Tweedehandsauto kopen: tips en belangrijke aandachtspunten

Jongeren Een auto kopen Budget – 12 juni 2017

Ga je je eerste auto kopen? Wil je een tweedehandsauto kopen? Hou dan wel even je hoofd erbij, anders koop je misschien een vierwielse kat in een zak. Hieronder vind je enkele belangrijke tips bij het kopen van een tweedehandsauto. Het is een aanzienlijke lijst, maar het loont zeker de moeite. Print hem af en neem hem mee in je zoektocht naar je eerste Porsche of Ferrari.

Tweedehandsauto kopen bij een particuliere of een professionele verkoper?

tweedehandsauto kopen
Bij AXA Bank kan je 110% van de waarde van je tweedehandsauto financieren, op voorwaarde dat de auto tussen de 2 en 5 jaar oud is.
  • Overweeg je om een tweedehandsauto te kopen bij een particulier? Koop je auto dan bij een particulier die je kent, dan krijg je waarschijnlijk betrouwbare info over de staat van de auto en wat hij allemaal heeft meegemaakt. De prijs zal ook lager zijn dan bij een professionele verkoper. Maar meestal koop je de tweedehandsauto in de staat waarin hij zich bevindt, dus bijvoorbeeld met versleten banden. En achteraf een verborgen gebrek verhalen op een particuliere verkoper is verre van eenvoudig.
  • Een tweedehandsauto kopen doe je bij een professionele verkoper van tweedehandsauto’s, dan is de auto in principe technisch in orde: de verkoper moet immers minstens één jaar garantie geven. Maar je weet niet hoe de vorige eigenaar met de auto is omgesprongen. Hoe reed hij ermee, voorzichtig of agressief? Is de auto wel goed onderhouden? Stond hij in een garage? Zijn er zeker geen verborgen gebreken? En ten slotte: bij een officiële verkoper betaal je meestal meer.

Online een tweedehandsauto kopen: wel even uitkijken

Online kan je snel een geschikte tweedehands kopen op heel wat autosites. Toch even opletten: sommige sites zien er wel betrouwbaar uit, maar schijn kan bedriegen.

Betaal nooit een euro voor je de auto in het echt hebt gezien. Sommige verkopers vragen geld op voorhand om een auto te importeren. Ga daar nooit op in. Ga de auto dus altijd eerst live bekijken, als het kan met iemand die echt iets van auto’s kent (tenzij je zelf een whizzkid automechanica bent natuurlijk).

Denk je je toekomstige tweedehandsauto gevonden te hebben? Hier komt de checklist!

Aan de buitenkant

  • Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Zit hij onder de regendruppels, dan zie je minder krassen of deuken.
  • Is de auto vuil? Stof en modder zijn alarmsignalen, ze kunnen allerlei schade verbergen.
  • Kijk goed op plaatsen die gevoelig zijn voor roest: wielkasten, deurdrempels, raamlijsten, de randen van de motorkap en het kofferdeksel.
  • Controleer of de lak geen blaasjes of diepe krassen vertoont. Kijk naar kleurverschil in het lakwerk: als een auto na schade opnieuw gespoten is, dan is een bepaald onderdeel soms wat lichter of donkerder.
  • Kijk naar de banden: is de slijtage ongelijkmatig, dan zijn er misschien problemen met de schokdempers of de wielgeometrie, of is op zijn minst de bandenspanning te laag. De profieldiepte moet over het hele loopvlak minstens 1,6 millimeter zijn.
  • Duw en trek aan de wielen: speling is niet goed.
  • Test de schokdempers door met je volle gewicht een na een de vier voertuighoeken naar beneden te drukken. Zodra je de druk lost, moet het koetswerk na een of minimaal twee keer schommelen tot stilstand komen. Anders zijn de schokdempers versleten.

 Onderaan

  • Ga na of er geen roest zit op de dorpels en de onderzijde van de bodemplaat en of er geen sporen van herstellingen zijn.
  • Check de staat en de bevestiging van de uitlaat en de katalysator: kijk of je geen roest ziet en of alles nog stevig vastzit.
  • Controleer of er geen sporen van olie-, brandstof- of waterlekken zijn.
  • Inspecteer de dichtingen.

Aan de binnenkant

  • Controleer de algemene staat van het interieur: ziet de bekleding er nog in orde uit of is ze behoorlijk versleten?
  • Check de pedaalrubbers: zijn die afgesleten of integendeel helemaal nieuw en dus net vervangen? Dan werd de auto heel wat in gebruik genomen.
  • Kijk onder de vloermatten of er geen vocht zit: daar kan roest van komen.
  • Test of alle elektrische functies goed werken: knipperlichten, remlichten, alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen, airconditioning, etc.
  • Trap het rempedaal 20 seconden in. De druk moet constant zijn, anders is er misschien een lek in het hydraulisch circuit.
  • Draai eens aan het stuur: de wielen moeten zonder schokken de bewegingen van het stuur volgen.
  • Kijk na of de deurgrepen goed werken.

De kofferbak en de veiligheidsuitrusting

  • Onderzoek de staat van de bekleding en de lak aan de binnenzijde van de kofferruimte. Check op vocht.
  • Open en sluit de kofferklep: gaat dat vlot?
  • Check na of het reservewiel in goede staat en op spanning is.
  • Controleer de staat van de krik, het gereedschap en de wettelijke voorzieningen: gevarendriehoek, reflecterend veiligheidshesje, verbanddoos.

Onder de motorkap

  • Let erop dat het motor- en chassisnummer overeenkomen met wat er op het inschrijvingsbewijs staat.
  • Een al te propere motor klopt niet, net als eentje die er erg vuil uitziet.
  • Controleer alle vloeistoffen: remvloeistof, ruitensproeiervloeistof enz. De slangen moeten soepel zijn en er mogen geen barstjes inzitten.
  • Schroef de oliedop los en kijk of er schuim inzit. Is dat zo, dan zit er misschien een scheur in het motorblok: het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie.
  • De ventilatorriem moet netjes opgespannen en onbeschadigd zijn.
  • De batterij mag niet ouder zijn dan vier jaar. Zit er een witachtig schuim op de polen, dan is ze aan vervanging toe.
  • Gebarsten kabels kunnen voor stroomverlies zorgen en eventuele startproblemen veroorzaken.
  • In het koelvloeistofreservoir mogen geen sporen van roest of olieachtig bezinksel zitten, want die wijzen op een motorprobleem.

Starten en karren maar!

  • Vraag om een proefrit van minstens een halfuur waarbij je zelf rijdt. Kies een zo gevarieerd mogelijk parcours, met rechte stukken, scherpe bochten, hellingen, nauwe straatjes enz. Varieer je snelheid.
  • Controleer of de motor koud is. Als je een proefrit gaat maken en de auto start, dan wil je er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor. Check ook de uitstoot: blauwe rook duidt vaak op olieverbruik.
  • Controleer de koppeling bij stilstand: trek de handrem aan, schakel de tweede versnelling in en laat het koppelingspedaal zachtjes omhoog komen. De motor moet vrijwel onmiddellijk beginnen trekken en de neiging hebben om af te slaan. Anders heeft de koppeling zijn beste tijd gehad.
  • Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo merk je sneller vreemde geluiden op.
  • Voel je tijdens het rijden een trilling in het stuur? Dan zijn de wielen niet in balans.
  • Rijd 50 km/h en houd het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem (let wel even op dat er niemand achter je rijdt). Indien het stuur naar links of naar rechts trekt, is dit geen goed teken.
  • Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
  • Let op een weg in slechte staat zorgvuldig op hoe de ophanging zich gedraagt. Maakt de auto sprongen of begint hij te schommelen, dan zijn de schokdempers aan vervanging toe.
  • Verander ook geregeld van versnelling. De pook moet zacht schakelen, maar wel met een beetje weerstand.
  • Wanneer je plots het gaspedaal lost, moet de auto zachtjes en zonder schokken vertragen.

Lenen voor je nieuwe droom op wielen?

Wil je een tweedehandsauto kopen, en wil je hiervoor een lening aangaan? Bij AXA Bank kan je 110% van de waarde van je tweedehandsauto financieren, op voorwaarde dat de auto tussen de 2 en 5 jaar oud is. Zo heb je wat extra budget voor de verzekering of een geweldig soundsystem. Check it out!

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan