Tweedehandsauto kopen: waar moet u op letten?

Dagelijks leven Een auto kopen Budget – 20 augustus 2019

Bent u van plan om een tweedehandsauto te kopen? Houd er dan wel even het hoofd bij, anders koopt u misschien een vierwielse kat in een zak. Hieronder vindt u een checklist met belangrijke tips, opgelijst per categorie, die u kunt gebruiken bij de aankoop van uw tweedehandsauto. Print hem af en neem hem mee in uw zoektocht naar uw droomwagen.

Tweedehandsauto kopen bij een particuliere of een professionele verkoper?

tweedehandsauto kopen 
Bij AXA Bank kunt u 110% van de waarde van uw tweedehandsauto financieren, op voorwaarde dat de auto minder dan 3 jaar oud is.

Overweegt u om een tweedehandsauto te kopen bij een particulier?

De beste particuliere aankoop is wanneer u de particulier in kwestie kent. Zo krijgt u hoogstwaarschijnlijk betrouwbare info over de staat van de auto en wat hij allemaal heeft meegemaakt. De prijs zal ook lager zijn dan bij een professionele verkoper. Wel koopt u de tweedehandsauto in de staat waarin hij zich bevindt, dus bijvoorbeeld met versleten banden. Achteraf een verborgen gebrek verhalen op een particuliere verkoper is verre van eenvoudig.

Een tweedehandsauto kopen bij een professionele verkoper

Koopt u de tweedehandsauto’s bij een garagist?  Dan is de auto in principe technisch in orde: de verkoper moet immers minstens één jaar garantie geven. Uiteraard weet u niet hoe de vorige eigenaar met de auto is omgesprongen. Hoe reed hij ermee, voorzichtig of agressief? Is de auto wel goed onderhouden? Stond hij in een garage? Zijn er zeker geen verborgen gebreken? Naast een betere betrouwbaarheid, is het wel zo dat u bij een officiële verkoper meestal meer betaalt.

De valkuilen van de online aankoop van een tweedehandswagen

Online kunt u op heel wat autosites snel en gemakkelijk een geschikte tweedehandswagen kopen. Toch even opletten: sommige sites zien er wel betrouwbaar uit, maar schijn kan bedriegen.

Betaal dan ook nooit een euro voordat u de auto in het echt hebt gezien! Sommige verkopers vragen om op voorhand te betalen om een auto te importeren. Ga daar nooit op in. Ga de auto dus altijd eerst live bekijken, als het kan met iemand die echt iets van auto’s kent.

Uw tweedehandsauto financieren

U hebt de tweedehandsauto van uw dromen gevonden, maar hebt niet voldoende budget? Niet getreurd! Ook daar bestaat een oplossing voor: een lening op maat.

U kunt zelfs tot 110% van het totale bedrag lenen voor de aankoop van uw tweedehandswagen op voorwaarde dat de wagen minder dan 3 jaar oud is. Dankzij onze handige simulatietool kunt u eenvoudig online berekenen hoeveel u maandelijks afbetaalt. Bovendien krijgt u supersnel antwoord op uw aanvraag, vaak zelfs de dag zelf nog! 

Denkt u uw toekomstige tweedehandsauto gevonden te hebben? Hier komt de checklist!

Download de printklare checklist.PDF

Aan de buitenkant

  • Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Zit hij onder de regendruppels, dan ziet u minder krassen of deuken.
  • Is de auto vuil? Stof en modder zijn alarmsignalen, ze kunnen allerlei schade verbergen.
  • Kijk goed op plaatsen die gevoelig zijn voor roest: wielkasten, deurdrempels, raamlijsten, de randen van de motorkap en het kofferdeksel.
  • Controleer de lak op blaasjes of diepe krassen. Kijk naar kleurverschil in het lakwerk: als een auto na schade opnieuw gespoten is, dan is een bepaald onderdeel soms wat lichter of donkerder.
  • Kijk naar de banden: is de slijtage ongelijkmatig, dan zijn er misschien problemen met de schokdempers of de wielgeometrie, of is op zijn minst de bandenspanning te laag. De profieldiepte moet over het hele loopvlak minstens 1,6 millimeter zijn.
  • Duw en trek aan de wielen: speling is niet goed.
  • Test de schokdempers door met uw volle gewicht één na één de vier voertuighoeken naar beneden te drukken. Zodra u de druk lost, moet het koetswerk na een of minimaal twee keer schommelen tot stilstand komen. Anders zijn de schokdempers versleten.

Onderaan

  • Ga na of er geen roest zit op de dorpels en de onderzijde van de bodemplaat en of er geen sporen van herstellingen zijn.
  • Check de staat en de bevestiging van de uitlaat en de katalysator: kijk of u geen roest ziet en of alles nog stevig vastzit.
  • Controleer of er geen sporen zijn van olie-, brandstof- of waterlekken.
  • Inspecteer de dichtingen.

Aan de binnenkant

  • Controleer de algemene staat van het interieur: ziet de bekleding er nog in orde uit of is ze behoorlijk versleten?
  • Check de pedaalrubbers: zijn die afgesleten of integendeel helemaal nieuw en dus net vervangen? Dan werd de auto heel wat in gebruik genomen.
  • Kijk onder de vloermatten of er geen vocht zit: daar kan roest van komen.
  • Test of alle elektrische functies goed werken: knipperlichten, remlichten, alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen, airconditioning enzovoort.
  • Trap het rempedaal 20 seconden in. De druk moet constant zijn, anders is er misschien een lek in het hydraulisch circuit.
  • Draai eens aan het stuur: de wielen moeten zonder schokken de bewegingen van het stuur volgen.
  • Kijk na of de deurgrepen goed werken.

