Phishing en vishing
Doel: uw persoonlijke en/of bankgegevens verkrijgen.
Fraudeurs hengelen naar de bankgegevens en persoonlijke bankcodes van hun slachtoffers.
2. Dat telefoontje/bericht leidt u naar een - vaak nagenoeg perfect - nagemaakte website.
Vriendschaps- fraude
Doel: uw vriend worden via een vals profiel op internet.
Daders bouwen een vertrouwensband met u op, maar eigenlijk zijn ze gewoon uit op uw centen.
2. Daarna spelen ze in op uw emoties om geld te ontfutselen.
Valse computer helpdesk
Doel: de controle over uw computer overnemen.
De fraudeurs willen toegang krijgen tot uw computer en hacken u om uw computer over te nemen.
2. Ze vragen u om uw computer aan te sluiten en hun instructies op te volgen onder het mom van een technisch probleem.
'Boiler room'
Doel: u in waardeloze producten laten investeren.
De oplichters lokken u met een buitengewoon rendement ... te mooi om waar te zijn!
2. De ‘verkopers’ zetten u zwaar onder druk, zodat u steeds meer geld zou storten
Fraude door vraag om hulp
Doel: uw dringende hulp verkrijgen voor een dierbare.
De criminelen geraken aan uw contacten en vragen om hulp uit naam van een familielid/vriend.
2. Ze vragen dan om uw hulp om dit of dat bedrag te betalen.
Wilt u meer weten over andere vormen van fraude?
Meer info hierover vindt u in het dossier van Febelfin.
Wenst u een (poging tot) fraude te melden? Stuur een e-mail naar phishing@axa.be.