PSD2 voor u als consument

Betalen Zichtrekening Actueel Online bankieren – 24 maart 2021

We doen steeds meer elektronische betalingen en het is cruciaal dat er in deze transacties niets verkeerd loopt. Payment Services Directive - PSD2, want zo heet de ‘Europese Richtlijn voor online betalingen’ officieel in het Engels, zorgt er niet alleen voor dat deze betalingen correct verlopen, maar ook dat u als gebruiker goed beschermd wordt.

PSD2 staat voor Payment Services Directive 2 en is de opvolger van PSD1, een richtlijn die al in 2010 de basis legde voor een eengemaakte Europese betaalmarkt: SEPA (Single Euro Payment Area). Met de komst van PSD2 gaat de Europese wetgever nog een stap verder op het vlak van beveiliging en consumentenbescherming.

PSD2
Het doel van PSD2 is een betere consumentenbescherming, meer innovatie en meer veiligheid in het Europese betaalverkeer.

Betalen wordt nog veiliger

Of u nu met uw bankkaart, kredietkaart of smartphone betaalt, u moet voortaan vaker tonen dat u het bent. Een kaarttransactie ondertekenen met kredietkaartnummer en een CVC-code (de code op de achterkant van uw kredietkaart) zal niet langer ondersteund worden. Een sterke klantauthenticatie met uw kaart en kaartlezer zal steeds vaker nodig zijn.

De wetgeving voorziet ook uitzonderingen om het juiste evenwicht te vinden tussen veiligheid en klantenbeleving. Zo kan het zijn dat een sterke klantauthenticatie niet nodig is voor bijvoorbeeld contactloze betalingen in de fysieke winkel of voor betalingen aan parkeerautomaten.

Hou het zelf ook veilig: 3 gouden tips

  • 1. Deel nooit pincodes of andere bankcodes. Niet via mail, sms, sociale media of telefoon.
  • 2. Geef alleen informatie of toestemming tot betaling aan een partij die 100% betrouwbaar is.
  • 3. Twijfelt u? Betaal dan enkel via de vertrouwde app of de website van uw bank.

De voordelen voor u als consument

Naast een betere bescherming, zijn er nog andere voordelen.

  • Dankzij PSD2 mogen er ook geen extra kosten meer aangerekend worden voor bepaalde betaalmethodes. Een webshop mag zo geen toeslag meer vragen wanneer u wilt betalen met een kredietkaart.
  • Niet enkel uw betalingen in euro zijn beschermd, ook die in vreemde munten tussen landen binnen de Europese Economische Ruimte.
  • U bent beter beveiligd tegen diefstal of verlies. Wordt er geld gestolen van uw rekening nadat u uw kaart of smartphone hebt verloren, nadat die werd gestolen of onrechtmatig gebruikt? Dan kan er een maximaal franchisebedrag van 50 euro worden gevraagd. Vroeger was dat nog 150 euro. Als u zelf bedrieglijk handelt, fraudeert of grove nalatigheid begaat, vervalt de beperking van uw aansprakelijkheid en wordt u zelf volledig aansprakelijk gesteld voor de geleden schade.
  • Mits uw formeel akkoord door middel van een sterke klantauthenticatie, kunt u toegang verlenen tot uw rekeninginformatie en kan u betalingen initiëren via betaal app van vergunde bedrijven.
PSD2 biedt u meer keuze bij het beheer van uw betalingen en bankrekeningen

Innovatie met nieuwe betaaldiensten

Als u hiervoor de toestemming verleent, moet uw bank derde partijen met een vergunning (of dit nu een bank is of een niet-financiële speler) toegang geven tot uw betaalrekening. Die derde partijen kunnen dan, mits uw akkoord, uw rekeninginformatie (zoals uw saldo, uitgaven of ontvangsten) raadplegen of een betaling doen in uw naam.

Wat kan een derde partij daar zoal mee doen?

Een derde partij kan bijvoorbeeld uw rekeninggegevens bij uw bank raadplegen om u zo een overzicht te geven van uw verschillende uitgaveposten: boodschappen, kleding, abonnementen, … Dankzij deze nieuwe evolutie kunt u van nieuwe diensten genieten.

Of als u op de website van een handelaar iets wil kopen, dan biedt die webwinkel misschien geen betaling met de debetkaart aan. Misschien hebt u ook geen zin om uw kredietkaart hiervoor te gebruiken of hebt u geen kredietkaart. Dan kan een derde speler die een nieuwe betaalmethode aanbiedt een eventuele oplossing zijn.

U blijft altijd baas over uw gegevens!

Weet ook dat u altijd van mening kunt veranderen en dus, indien u dat wenst, de toegang die u verleend hebt aan het ene of andere bedrijf, weer in kunt trekken door u rechtstreeks tot het betrokken bedrijf of de aanbieder van de dienst te wenden.

Zolang niemand anders dan uzelf en uw bank(en) toegang heeft tot uw gegevens, verandert er niets als u niet uw uitdrukkelijk akkoord geeft aan die derde partij.

Lees ook: https://www.axabank.be/nl/psd2

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Laat niet in uw kaarten kijken!

Internetbankieren is en blijft veilig. Maar u moet wel waakzaam blijven voor phishing. De laatste tijd krijgen meer en meer mensen een valse mail waarin wordt gevraagd om hun debetkaart op te sturen omdat ze zogezegd zou moeten worden vervangen. Ga hier niet op in want een bank zou zoiets nooit vragen!

Lees verder

Elektronisch betalen is nu overal mogelijk!

Geen cash op zak? Geen nood: sinds juli jl. moeten alle Belgische handelszaken elektronische betaling aanvaarden. En niet enkel via een klassieke betaalterminal. U kiest zelf hoe u het liefst betaalt. Meer info in dit artikel.

Lees verder

Vijf voordelen van mobile banking

Gebruikt u ook uw smartphone of tablet om mobiel te bankieren? Dan bent u een van de velen, want mobiel betalen wordt altijd maar populairder. Het is ook erg handig. Met de AXA Bank mobile banking-app hebt u altijd uw bank op zak: u kunt altijd en overal betalen en u weet exact hoeveel er op uw rekeningen staat. Maar dat is lang niet alles.

Lees verder