Welke brandstof is de beste keuze voor uw nieuwe auto?

Dagelijks leven Een auto kopen Bedrijfsvoertuig – 15 december 2016

Diesel of benzine, dat is al jaren dé vraag. Maar ondertussen zijn er ook efficiënte hybride motoren op de markt. En sinds Tesla is zelfs elektrisch rijden sexy. Keuze te over. Maar wat is vandaag uw ideale keuze?

welke brandstof voor mijn auto
Diesel of benzine, dat is al jaren dé vraag.

Benzine of diesel?

Veel hangt natuurlijk af van hoe u uw auto gebruikt: welk type wagen, meer lange of korte ritten, het aantal kilometers per jaar, …

Het cliché zegt dat diesel duurder is dan benzine, maar eigenlijk is dat al een tijdje achterhaald. Bovendien verschilt dat van merk tot merk. De meeste diesels zijn en blijven zuiniger dan hun benzinebroers, maar ook daar wordt aan gewerkt. Belangrijk is de prijs per liter: die van diesel ligt nog altijd lager, maar dat verschil wordt alsmaar kleiner. Om in 2018 wellicht helemaal te verdwijnen.

Eén ding is zeker: Wie meestal korte ritjes maakt en onder de 25.000 km per jaar blijft, is beter af met een moderne benzinemotor dan met een diesel.

Taxshift maakt diesel fiscaal minder interessant

Rij je meer dan 25.000 km per jaar, dan ga je best voor een dieselmotor, zeker als je vaak meer dan 50 km op de autostrade rijdt. Maar blijf alert. Want de overheid wilt de accijnzen op diesel en benzine tegen 2018 gelijkschakelen, zo wordt benzine rijden fiscaal even aantrekkelijk als diesel.

Best hybride dan? Of helemaal elektrisch?

Laten we de hybride en elektrische motoren niet uit het oog verliezen. Ook alternatieven zoals waterstof en aardgas worden het overwegen waard. Ze zijn aan een inhaalbeweging bezig en hun populariteit blijft stijgen. Zeker nu we inzien dat een milieuvriendelijke keuze, eigenlijk kiezen voor onze eigen gezondheid betekent. De brandstof die gebruikt wordt om de batterijen van uw elektromotor op te laden, komt natuurlijk best uit een groene bron.

Het enige wat ons nog tegenhoudt zijn meer openbare oplaadpunten voor elektrische wagens. Op dat vlak kennen onze noorderburen een behoorlijke voorsprong.

Diesels stoten normaal gezien minder CO2 uit dan benzinemotoren, maar produceren wel meer stikstofoxides en die zijn behoorlijk schadelijk voor ons. De nieuwe generatie benzinemotoren met directe injectie stoot dan weer minstens evenveel -en soms zelfs meer- fijn stof uit dan hedendaagse diesels. Wilt u binnenkort de Lage Emissie Zones in, dan wordt u verplicht bij bepaalde diesels en  benzinewagens een roetfilter te plaatsen.

Factor rijplezier

De ene bestuurder heeft liever het koppel bij laag toerental van een diesel ter beschikking, de andere houdt van de hoogtoerige pk’s van een benzinekrachtbron. Sommigen vinden het leuk dat een elektrische wagen muisstil rijdt, anderen vinden dat akelig of saai. Na een proefrit weet u wellicht waar u gelukkig mee zal zijn.

Meer info over de evoluerende brandstofprijzen vind je hier…

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan