Opgelet voor phishing-sms'jes en verzoeken om uw bankkaart te vervangen

Betalen Online bankieren – 07 januari 2016

In het derde kwartaal van 2015 waren er in België 43 fraudegevallen via internetbankieren. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Febelfin. Fraudeurs gebruiken niet alleen valse e-mails, maar ook - en dat is nieuw - sms-berichten om aan phishing te doen. Of ze trachten rechtstreeks uw bankkaart én de bijhorende pincode te bemachtigen.

 
Als u aanvoelt dat er iets niets pluis is en u twijfelt, stop dan en contacteer uw bank.

Minder fraudegevallen

In het derde kwartaal van 2015 werden er bij alle Belgische banken samen slechts 43 fraudegevallen genoteerd. Dit cijfer ligt in lijn met de eerste twee kwartalen van dit jaar waarin in totaal 120 gevallen werden geteld. Lage cijfers in vergelijking met het recordjaar 2013, waarin 1.772 gevallen werd gemeld. De trend die werd ingezet in 2014, met ‘slechts’ 277 fraudegevallen, lijkt zicht dus voort te zetten.

De voortdurende sensibilisering van de internetbankierders werpt dus vruchten af. Maar doordat fraudeurs nu vaker mikken op slachtoffers uit het bedrijfsleven, kunnen ze in principe wel grotere fraudesommen buitmaken.

Dat werd het voorbije kwartaal duidelijk, met een fraudebedrag van bijna 540.000 euro voor in totaal 57 gevallen. Deze tendens zwakte echter opnieuw af: er kon dit kwartaal nog 92.872 euro worden buitgemaakt.

Nieuwe phishingtechnieken

Oplichters gaan daarom op zoek naar nieuwe manieren om hun slachtoffers om de tuin te leiden. Tot nu toe verzonden ze vooral valse e-mails. Sinds kort maken ze ook gebruik van valse sms-berichten. Het doel is en blijft hetzelfde: de ontvangers naar een valse bankwebsite leiden om hun persoonlijke informatie en aanmeldgegevens voor internetbankieren te ontfutselen.

Fraudeurs proberen ook steeds vaker rechtstreeks de bankkaart en pincode te bemachtigen. Zo vragen ze bijvoorbeeld via e-mail of sms aan iemand om zijn bankkaart te vervangen. Die moet hij naar een bepaald adres verzenden en de huidige pincode ingeven op een valse website. Met zowel de bankkaart als de bijhorende pincode in handen kunnen fraudeurs gemakkelijk geld stelen.

Uw bank zal echter nooit vragen naar de pincode van een bankkaart noch om een bankkaart op te sturen.

Als u twijfelt, kun je beter stoppen

Voor veilig internetbankieren hebt u niet enkel een goede pc- en internetbeveiliging nodig. Wees op uw hoede voor verdachte e-mails of sms’jes.

  • Surf nooit via een link naar de website van uw bank om vervolgens persoonlijke codes op te geven. Zelfs al zien de mail en website er heel vertrouwd en herkenbaar uit. Uw bank zal nooit langs die weg om gegevens vragen.
  • Check de link in een mailbericht door er even met uw cursor op te gaan staan. Dan ziet u onderaan waar de link naartoe gaat. Twijfelachtig? Niet klikken dan.
  • Klik ook nooit op een bijlage in een mail die je niet helemaal vertrouwt (bijvoorbeeld omdat je de afzender niet kent).
  • Ga nooit in op vragen om de uitvoering van een macro toe te laten.

Als u aanvoelt dat er iets niets pluis is en u twijfelt, stop dan en contacteer uw bank. Doe dat zeker wanneer de stappen om te ondertekenen afwijken van de normale stappen die u kent, bijvoorbeeld van het betalen met uw kaartlezer.

Bent u toch het slachtoffer geworden van oplichting?

Contacteer dan zo snel mogelijk Card Stop (070 344 344) om uw bankkaart te blokkeren en informeer uw bank.

Lees het volledige bericht van Febelfin.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan