Veilig bankieren in een digitale wereld: een kwestie van gezond verstand

Betalen Online bankieren – 16 juni 2015

U hoort er natuurlijk ook bijna elke dag over praten als het gaat om online bankieren: phishing, vishing, shoulder surfing, skimming,… Een mens zou voor minder wat ongerust worden. Maar eigenlijk is er weinig of niets aan de hand, zolang u er uw hoofd maar bijhoudt en één enkele, eenvoudige regel in acht neemt: uw persoonlijke gegevens nooit doorgeven, aan niemand.

Geef uw persoonlijke gegevens nooit door, in geen enkel geval!

Criminelen zijn eigenlijk best creatief: als ze een of andere nieuwe manier kunnen bedenken om illegaal aan geld te komen, dan zullen ze dat niet laten. En vandaag de dag hebben ze natuurlijk ook knappe informaticakoppen in hun midden.

Vandaar dat het kan gebeuren dat u een e-mail krijgt die eruitziet alsof die van uw bank komt. En in die e-mail vragen ze naar uw kaartnummer, of naar uw pincode. Dat heet dan phishing: ze ‘vissen’ naar uw geheime gegevens. Of u krijgt een telefoontje, ook weer zogezegd van uw bank, een webshop of een computerfirma, en ze vragen bijvoorbeeld onder het mom van een ‘belangrijke systeemaanpassing’ naar een elektronische handtekening gegenereerd door uw kaartlezer.

In al die gevallen, maar dan ook echt in allemaal, antwoordt u niet en geeft u geen persoonlijke gegevens door: geen kaartnummers, geen pincodes, geen elektronische handtekening. Uw bank vraagt namelijk nooit naar die gegevens. En een webshop of een computerirma al evenmin, want als u iets online koopt, dan hebt u in de meeste gevallen al elektronisch getekend voor uw betaling.

Nog een paar essentiële tips ...

Het is natuurlijk evident dat u uw pincode nooit opschrijft of verklapt aan iemand anders. Maak de code niet te simpel: niet 1234 bijvoorbeeld of uw geboortedatum.

Let ook altijd een beetje op als u geld afhaalt aan een automaat: er kan altijd iemand over uw schouder meekijken om uw pincode uit te vissen.

Bedek het klavier gewoon met uw vrije hand terwijl u uw code intikt, dan vermijdt u dit probleem al grotendeels. En kijk ook even of u geen cameraatje ziet hangen of iets anders wat u abnormaal lijkt aan de automaat.

Laat u bij het betalen in een winkel of bij het afhalen van cash aan een automaat ook nooit afleiden door iemand anders…

En dat u uw pc best zo goed mogelijk beschermt met een veilige wifi en een  antivirusprogramma dat u up-to-date houdt, spreekt vanzelf.

AXA Bank gaat tot het uiterste voor uw veiligheid

In nauwe samenwerking met alle andere banken blijven we bij AXA Bank constant bezig met het zo veilig mogelijk maken van onze systemen. Daar mag en moet u op kunnen rekenen. We volgen de nieuwste technologische evoluties op de voet en passen ze toe zodra dat kan. Daarbij kijken we verder dan de standaarden in de financiële sector en de wettelijk opgelegde maatregelen als dat leidt tot meer veiligheid.

Toch een probleem? Kalm blijven is de boodschap!

Krijgt u toevallig toch zo’n verdachte e-mail of een telefoontje dat u maar ‘phishy’ vindt, blijf dan altijd rustig. U antwoordt niet op de gestelde vragen en u brengt zo snel mogelijk uw bankagent op de hoogte. Rechtstreeks bellen naar het contact center van AXA Bank op +32 3 286 66 55 kan ook. Of u stuurt een mailtje.

Bel onmiddellijk Card Stop op +32 70 344 344 als uw kaart verloren of gestolen is of als u een misbruik ontdekt of vermoedt, zelfs als u uw kaart niet kwijt bent. Doe dat ook meteen als uw kaart door een automaat wordt ingeslikt.

Meer lezen over veilig bankieren  in de eenentwintigste eeuw …



Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan