Vergoedingenstaat voor betaalrekening: wat is dat?

Betalen Actueel Budget Zichtrekening – 08 januari 2021

De vergoedingenstaat van uw betaalrekening is een nieuw document waarmee u de kosten van uw rekening makkelijk kan vergelijken met andere banken. Dit komt de transparantie ten goede.

De vergoedingenstaat voor uw betaalrekening: wat is dat?

Dankzij dit nieuwe document kunt u uw betaalrekeningen bij verschillende banken makkelijk vergelijken.

De Europese Richtlijn PAD (Payment Account Directive) heeft o.a. betrekking op de vergelijkbaarheid van de betaalrekeningen van de verschillende banken. Ze legt bijgevolg een nieuw document op dat alle kosten moet bevatten die u in het afgelopen jaar werden aangerekend voor de diensten van uw zichtrekening: dit is de vergoedingenstaat van uw betaalrekening.

Uw bank - of enige andere betalingsdienstaanbieder - is daarom nu verplicht om u dit document ten minste eenmaal per jaar en uiterlijk op de laatste dag van februari gratis te verstrekken.

Dit document wordt voor het allereerste in januari 2021 verstuurd en heeft betrekking op het afgelopen jaar. Afhankelijk van de voorkeuren die u bij uw bank heeft aangegeven, ontvangt u deze per post of digitaal.

Wat is het doel van deze vergoedingenstaat?

Dit document geeft u een volledig overzicht van de kosten die u in het afgelopen jaar aangerekend zijn voor diensten met betrekking tot uw betaalrekening en de eventuele rente die u in dezelfde periode hebt ontvangen.

Wilt u weten wat voor kosten u aangerekend kunnen worden, raadpleeg dan de tarieflijst van uw bank. Hier is die van AXA Bank.PDF

De informatie in dit overzicht en het formaat waarin het wordt gepresenteerd, zijn wettelijk bepaald om de vergelijking tussen verschillende betaalrekeningen te vergemakkelijken.

Concreet, als u klant bent bij AXA Bank

1. Voorafgaande informatie

Als u een comfort2bank of start2bank rekening heeft, wordt er in december 2020 een algemeen bericht op uw rekeningafschriften gepubliceerd om u te informeren dat deze vergoedingentaat naar u zal worden verzonden.

Gebruikt u ook homebanking en/of mobile banking, dan vindt u dit bericht begin januari eveneens terug in de digitale postbus van uw homebanking of ‘Inbox’ van uw mobile app.

2. Feitelijk verzenden van de vergoedingenstaat

Als particuliere klant ontvangt u nu een jaaroverzicht van de kosten van uw betaalrekening(en). Het wordt altijd aan het begin van het jaar (ten laatste eind februari) naar u toegestuurd en heeft betrekking op het afgelopen jaar. Afhankelijk van de voorkeuren die u heeft aangegeven bij AXA Bank, ontvangt u deze per post, op uw wettelijke adres of in digitale vorm via de postbus van uw homebanking of ‘Inbox’ van uw mobile app, maar altijd gratis.

Er verandert niets aan de informatie over een bepaalde transactie of een bepaald rekeningsaldo: u vindt het nog steeds terug op uw rekeninguittreksels, zoals voorheen.

Deze nieuwe vergoedingenstaat vervangt wel het ‘persoonlijke jaaroverzicht van de intresten en de kosten’ dat u tot nu toe via uw rekeninguittreksels ontving.

U hebt een start2bank rekening en op uw afschrift staan bijv. terugkerende kosten voor het opnemen van geld bij andere banken? Dan is de overstap naar een comfort2bank zichtrekening interessant voor u: het comfort van een all-in voor 4,50 €/maand. De conversie verloopt heel makkelijk via de mobile app en verandert niets aan uw rekeningnummer, kaarten, betalingsopdrachten, toegang tot digitale kanalen, enz. Zie hoe makkelijk het is.

Ook de termijnrekeningen vallen onder de regeling

Een gelijkaardige staat is ook voorzien voor de termijnrekeningen: deze werd opgesteld en voor het eerst verzonden in januari 2020 voor het jaar 2019. Het bevat eveneens een overzicht van de in het afgelopen jaar ontvangen (bruto) rente en de aangerekende vergoedingen. Aangezien een termijndepositorekening echter geen andere kosten met zich meebrengt, worden alleen eventuele kosten voor vervroegde aflossing vermeld.

De wet bepaalt geen specifiek formaat voor deze staat. De wijze van verzending is dezelfde als bij termijnrekeningen (post of digitale postbus) en de verzending is ook gratis, ongeacht de wijze van verzending.

Hebt u uw digitale postbus bij AXA Bank al geactiveerd?

U kunt makkelijk via mobile banking (Plus/Inbox) of homebanking (Administratie/Mailbox) controleren of u al hebt gekozen voor het ontvangen van uw bankcorrespondentie via uw digitale postbus. Als u dat nog niet gedaan hebt, activeer het dan: het is heel eenvoudig, u hebt altijd uw documenten bij de hand en u doet iets voor de natuur! Dit is hoe het werkt.

Nog geen klant bij AXA Bank? Kies nu uw betaalrekening en open ze direct online.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Elektronisch betalen is nu overal mogelijk!

Geen cash op zak? Geen nood: sinds juli jl. moeten alle Belgische handelszaken elektronische betaling aanvaarden. En niet enkel via een klassieke betaalterminal. U kiest zelf hoe u het liefst betaalt. Meer info in dit artikel.

Lees verder

Vijf voordelen van mobile banking

Gebruikt u ook uw smartphone of tablet om mobiel te bankieren? Dan bent u een van de velen, want mobiel betalen wordt altijd maar populairder. Het is ook erg handig. Met de AXA Bank mobile banking-app hebt u altijd uw bank op zak: u kunt altijd en overal betalen en u weet exact hoeveel er op uw rekeningen staat. Maar dat is lang niet alles.

Lees verder

Payconiq en Bancontact samen in één app

Bancontact en Payconiq Belgium zijn intussen al 2 jaar samen en dat biedt alleen maar voordelen. De Payconiq by Bancontact-app biedt vandaag de dag het beste voor mobiel betalen: eenvoud, reikwijdte en veiligheid bijeen. Via uw smartphone of tablet hebt u met deze app steeds geld op zak.

Lees verder