Hoe pas ik de instellingen van mijn debet- of kredietkaart aan?

Categorie: Online bankieren, Betaalkaarten

In mobile banking of homebanking kunt u heel eenvoudig de verschillende functionaliteiten, waaronder de pincode, van uw AXA debetkaart, Visa Classic - of Visa premiumplus kredietkaart aanpassen. U kunt er ook een nieuwe kaart aanvragen ter vervanging van uw defecte debet- of kredietkaart. 

Instellingen kaart aanpassen in mobile banking

  • Na het aanmelden, komt u op het overzicht ‘Betalen’
  • Tik op ‘AXA Bankkaarten’
  • Tik op de naam van de kaart waarvan u de instellingen wilt wijzigen of beheren
  • Klik op de instelling die u wenst te wijzigen, voer uw wijziging uit en valideer met uw 6-cijferige pincode of via touch ID.

Deze wijzigingen zijn onmiddellijk van kracht, met uitzondering van de aanvraag voor een (tijdelijke) verhoging van de uitgavenlimiet van uw kredietkaart. Deze wordt binnen vier bankwerkdagen centraal verwerkt en u wordt hiervan op de hoogte gebracht via mail.

De aanvraag voor een nieuwe pincode of kaart wordt ook direct verwerkt, maar u zult enkele dagen moeten wachten voordat u deze per post thuis ontvangt. 

Instellingen kaart aanpassen in homebanking

  • Na het aanmelden komt u op het overzicht ‘Betalen’
  • Tik onderaan op 'AXA Bankkaarten'
  • Tik op de debet- of kredietkaart waarvan u de instellingen wilt wijzigen
  • Klik op de instelling die u wenst te wijzigen, voer uw wijziging uit en bevestig met uw kaartlezer en debetkaart.

Deze wijzigingen zijn onmiddellijk van kracht, met uitzondering van de aanvraag voor een (tijdelijke) verhoging van de uitgavenlimiet van uw kredietkaart. Deze wordt binnen vier bankwerkdagen centraal verwerkt en u wordt hiervan op de hoogte gebracht via mail.

De aanvraag voor een nieuwe pincode of kaart wordt ook direct verwerkt, maar u zult enkele dagen moeten wachten voordat u deze per post thuis ontvangt. 

Welke instellingen kunt u aanpassen?

Betalen via internet (toestaan of niet toestaan)

Standaard is ‘toegestaan’.

Tip! Wilt u deze functionaliteit om veiligheidsredenen liever niet toestaan, maar toch af en toe een online aankoop doen? Zet de mogelijkheid dan tijdelijk op ‘toestaan’ wanneer u een aankoop via internet wilt betalen en deactiveer die direct nadien.

Waar kan ik betalen met welke kaart? (in Europa of heel de wereld)

  • AXA debetkaart: verrichtingen ’in Europa’ zijn standaard toegestaan.
    U kunt uw debetkaart openstellen voor verrichtingen ‘in heel de wereld’ voor een periode van maximaal drie maanden. De begindatum van die periode ligt maximaal 1 maand in de toekomst.
  • Visa kredietkaart: verrichtingen zijn ‘in heel de wereld’ standaard toegestaan.
    U kunt dit aanpassen naar alleen te gebruiken ‘in Europa’ zonder beperking van periode.

Contactloos betalen (toestaan of niet toestaan)

Standaard is ‘toegestaan’.

U kunt uw kleine aankopen contactloos en zonder pincode betalen tot 50 euro (verhoogde limiet sinds april 2020: speciale maatregel Covid-19) met uw

  • AXA debetkaart
  • Visa Classic en Premiumplus kredietkaarten.

Voor betalingen boven deze bedragen is nog wel uw pincode vereist. Ook van zodra verschillende contactloze aankopen samen, meer dan 100 euro (verhoogde limiet sinds april 2020: speciale maatregel Covid-19) overschrijden. Daarna kunt u opnieuw contactloos betalen zonder pincode.

Wijzigen van de uitgavenlimiet

  • AXA debetkaart: verlagen of opnieuw instellen van de maximumlimiet voor 'geldafhalingen' of 'betalingen in winkels'.
  • Visa kredietkaart: u kunt een aanvraag indienen om de uitgavenlimiet te verlagen of te verhogen.

Let op: het wijzigen van de limieten is niet mogelijk voor account4pro (rekening voor professionelen). Ga daarvoor langs bij uw AXA Bankagent.

De afleveringswijze van de Visa-uitgavenstaten wijzigen (digitaal of papier)

Standaard worden de Visa-uitgavenstaten digitaal verstuurd. U ontvangt ze liever per post? Pas gerust de afleveringswijze aan. Let wel: uw aanpassing gaat pas vanaf uw volgende uitgavenstaat in.

Een nieuwe pincode aanvragen

Bent u de pincode van uw debet- of kredietkaart kwijt? U kunt makkelijk een nieuwe aanvragen via de instellingen van de kaart in kwestie.

Een vervangende kaart aanvragen

Is uw debet- of kredietkaart onleesbaar of beschadigd? Via de instellingen van de onbruikbare kaart kunt u een vervangende kaart makkelijk aanvragen. 

Wie kan de instellingen beheren?

  • Voor de functionaliteiten ‘Betalen via internet’ en ‘Waar kan ik betalen met mijn kaart’: de kaarthouder.
  • Voor de functionaliteit ‘Uitgavenlimiet’: de titularis of medetitularis voor zijn/haar eigen kaarten, alsook de volmachthouder/kaarthouder voor zijn/haar eigen kaart.
  • Voor het aanvragen van een nieuwe debet-/kredietkaart of nieuwe pincode: de kaarthouder.
  • Voor minderjarigen kunnen de instellingen alleen aangepast worden door de wettelijke beheerder. De wettelijke beheerder kan eveneens een verhoging van de limieten van de AXA debetkaart aanpassen tot de maximumlimiet van meerderjarigen.

Tijd voor persoonlijk advies? Uw AXA Bankagent is er voor u.

We beantwoorden op deze website zoveel mogelijk vragen. Vindt u toch nog geen antwoord, dan kunt u altijd terecht bij uw AXA Bankagent.

 

Vraag het aan uw AXA Bankagent