Welke notariskosten zijn er bij de aankoop van een woning?

Wonen Bouwen Lenen – 13 oktober 2021

Of u nu de aankoopakte van een huis dan wel contracten met de architect, de aannemer of de bouwpromotor tekent, het is belangrijk dat uw handtekening het resultaat van een rationeel genomen beslissing is. De notaris is één van de personen die, net zoals de bankier of de fiscalist, u waardevol advies kunnen geven. Zijn raad is in principe kosteloos, maar voor de opzoekingen en notariële akten moet u wel betalen. Welke kosten mag een notaris u aanrekenen?

Erelonen notaris bij een verkoop

notariskosten bij aankoop woning
De kosten zijn te betalen bij het verlijden van de akte. Dat kan via een voorafgaande overschrijving.

Wat het ereloon betreft, zijn er 13 wettelijk vastgelegde barema’s die iedere notaris moet eerbiedigen. Voor de aankoop van een onroerend goed gaat het om een percentage van de aankoopprijs, Sinds 2012 vallen deze erelonen en sommige opzoekingskosten onder het btw-stelsel en moet er 21% op betaald worden.

Tot 7.500 euro 4,56%
Van 7.500 tot 17.500 euro 2,85%
Van 17.500 tot 30.000 euro 2,28%
Van 30.000 tot 45.495 euro 1,71%
Van 45.495 tot 64.095 euro 1,14%
Van 64.095 tot 250.095 euro 0,57%
Boven 250.095 euro 0,057%

Maar daarmee is niet alles betaald: er zijn nog andere kosten die de kopers in hun budget moeten voorzien. De registratiebelasting vormt daarvan het grootste deel. De koper van een onroerend goed moet deze belastingen storten aan de notaris die ze dan doorstort aan de overheid. De kosten zijn te betalen bij het verlijden van de akte. Dat kan via een voorafgaande overschrijving.

Overzicht van kosten en prijzen

Administratieve kosten en kosten voor de opzoekingen en formaliteiten.

Bij een lening

  • Hypotheekrecht: 0,3% van de hoofdsom en de aanhorigheden waarvoor een hypotheek wordt genomen, vermeerderd met het honorarium van de hypotheekbewaarder.
  • Registratierecht hypotheek: 1% van de hoofdsom en de aanhorigheden.
  • Recht op geschriften (vroeger zegelrecht).

Bij een verkoop

  • Kosten overschrijving hypotheekkantoor
  • Registratiebelasting op de aankoop van een bestaand huis of bouwgrond: vanaf 1 januari 2022 3% (in plaats van 6%) op de aankoopprijs in het Vlaams Gewest voor de eigen gezinswoning of 12% in plaats van 10% in alle andere gevallen en 12,5% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
  • Opgelet: sinds 1 januari 2017 is de woonbonus verdwenen in Brussel. In de plaats krijgen kopers van een eigen woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest onder bepaalde voorwaarden een hogere korting van 21.875 euro op de registratiebelasting. Tot en met een aankoop van 175.000 euro zal er geen registratiebelasting betaald moeten worden. Dit abattement wordt geplafonneerd tot aankopen van 500.000 euro. Boven dit bedrag gelden de gebruikelijke registratierechten van 12,5%. Ook in Vlaanderen bestaat de woonbonus sinds 1 januari 2020 niet meer. In ruil daarvoor werden in de voorbije jaren de registratierechten aanzienlijk verlaagd.

OF

Btw bij aankoop van een nieuwbouw: 21% btw op de constructies en registratiebelasting op de grond. Wanneer evenwel de verkoper van de grond dezelfde is als de verkoper van de constructies, zal 21% btw verschuldigd zijn op de totale prijs, zijnde op de grond en de constructies en zal er geen evenredige registratiebelasting verschuldigd zijn.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Het nieuwe Vlaamse renovatiekrediet uitgelegd

Overweegt u om een woning of appartement aan te kopen in het Vlaams Gewest en bent u van plan om uw nieuwe eigendom grondig te renoveren of te slopen en opnieuw op te bouwen en op die manier energiezuiniger te maken? Dan komt u misschien wel in aanmerking voor een Vlaamse renovatielening. Zo kunt u tot wel 60.000 euro lenen en genieten van rentesubsidies voor uw geplande renovatie. Ontdek aan welke voorwaarden u moet voldoen, hoe het precies zit met de rentesubsidie van de Vlaamse overheid en hoe u de renovatielening aanvraagt via AXA Bank.

Lees verder

Asbestattest: verplicht in Vlaanderen bij verkoop van woningen van vóór 2001

Bent u van plan om een woning te kopen of uw huis te verkopen? Weet dan dat, als het gebouw dateert van vóór 2001, de eigenaar daarvoor in Vlaanderen bij de verkoop een asbestattest moet kunnen voorleggen. Hoe gaat u te werk om zo’n asbestattest te verkrijgen? En hoeveel kost het? En moet dat asbest dan verwijderd worden voor het pand wordt verkocht? Alle antwoorden in deze blog.

Lees verder

De Vlaamse verzekering gewaarborgd wonen: gratis bescherming voor uw thuis

Wanneer u een hypothecair krediet afsluit voor het bouwen, kopen en/of renoveren van een woning, en aan bepaalde toetredingsvoorwaarden voldoet, dan kunt u bij de Vlaamse overheid een verzekering gewaarborgd wonen aanvragen. Deze verzekering is helemaal gratis en zal u bij plotse werkloosheid of arbeidsongeschiktheid helpen om uw krediet verder af te betalen.

Lees verder

Hoeveel kost een architect?

Iedere architect bepaalt zelf zijn ereloon, een standaardtarief is er niet. Dat ereloon kan worden berekend volgens een percentage op de waarde van de uitgevoerde werken, het kan een forfaitair bedrag zijn of gebaseerd op een uurloon. Maar het kan ook een combinatie zijn van deze mogelijkheden.

Lees verder