Permanente betaalopdracht en domiciliëring: wat is het verschil?

Betalen Zichtrekening – 28 juli 2015

De meesten onder ons gebruiken ze allebei, maar wat is nu precies het verschil tussen een permanente betaalopdracht en een domiciliëring? En wanneer gebruikt u de ene en wanneer de andere?

Wat is een permanente of periodieke opdracht?

Met een permanente opdracht geeft u uw bank de opdracht om op een vaste datum - bijvoorbeeld de vijftiende van elke maand - een bedrag te storten op een bepaalde rekening. Zo’n opdracht beheert u volledig zelf en u kunt ze dus ook op elk moment zelf aanpassen of opzeggen.

Wanneer kiest u voor een permanente opdracht?

Bijvoorbeeld om uw huur te betalen of om elke maand iets opzij te zetten op een spaarrekening. De overschrijving gebeurt automatisch op de datum die u bepaald hebt, u moet zelf niets doen.

Wat is een domiciliëring?

Met een domiciliëring geeft u toestemming aan een bedrijf/schuldeiser om uw facturen automatisch te innen bij uw bank.

Wanneer kiest u voor een domiciliëring?

Voor betalingen die regelmatig terugkomen, zoals facturen voor gas en elektriciteit, telefoon en gsm,... De facturen worden automatisch en precies op tijd betaald, zolang er maar genoeg geld op uw zichtrekening staat.

Wat zijn de voordelen van domiciliëring?

• Uw betalingen gebeuren altijd op tijd: u moet zelf niets doen.
• Minder administratie, zowel voor uzelf als voor de begunstigde.
• Werkt in heel Europa.

Wat zijn de nadelen van domiciliëring?

• Het maandelijks bedrag kan variëren, dus kan er plots veel minder op uw rekening staan dan u dacht. In principe heeft uw schuldeiser u echter wel vooraf gewaarschuwd hoeveel u verschuldigd bent.
• Betalingen via domiciliëring kunt u niet even uitstellen omdat u er tijdelijk wat minder warmpjes bijzit. Maar dat geldt evenzeer voor een permanente opdracht voor uw huur bijvoorbeeld.

Wat is dus het grootste verschil tussen een domiciliëring en een permanente opdracht?

Permanente opdracht

Domiciliëring

· U betaalt altijd hetzelfde bedrag op dezelfde dag, zoals huur, een bedrag dat u wilt sparen, zakgeld voor uw kinderen,... U beheert de opdracht volledig zelf bij uw bank.

· Voor facturen met wisselende bedragen op wisselende data. Maar het kan ook elke maand hetzelfde bedrag zijn, bijvoorbeeld bij de terugbetaling van een krediet. De schuldeiser is wettelijk verplicht u op voorhand in te lichten over het bedrag dat hij gaat innen.

 

· Bij een permanente spaaropdracht kan dit bedrag wel variëren: bijvoorbeeld indien u het bedrag boven zoveel euro op een bepaalde datum automatisch wilt overschrijven van uw zichtrekening naar uw spaarrekening.

 

· Een domiciliëring vraagt u aan bij de begunstigde leverancier, die ze verder beheert. Een wijziging of opzegging regelt u dus ook rechtstreeks via die leverancier.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Payconiq en Bancontact nu samen in één app

Bancontact en Payconiq Belgium gaan samen en dat biedt alleen maar voordelen. De nieuwe Payconiq by Bancontact-app brengt het beste van twee werelden voor mobiel betalen bijeen: de eenvoud van de Payconiq-app en de reikwijdte en veiligheid van de Bancontact-app. Via uw smartphone of tablet hebt u met deze app steeds geld op zak.

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw bankkaart te gebruiken.

Ook contactloos betaalt u in alle veiligheid

De nieuwe bankkaarten die nu door AXA Bank worden uitgegeven zijn uitgerust met een NFC-chip (Near Field Communication), waardoor contactloze betalingen mogelijk zijn: ze zijn gemakkelijk herkenbaar door het symbool met vier golfjes. Contactloos betalen wordt meer en meer de norm. Toch staan sommige mensen er wantrouwig tegenover. Geheel onterecht. Waarom? Daarom!

Van bank veranderen? Uw rekening overzetten was nog nooit zo simpel!

Bent u van plan om van bank te veranderen en over te stappen naar AXA Bank? Dankzij de bankoverstapdienst zet u uw zichtrekening snel, gemakkelijk en gratis over. Gewoon even een formulier invullen en wij doen de rest. We brengen voor u de bankoverstap in orde en zorgen ervoor dat uw regelmatige inkomsten en uitgaven gewoon door blijven lopen.

Hoe betaalt de Belg het liefst?

De bankkaart is nog steeds het populairste betaalmiddel in België. Dat blijkt uit een onderzoek* dat Bancontact voerde bij 1000 landgenoten in september 2017. Mobiel betalen en contactloos betalen zijn bezig aan een opmars, al vertrouwt een meerderheid van de ondervraagden het nog niet helemaal. Voor 3 op de 10 Belgen is mobiel en contactloos betalen echter al even veilig als de ‘klassieke’ betaalmethoden.