Hoe het begon

 

In januari 2022 kondigden wij aan dat AXA Bank Belgium en Crelan hun verhaal samen zouden verderzetten onder één Crelan-merk. Als één grote, Belgische bank.
De aankondiging naar onze klanten, kunt u
hierPDF teruglezen, net zoals het persberichtPDF van toen.

« Voorlopig verandert er niets voor u. »

Dat was toen de boodschap: AXA Bank en Crelan blijven nog even naast elkaar bestaan, zeker tot in 2024. Tot dan verandert er voor u niets.

Op deze pagina vatten wij voor u de belangrijkste informatie samen over de integratie van de twee banken. Die staat gepland in juni 2024!

  • Hoe staat het nu met de fusie?
  • Wat gebeurt er de komende maanden?
  • Hoe houden wij u op de hoogte?

Samen naar een unieke Belgische bank in 2024

 

Als u nog niets hebt gemerkt van die fusieplannen, dan is dat heel normaal.
Onze teams werken nu immers nog achter de schermen aan de fusie van beide banken om er één grote, unieke Crelan-bank van te maken. In de loop van 2024 ontvangt u van ons alle praktische informatie.
Wees gerust, wij zorgen ervoor dat de overstap voor u naar Crelan vlot verloopt. U hoeft daarvoor zelf niets te doen.
Misschien stelt u zich nu wel al wat praktische vragen. Die hebben wij voor u al beantwoord!

Bewaar deze pagina in uw favorieten, we blijven ze ook de komende maanden bijwerken met de laatste informatie.

Op deze pagina vindt u:

  • actuele informatie over de fusie met Crelan;
  • praktische info;
  • uw meest prangende vragen… en onze antwoorden 😊.

Uw AXA Bankagent blijft tot uw dienst.
Uw bankagent blijft uw vertrouwde contactpersoon. Ook hij/zij zal de overstap naar Crelan maken.

 

Uw vragen, onze antwoorden

 

Blijft mijn rekeningnummer hetzelfde?

Voor alle gewone zicht- en spaarrekeningen in euro blijft het rekeningnummer identiek. Voor rekeningen in deviezen kan er desgevallend een opsplitsing nodig zijn in verschillende rekeningen. De betrokken klanten krijgen daarover nog de nodige informatie.

Zullen al mijn rekeningen nog de depositogarantiebescherming van 100.000 euro genieten na de fusie?

Hebt u momenteel rekeningen bij zowel AXA Bank als Crelan, dan geniet u vóór de fusie de depositobescherming van 100.000 euro per persoon en per bank. Na de fusie worden die rekeningen beheerd door eenzelfde bank en geniet u de bescherming van 100.000 euro voor de gezamenlijke tegoeden op die rekeningen, per persoon.

Krijg ik een nieuwe bankkaart?

Al uw betaalkaarten van AXA Bank kunt u na de fusie gewoon verder blijven gebruiken. In de maanden na de fusie zult u een gloednieuwe Crelan-bankkaart ontvangen. Vernietig uw AXA Bankkaart dus zeker niet voordat u de nieuwe kaart(en) hebt ontvangen! Uw debetkaart wordt dan vervangen door een Visa Debit-debetkaart in de Crelan-kleuren. Wij houden u zeker op de hoogte.

Wanneer vindt de eigenlijke fusie tussen AXA Bank Belgium en Crelan NV plaats?

De effectieve fusie tussen beide banken zal plaatsvinden in juni 2024. Twee maanden vóór die fusiedatum brengen we onze klanten op de hoogte en krijgt u alle praktische informatie.

Wat is het verschil tussen AXA Bank Belgium, AXA Belgium en AXA Groep? En welk entiteit is nu betrokken bij de fusie?

Er heerst al wel eens wat verwarring tussen die namen. “Is AXA Bank Belgium dan niet hetzelfde als AXA Belgium?“. AXA Belgium is de verzekeringsmaatschappij die deel uitmaakt van de wereldwijde verzekeringsgroep AXA Group. Voor de verzekeringen die u eventueel hebt bij AXA Belgium, verandert er niets. Die blijven onder de hoede van AXA Belgium. AXA Bank Belgium is een bank en behoort niet meer tot de verzekeraar AXA Group. Dus enkel de bank met al zijn bankproducten (betaalrekeningen, betaalkaarten, kredieten, bankbeleggingen, …) zal met de fusie geïntegreerd worden in Crelan NV.

Hoe geef ik mijn nieuwe adres door aan mijn bank?

Bent u onlangs verhuisd? Laat dan zeker uw adres aanpassen door uw bankagent. Dan bent u zeker dat uw post op het juiste adres aankomt. En mist u geen enkel nieuws over de fusie. Uw e-mailadres kunt u altijd aanpassen in de mobile app of in homebanking.

Een frisse wind door uw toekomstige bank

 

We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om het logo en de kleuren van Crelan op te frissen, helemaal klaar voor een nieuwe start!

De nieuwe huisstijl van Crelan is niet alleen een visuele verandering, het is ook de start van een nieuwe, frisse manier van communiceren.

Heel binnenkort te ontdekken op uw scherm en op de radio!

 

Opgelet voor phishing

 

Phishers slapen nooit. Ze doen zich heel vriendelijk voor, fraudeurs die altijd op zoek zijn naar een ‘ideale’ gelegenheid om u te misleiden. Een fusie tussen twee banken is zo’n moment.

  • Krijgt u een brief, een e-mail, een telefoontje of een berichtje met de melding dat u ‘dringend’ iets moet doen (een nieuwe kaart aanvragen, inloggen omdat er zogezegd iets mis is met uw rekening…)? Dan is dat al verdacht op zich.
  • En wordt ergens gevraagd om uw code door te geven, een code met uw kaartlezer te genereren of door te geven via een link in een mail, brief of aan de telefoon? Dan weet u wel bijna zeker dat het om valse berichten gaat.

 

Onthou vooral dit: de bank zal u nooit via mail, brief of telefoon vragen om dringend iets aan te passen. Bij twijfel contacteert u uw bankagent of phishing@axa.be.

 

En vermoedt u dat iemand toch misbruik maakt van uw bankgegevens?

  • Meld het dan onmiddellijk via het team Customer Care van AXA Bank op het nummer 03.286.66.55. Die dienst is elke dag 24/24 uur bereikbaar.
    U krijgt dan de nodige instructies.
  • Uw kaarten blokkeren kan via Card Stop op het nummer 078/170 170. Geen nood, u krijgt dan automatisch een nieuwe kaart toegestuurd.

 

Hebt u twijfels over de echtheid van een e-mail, een telefoonoproep, sms, brief, WhatsApp-bericht of op de sociale netwerken van uw bank? Een verdacht bericht over de fusie? Reageer er niet op: contacteer uw agentschap of mail naar phishing@axa.be.

 

AXA Bank en Crelan beschermen uw persoonsgegevens

 

Op het ogenblik dat u Crelan-klant wordt, zullen uw persoonsgegevens (klantgegevens, productgegevens, enz.) van AXA Bank automatisch worden overgedragen aan Crelan. Dat is immers nodig om u de nodige dienstverlening te kunnen blijven bieden en om onze contractuele verplichtingen te waarborgen.

Die overdracht zal in fasen worden uitgevoerd. Gegevens worden overgedragen in de maanden voorafgaand aan de juridische fusie, tot aan de fusie zelf.

Meer info: lees de Privacyverklaring AXA Bank, rubriek « De overname van AXA Bank door Crelan – Wat met mijn persoonsgegevens? »

 

 

Bent u onlangs verhuisd?

 

Laat dan zeker uw adres aanpassen door uw bankagent!

 

Dan bent u zeker dat uw post op het juiste adres aankomt.

En mist u geen enkel nieuws over de fusie.

Uw e-mailadres kunt u altijd aanpassen in de mobile app of in homebanking.

 

Maak een afspraak