maar daarmee is niet alles betaald: er zijn nog andere kosten die de kopers in hun budget moeten voorzien. De registratiebelasting vormt daarvan het grootste deel. De koper van een onroerend goed moet deze belastingen storten aan de notaris die ze dan doorstort aan de overheid. De kosten zijn te betalen bij het verlijden van de akte. Dat kan via een voorafgaande overschrijving.

Overzicht van kosten en prijzen

Administratieve kosten en kosten voor de opzoekingen en formaliteiten.

Bij een lening

  • Hypotheekrecht: 0,3% van de hoofdsom en de aanhorigheden waarvoor een hypotheek wordt genomen, vermeerderd met het honorarium van de hypotheekbewaarder.
  • Registratierecht hypotheek: 1% van de hoofdsom en de aanhorigheden.
  • Recht op geschriften (vroeger zegelrecht).

Bij een verkoop

  • Kosten overschrijving hypotheekkantoor
  • Registratiebelasting op de aankoop van een bestaand huis of bouwgrond: 6% op de aankoopprijs in het Vlaams Gewest voor de eigen gezinswoning of 10% in alle andere gevallen en 12,5% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
  • Opgelet: sinds 1 januari 2017 is de woonbonus verdwenen in Brussel. In de plaats krijgen kopers van een eigen woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest onder bepaalde voorwaarden een hogere korting van 21.875 euro op de registratiebelasting. Tot en met een aankoop van 175.000 euro zal er geen registratiebelasting betaald moeten worden. Dit abattement wordt geplafonneerd tot aankopen van 500.000 euro. Boven dit bedrag gelden de gebruikelijke registratierechten van 12,5%.

    Ook in Vlaanderen bestaat de woonbonus sinds 1 januari 2020 niet meer. In de plaats krijgen de kopers een korting op de registratiebelasting.

OF

Btw bij aankoop van een nieuwbouw: 21% btw op de constructies en registratiebelasting op de grond. Wanneer evenwel de verkoper van de grond dezelfde is als de verkoper van de constructies, zal 21% btw verschuldigd zijn op de totale prijs, zijnde op de grond en de constructies en zal er geen evenredige registratiebelasting verschuldigd zijn.

bouwgids

Meer informatie over bouwen, renoveren en verbouwen vindt u in de AXA Bank bouwgids.

76 pagina’s boordevol advies, tips en inspiratie om uw plannen tot een goed einde te brengen.

Download nu uw exemplaar

 

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Een te renoveren huis kopen en opknappen (of slopen): waar moet u op letten?

Voor zijn eigen woning verkiest de gemiddelde Belg nog altijd nieuwbouw of toch minstens een instapklare woning. Maar uit budgettaire overwegingen en door de steeds strenger wordende bouwvereisten op het vlak van energiezuinigheid, zullen we steeds meer moeten kiezen voor een bestaande woning om ze vervolgens ingrijpend te renoveren. Voor sommige woningen baat zo’n ingrijpende energetische renovatie niet en dan is er maar één oplossing: slopen en opnieuw opbouwen. Wanneer kiezen voor het ene of het andere? Dit kan u alvast helpen om de juiste beslissing te nemen.

Lees verder

Een huis bouwen of kopen: gewikt en gewogen

Bent u van plan om in de nabije toekomst een huis te bouwen? Of denkt u eraan een huis te kopen en eventueel te renoveren? Het is een afweging die u zeker moet maken wanneer u uw woondroom wilt verwezenlijken. Veel hangt af van het budget dat u op tafel kunt leggen, maar er zijn nog andere factoren die meespelen bij de keuze tussen een huis kopen of bouwen. Met deze elementen moet u rekening houden.

Lees verder

Belg goed voorbereid op aankoop eerste woning

Blijven kopers van een eerste woning binnen het budget dat ze hadden vooropgesteld? Hoe veel geld moesten ze op tafel leggen voor de aankoop en zijn er daarin verschillen tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel? En welk deel van het maandelijks inkomen gaat er bij kopers van een eerste woning naar de aflossing van hun hypothecair krediet? Pertinente vragen die we voorlegden aan het marktonderzoeksbureau Ipsos, dat in opdracht van AXA Bank 1001 jonge Belgen tussen 22 en 35 jaar bevroeg over de aankoop van hun eerste eigen woning. Dit zijn hun bevindingen.

Lees verder

Vlaanderen zet in op energiezuinig bouwen en renoveren

Vanaf 2021 moet elke nieuwbouwwoning in Europa Bijna-EnergieNeutraal (of BEN) zijn. In Vlaanderen wordt het energiepeil of E-peil daarom stapsgewijs aangescherpt tot E30, vanaf 2021 de verplichte norm. De Vlaamse overheid wil ook eigenaars van bestaande woningen stimuleren om energiezuinig te renoveren en stelt tegen 2050 een E-peil van maximum 60 voorop. Hoe goed doen we het in Vlaanderen? En wat krijgt u van de Vlaamse overheid in ruil voor een BEN-woning of renovatiewerken die het energiepeil drastisch verlagen?

Lees verder