De kofferbak en de veiligheidsuitrusting

  • Onderzoek de staat van de bekleding en de lak aan de binnenzijde van de kofferruimte. Check op vocht.
  • Open en sluit de kofferklep: gaat dat vlot?
  • Check het reservewiel: is het in goede staat en op spanning
  • Controleer de staat van de krik, het gereedschap en de wettelijke voorzieningen: gevarendriehoek, reflecterend veiligheidshesje, verbanddoos.

Onder de motorkap

  • Let erop dat het motor- en chassisnummer overeenkomen met wat er op het inschrijvingsbewijs staat.
  • Een al te propere motor klopt niet, net als eentje die er erg vuil uitziet.
  • Controleer alle vloeistoffen: remvloeistof, ruitensproeiervloeistof enzovoort. De slangen moeten soepel zijn en er mogen geen barstjes in zitten.
  • Schroef de oliedop los en kijk of er schuim in zit. Is dat zo, dan zit er misschien een scheur in het motorblok: het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie.
  • De ventilatorriem moet netjes opgespannen en onbeschadigd zijn.
  • De batterij mag niet ouder zijn dan vier jaar. Zit er een witachtig schuim op de polen, dan is ze aan vervanging toe.
  • Kijk de staat van de kabels na. Gebarsten kabels kunnen voor stroomverlies zorgen en eventuele startproblemen veroorzaken.
  • Check het koelvloeistofreservoir op vervuiling. In het reservoir mogen geen sporen van roest of olieachtig bezinksel zitten, want die wijzen op een motorprobleem.

De testrit

  • Vraag om een proefrit van minstens een halfuur waarbij u zelf rijdt. Kies een zo gevarieerd mogelijk parcours, met rechte stukken, scherpe bochten, hellingen, nauwe straatjes enzovoort. Varieer uw snelheid.
  • Controleer of de motor koud is. Als u een proefrit gaat maken en de auto start, dan wilt u er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor.
  • Check de uitstoot: blauwe rook duidt vaak op olieverbruik.
  • Controleer de koppeling bij stilstand: trek de handrem aan, schakel de tweede versnelling in en laat het koppelingspedaal zachtjes omhoog komen. De motor moet vrijwel onmiddellijk beginnen trekken en de neiging hebben om af te slaan. Anders heeft de koppeling zijn beste tijd gehad.
  • Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo merkt u sneller vreemde geluiden op.
  • Voelt u tijdens het rijden een trilling in het stuur? Dan zijn de wielen niet in balans.
  • Rijd 50 km/u en houd het stuur losjes in uw handen. Trap vervolgens stevig op de rem (let wel even op dat er niemand achter u rijdt). Indien het stuur naar links of naar rechts trekt, is dit geen goed teken.
  • Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
  • Let op een weg in slechte staat zorgvuldig op hoe de ophanging zich gedraagt. Maakt de auto sprongen of begint hij te schommelen, dan zijn de schokdempers aan vervanging toe.
  • Verander ook geregeld van versnelling. De pook moet zacht schakelen, maar wel met een beetje weerstand.
  • Check de koppeling van het gaspedaal. Wanneer u plots het gaspedaal lost, moet de auto zachtjes en zonder schokken vertragen.

Download onze handige checklist.PDF

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Een elektrische fiets kopen? Ontdek onze tips voor een fiets op maat

We gaan steeds bewuster om met onze aardbol: we denken meer en meer na over ons consumptiegedrag, energie- en waterverbruik, voedselverspilling… Zo ook met onze vervoerskeuze: de elektrische fiets wordt almaar meer aangeschaft als alternatief transportmiddel. Bovendien heeft de elektrische fiets ook heel wat voordelen: verplaatsingen zijn snel en eenvoudig én bovendien komt u niet puffend en zwetend aan op uw bestemming. Maar hoe zit het met de financiering van deze fiets? En welke fiets kiest u het best? Dat en nog veel meer ontdekt u in deze blogpost.

Lees verder

Kost een kind echt een huis?

Dat kinderen een financiële druk leggen op de schouders van de ouders, is echt wel een waarheid als een koe. Ook als het gaat om studiekosten. Vandaar waarschijnlijk het cliché ‘een kind kost een huis’. Maar wat zijn dan de juiste cijfers? We bekijken het per leeftijdscategorie.

Lees verder

De maximumfactuur beperkt de kosten in het lager onderwijs

Brengt september weer een nieuw schooljaar in zicht voor uw kind? Zet zoon- of dochterlief de stap naar het lager onderwijs? Dan breekt een nieuwe periode aan in zijn of haar leven. Een eerste schooldag blijft spannend: niet alleen voor uw kind, maar ook voor u als ouders. Een nieuw schooljaar betekent dat er opnieuw flink wat schoolfacturen uw kant uit komen. Gelukkig bestaat er de maximumfactuur, waardoor de kosten in het Nederlandstalig onderwijs worden ingeperkt.

Lees verder