Uw cashflow beheren in 4 stappen

Bewust ondernemen Bewust ondernemen Ondernemen – 27 april 2016

Voor een bloeiend bedrijf is de beschikbare hoeveelheid cash het cruciale element in het financieel beheer. Maar het kan wel eens gebeuren dat u met een gat zit tussen de dag waarop u medewerkers en leveranciers moet betalen en het ogenblik waarop klanten hun facturen bij u komen vereffenen. De oplossing voor een onevenwicht tussen uitgaven en inkomsten? Cashflowmanagement! 

kaskrediet
Vraag bij uw bank om een kredietlijn om tijdelijke kastekorten op korte termijn op te vangen. Dat kan vitaal zijn voor het voortbestaan van uw onderneming.

Cashflowmanagement is heel simpel gesteld uw betalingen net zo lang inhouden als geoorloofd is en uw klanten zover krijgen dat ze hun facturen binnen de kortste keren voldoen. Met de volgende stappen volgt u heel makkelijk hoeveel geld er bij u binnenkomt en buitengaat en wanneer. Zo kunt u mogelijke tekorten snel detecteren en opvangen.

  1. Monitor uw cashflow 
  2. Maak projecties op van de cashflow voor het volgende jaar, het volgende kwartaal en - wanneer u echt krap bij kas zit - volgende week. Met een accurate cashflowprojectie ziet u de problemen lang voor ze de kop opsteken.

  3. Optimaliseer de ontvangsten
  4. Als alles wat u verkoopt, direct werd betaald, zou u nooit cashflowproblemen kennen. Maar meestal is dat niet het geval. Dus kunt u maar beter zorgen voor een vlottere cashflow. Hoe? Door uw tegoeden optimaal te beheren:

    • Geef korting aan klanten die hun rekeningen snel betalen.
    • Vraag klanten om een voorschot wanneer ze een bestelling plaatsen.
    • Doe oude, gedateerde stock weg tegen elke prijs.
    • Stel onmiddellijk facturen op en volgt ze van nabij op als de betalingen niet vlot binnenkomen.
    • Identificeer late betalers en wanbetalers door accounts met tegoeden na te trekken. Doe eventueel geen zaken met klanten die vaak te laat of niet betalen of vraag om betaling bij levering. ‘Boter bij de vis’ werkt nog altijd beter dan een weigering om te leveren.

  5. Beheer(s) uw facturen
  6. Piekende verkopen kunnen problemen verdoezelen – soms zelfs veel te goed. Zelfs een bloeiend bedrijf moet uitkijken met uitgaven. Want alleen meer omzetten, volstaat niet. Ziet u kosten sterker stijgen dan de verkoop? Onderzoek dat dan grondig om te kijken of u ze niet kunt verminderen of onder controle houden. Een paar adviezen om verstandig met geld om te gaan:

    • Maak ten volle gebruik van de betalingsvoorwaarden van uw schuldeisers. Als een betaling verschuldigd is over 30 dagen, betaal dan niet na 15 dagen.
    • Gebruik elektronische kanalen om te betalen op de laatste dag van de betalingstermijn. U blijft op goede voet met leveranciers, terwijl u intussen toch blijft beschikken over uw fondsen.
    • Communiceer met uw leveranciers over uw financiële situatie. Als u ooit een betaling moet uitstellen, dan hebt u hun begrip en vertrouwen nodig.
    • Let bij de keuze van leveranciers niet altijd op de laagste prijs. Soms is uw cashflow beter af met flexibelere betalingstermijnen dan een gepingelde bodemprijs.

  7. Tekorten te boven komen
  8. U loopt altijd het risico dat u vroeg of laat niet genoeg in kas hebt om alle rekeningen te betalen. Beschouw dat dan niet als een debacle, net zoals veel andere ondernemers hebt u dan gewoon de toekomst niet perfect ingeschat.

    Er zijn manieren om tekorten op te vangen. De sleutel hiertoe is mogelijke problemen op voorhand te zien aankomen, en liefst zo vroeg en zo nauwkeurig mogelijk.

    Om tijdelijke kastekorten op korte termijn op te vangen, kunt u bij uw bank ook om een kredietlijn vragen. Dan kunt u wanneer het nodig is tot een bepaalde limiet geld opnemen. Dat kan van vitaal belang zijn voor het voortbestaan van uw onderneming.

Bron: www.entrepreneur.com ‘How to Better Manage Your Cash Flow’

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Met elektrische bedrijfswagens de LEZ in!

Gaat u  ineens voor nieuwe bedrijfswagen(s) kijken? Dat u voor een langere tijd goed zit? Of liever, goed rijdt? Zonder problemen de lage-emissiezones in op elektriciteit, aardgas, waterstof of hybride? Lees dan vooral verder. 

Hoe doe ik dat, een marktanalyse maken?

Met een marktanalyse bepaalt u of er genoeg interesse is in uw product of dienst, en op welke doelgroep u zich het beste richt. U geeft daarbij een antwoord op de volgende vragen:

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan