Ik stel verdachte verrichtingen vast op mijn rekening
Categorie: Online bankieren, BetaalkaartenU merkt verdachte verrichtingen op uw rekening?
Enkele voorbeelden:
- u hebt op een link in een e-mail/SMS/chat geklikt of
- u hebt een telefoon gehad
EN u hebt dan uw persoonlijke bankgegevens doorgegeven (rekening- en/of kaartnummer(s), pincode of door uw kaartlezer gegenereerde code): dit is phishing!
Reageer meteen: onderneem volgende stappen!
Stap 1: contacteer onmiddellijk Card Stop om uw kaart te laten blokkeren
Bel Card Stop op +32 (0)78 170 170, de dienst is elke dag van de week de klok rond beschikbaar.
Stap 2: controleer via homebanking of er recent een mobile banking-registratie gebeurde
Indien wel, deactiveer die meteen:
- meld u aan in homebanking (via uw pc)
- klik op ‘Instellingen’, rechts bovenaan uw scherm
- klik op de tab ‘Mijn e-banking’
- scroll naar beneden naar de sectie ‘Uw mobiele toestellen’
- deactiveer mobile banking door op ‘Aanpassen’ te klikken, kies nadien ‘Nee’ in de kolom ‘Mag gebruikt worden voor mobile banking’ naast het nieuw geregistreerde toestel. Als ‘Reden van blokkering’, kies dan ‘Buiten gebruik stellen’.
Kunt u in homebanking niet aanmelden, bel dan het team Customer Care van AXA Bank op 03/286 66 55 (bereikbaar 24/7).
Stap 3: controleer of uw rekening aan de Payconiq by Bancontact-app gekoppeld werd
Indien dit het geval is en dit niet door uzelf gebeurde, verwijder deze meteen:
- meld u aan in homebanking (via uw pc)
- klik op 'Instellingen', rechts bovenaan uw scherm
- klik op de tab 'Mijn e-banking'
- scroll naar beneden naar de sectie 'Payconiq by Bancontact' en klik erop
- verwijder uw rekening door rechts op het vuilbakje te klikken
U kunt deze actie desgewenst ook via mobile banking uitvoeren:
- meld u aan in de mobile banking-app
- klik op 'Meer', rechtsonder uw scherm (de 3 puntjes)
- scroll naar 'Betalingen' en kies 'Payconiq'
- verwijder uw rekening door rechts op het vuilbakje te klikken.
Stap 4: meld meteen een eventueel fraudegeval
Waarschuw onmiddellijk het team Customer Care van AXA Bank op 03/286 66 55
De nodige instructies worden u dan direct meegedeeld. Deze dienst is bereikbaar 24/7.
Of stuur een mail naar phishing@axa.be met dit ingevulde formulierPDF als bijlage
Vermeld duidelijk als onderwerp van uw mail 'Situatie 2 + uw rekeningnummer' (IBAN in 16 posities) en in uw mail tenminste:
- uw naam
- het/de rekeningnummer(s) waarop u de fraude hebt vastgesteld
- een volledige opsomming van alle uitgevoerde fraude-transacties
- een relaas van de feiten: hoe hebt u de fraude-verrichtingen gemerkt?
Stap 5: doe direct aangifte van de fraude bij de politie
Laat door de politie een proces-verbaal van de feiten opstellen en bezorg het in PDF-formaat (geen foto!), samen met een kopie van uw verhoor, naar fraude@axa.be. Vul bij onderwerp van uw mail ‘Lopend dossier + uw rekeningnummer' (IBAN-nummer in 16 posities)’ in en vermeld duidelijk in uw mail:
- uw naam
- het/de rekeningnummer(s) waarop u de fraude hebt vastgesteld
Dit pv is noodzakelijk voor verdere behandeling van het dossier en de tussenkomst van de politie kan het eventueel recupereren van de gestolen bedragen vergemakkelijken.
Tijd voor persoonlijk advies? Uw AXA Bankagent is er voor u.
We beantwoorden op deze website zoveel mogelijk vragen. Vindt u toch nog geen antwoord, dan kunt u altijd terecht bij uw AXA Bankagent.