Betaal uw facturen met één klik dankzij Zoomit!

Betalen Budget Online bankieren – 04 mei 2017

De naam van de begunstigde, het rekeningnummer, het bedrag, de mededeling ... Hebt u er ook genoeg van om tijd te verliezen met overschrijvingen invoeren? Met Zoomit valideert u de betaling van uw facturen in een wip! U beslist over alles: welke factuur, welk bedrag, wanneer. Zodra u dat beslist hebt, een paar muisklikken en hup, klaar is Kees. Makkelijk, gratis en foutloos. Wat houdt u nog tegen?

 

Zoomit
Betaald in één klik, met Zoomit!

U kunt onmiddellijk aan de slag: om gebruik te kunnen maken van Zoomit, is er voorafgaandelijk geen  activering, inschrijving of toegangsprocedure nodig. Deze 100% gratis service is automatisch inbegrepen in uw homebanking of mobile banking. Het is een standaardservice die door alle Belgische financiële instellingen wordt aangeboden en in de algemene gebruikersvoorwaarden van hun pc en mobile banking is opgenomen.

Hoe werkt Zoomit?

Om van start te gaan met Zoomit hoeft u enkel:

  1. aan te loggen in uw homebanking of mobile banking;
  2. te klikken op het logo of de naam Zoomit in het veld Betalingen. Dan wordt er een Zoomit-scherm geopend met, naargelang van de bank, 2 of 3 tabbladen: ‘Facturen’, ‘Documenten’ en ‘Verzenders’;
  3. te klikken op de tab ‘Verzenders’ en de leveranciers te kiezen die u wilt aanvaarden voor betaling via Zoomit.

Daarna zullen de facturen van de door u aanvaarde leveranciers automatisch verschijnen in de tab ‘Documenten’ of ‘Facturen’ van Zoomit.

U ontvangt van de leveranciers in kwestie een e-mail wanneer ze een nieuwe factuur versturen. U krijgt een paar dagen voor de uiterste betaaldatum ook een herinneringsmail als u nog niet betaald hebt.

Om een factuur te betalen, klikt u gewoon op de knop ‘betalen’ van uw homebanking of mobile banking: alle velden van het overschrijvingsformulier zijn automatisch ingevuld. U valideert het en klaar!

Gedaan met paperassen, vergeten betalingen … herinneringskosten, en zelfs onderbroken dienstverlening.

U hebt het laatste woord

U hebt altijd de keuze om een Zoomit-factuur al dan niet te betalen. En als u akkoord gaat met de factuur in kwestie, bent u het nog steeds die beslist op welke datum en hoe u ze zult betalen.

  • U kunt altijd een factuur wijzigen

  • Het vooraf ingevulde overschrijvingsformulier bevat alle gegevens voor een volledig correcte betaling aan de verzender van de factuur. De volgende velden kunt u echter zelf nog wijzigen:

    • bedrag
    • rekeningnummer van de opdrachtgever
    • memodatum

    Als u andere gegevens wilt wijzigen, is het beter om een manuele overschrijving te doen. Pas dan zelf de status van de factuur aan in de Zoomit-rubriek. Selecteer daarvoor ‘Betaalstatus wijzigen’ en klik op ‘Reeds betaald’.

  • U kunt altijd een andere betaalwijze kiezen

  • Wilt u een bepaalde factuur niet via Zoomit betalen? Geen probleem, u kunt ze betalen zoals u dat wilt:

    • manueel in homebanking of mobile banking
    • via een selfservice van uw bank
    • aan het loket van uw bankagentschap

    Vergeet in dat geval niet om de betaalstatus van de factuur in de Zoomit-rubriek te wijzigen: Selecteer daarvoor Betaalstatus wijzigen en klik op Reeds betaald. Zo blijft uw Zoomit-overzicht steeds up-to-date.

In Zoomit zijn er facturen, maar er is meer

Hoewel facturen het overgrote deel uitmaken van de documenten in Zoomit, is er nog meer dan dat. U kunt er ook andere documenten in ontvangen die verband houden met inkomende en uitgaande betalingen. Enkele typevoorbeelden:

Inkomende betalingen

Uitgaande betalingen

Kredietnota

Factuur

Loon

Te betalen belastingen

Teruggave belastingen

Verzekeringspremie

Schadevergoeding verzekering

 

Sommige verzenders bieden ook gedomicilieerde facturen aan in Zoomit. Een gedomicilieerde factuur verschijnt met de status Behandeld. U hoeft dus niets te doen voor de betaling.

Met al deze elementen in Zoomit hebt u dus een duidelijk overzicht van al uw documenten en overeenstemmende betalingen, in een beveiligde omgeving: uw pc-banking. U alleen kunt de inhoud van deze documenten lezen. Deze informatie is overigens altijd toegankelijk: thuis, op kantoor of op reis.

Staan er geen documenten in uw Zoomit-rubriek?

Om uw documenten te kunnen weergeven, moet u eerst de verzenders waarvan u de facturen via Zoomit wilt betalen, aanvaarden.

Volgens de basisregel van Zoomit zijn het de verzenders van facturen die beslissen om u deze service aan te bieden. U hoeft hen dus niets te vragen. In de lijst van verzenders die gebruikmaken van Zoomit kunt u nagaan of uw leveranciers er deel van uitmaken, wetende dat deze service is voorbehouden voor bedrijven die meer dan 2.500 facturen per maand uitgeven.

Sommige verzenders gaan echter anders te werk en verwachten van u dat u aan hen vraagt om uw documenten via Zoomit te ontvangen. Als u dus de documenten van een verzender, hoewel hij in bovenstaande lijst staat, niet vindt in Zoomit, neem dan contact op met deze verzender en vraag hem om deze service voor u te activeren.

Als het de verzender is die beslist om zijn documenten via Zoomit aan te bieden, bent u, de ontvanger, het die altijd beslist of u ze wilt ontvangen of niet.

Bent u zelfstandige? Dan is Zoomit er ook voor u!

In België circuleren jaarlijks nog bijna een miljard papieren facturen. Tijdrovend en duur, zowel voor de verzender als de geadresseerde. De verwerking van papieren facturen is een werk van lange adem en brengt fouten met zich mee. Logisch dus dat zelfstandigen en bedrijven hun facturen elektronisch willen ontvangen, om zo hun papierberg te verkleinen. Ontdek uw voordelen op Zoomit voor zelfstandigen en bedrijven.

Met Zoomit doet u ook een mooi gebaar voor het milieu

Wanneer u uw documenten via Zoomit ontvangt, krijgt u ze in principe niet meer op papier.

Dat blijft echter een beslissing van de verzender: Sommigen blijven nog een tijdje papieren documenten doorsturen, anderen stoppen ermee zodra u ze hebt aanvaard als verzender in Zoomit. Wilt u er  meer over weten, neem dan contact op met de verzenders.

Wilt u uw documenten bewaren en archiveren? Makkelijker kan niet: download ze en bewaar ze op uw pc, op een USB-stick of in een online-opslagruimte of ‘cloud’.

Overtuigd? Dan is het nu aan u: zeg overbodig papierwerk vaarwel en help de natuur een handje! 

Meer info op zoomit.be 

Bron: www.zoomit.be

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Contactloos betalen steeds meer ingeburgerd

Contactloos betalen komt in België langzaam maar zeker van de grond. En tegen het einde van dit jaar zou dat nog moeten versnellen. Tegen dan zijn alle betaalterminals in principe uitgerust met de Near Field Communication of NFC-technologie. Er komen ook steeds meer smartphones en bankkaarten met een NFC-chip in omloop. Maar wat is NFC eigenlijk en hoe werkt het?

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw bankkaart te gebruiken.

Vijf voordelen van mobile banking

Gebruik je ook je smartphone of tablet om mobiel te bankieren? Dan ben je een van de velen, want mobiel betalen wordt altijd maar populairder. Het is ook erg handig, met de AXA Bank mobile banking app heb je altijd je bank op zak: je kunt altijd en overal betalen en je weet exact hoeveel er op je rekeningen staat. Maar dat is lang niet alles.

Nieuwe phishing e-mails: enkele tips

Er doen opnieuw een aantal phishing mails de ronde. Deze valse e-mails, die zogezegd uit naam van AXA Bank verstuurd worden, hebben als doel om vertrouwelijke informatie los te krijgen. Hieronder voorbeelden van recente phishing e-mails. Vele van onze klanten hebben deze mails ontvangen en gerapporteerd.

Laat niet in uw kaarten kijken!

Internetbankieren is en blijft veilig. Maar u moet wel waakzaam blijven voor phishing. De laatste tijd krijgen meer en meer mensen een valse mail waarin wordt gevraagd om hun bankkaart op te sturen omdat ze zogezegd zou moeten worden vervangen. Ga hier niet op in want een bank zou zoiets nooit vragen!

AXA gebruikt cookies om een vlotter bezoek aan de website mogelijk te maken. Meer informatie?

Cookies toestaan