Waarom heeft mijn bank zoveel persoonlijke gegevens nodig?

Categorie: Online bankieren, Zichtrekeningen

Bij het openen van een rekening of in de loop van uw commerciële relatie met uw bank stelt ze u heel wat vragen: ze wilt weten wie u bent, waarom u een rekening wilt openen, enz. Ze viseert u niet in het bijzonder, ze is gewoon bij wet verplicht om haar klanten goed te kennen en volgt daarvoor standaard veiligheidsprocedures. Waarom? Is het verplicht? Antwoorden hieronder.  

Waarom al die vragen?

We kunnen er jammer genoeg niet omheen: geld doet de economie draaien, maar soms wordt het ook gebruikt om criminele activiteiten te financieren of om frauduleus geld wit te wassen. Vuil geld dat terechtkomt bij terroristen zonder dat we iets merken, dat willen we toch allemaal vermijden? De veiligheid van uw bankrekening en transacties garanderen, dat is de prioriteit voor uw bank.

Daarom moet uw bank exact weten wie u bent: zo verzamel ze uw gegevens door uw identiteitskaart in te lezen (naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats en verblijfplaats) maar ook door u een aantal vragen te stellen (bijvoorbeeld waarom u een rekening wilt openen, vanwaar het geld komt dat u erop zult plaatsen, enz.). Met al die info kan ze uw klantenprofiel opmaken.

Is het verplicht?

Ja, dit is bij wet verplicht. Het verzamelen van deze info viseert u niet in het bijzonder: de antiwitwaswetgeving verplicht alle banken om al hun klanten goed te kennen en om na te gaan of bepaalde transacties normaal zijn in functie van hun klantenprofiel. Standaard veiligheidsprocedures zijn daarvoor voorzien en moeten regelmatig herhaald worden. Deze info helpt de banken om verdachte verrichtingen op te sporen, te onderzoeken en - indien nodig - te melden aan de overheid.

Zijn uw gegevens veilig? 

U hoeft zich nergens zorgen over te maken: uw gegevens zijn 100% veilig en uw privacy is 100% gegarandeerd. Regelmatig vraagt uw bank ze eens opnieuw op, zodat ze up-to-date blijven. 

Hoe kunt u uw gegevens bijwerken?

Bij AXA Bank werkt u uw gegevens bij op de manier die voor u het beste past:

zelf via uw mobile banking app of homebanking: hier zijn de te volgen stappen
met hulp van uw bankagent tijdens een afspraak bij hem, op kantoor.

Meer weten over de AML-wetgeving en haar gevolgen voor banken? Lees dan zeker de brochure van FebelfinPDF

 

Tijd voor persoonlijk advies? Uw AXA Bankagent is er voor u.

We beantwoorden op deze website zoveel mogelijk vragen. Vindt u toch nog geen antwoord, dan kunt u altijd terecht bij uw AXA Bankagent.

 

Vraag het aan uw AXA Bankagent