Ik heb de juiste reflexen
Start met deze gouden regel: ik geef nooit iemand mijn persoonlijke bankgegevens (rekening- of kaartnummer, of code gegenereerd door mijn kaartlezer...)
Wees altijd waakzaam wanneer u online bankiert, welke tool u ook gebruikt. Ga niet in op een verzoek dat u niet zelf hebt gedaan, voer geen transacties/validaties uit onder druk van een derde en laat u nooit afleiden.
Uw bankgegevens en uw elektronische handtekening zijn persoonlijk en moeten dat ook blijven!
Noteer nergens en geef uiteraard nooit iemand, zelfs niet aan familie of bekenden, of mensen die zich als zodanig presenteren, of nog als medewerkers van uw bank/bankagentschap:
✔ uw rekeningnummer
en valideer enkel de verrichtingen die u zelf hebt besloten uit te voeren.
Word niet het volgende slachtoffer van fraudeurs, ontdek hun trucs waarmee ze uw bankgegevens proberen te ontfutselen.
Phishingpogingen gebeuren vaak via berichten of telefoontjes die, op het eerste zicht, afkomstig zijn van bekende bedrijven, overheidsdiensten of uw bank. Deze vorm van oplichting heet spoofing: herken die op tijd.
De ondernemingen en diensten waarvan de reputatie door oplichters wordt misbruikt, nemen ook preventieve maatregelen door in hun communicatie en met name via hun website de aandacht van het publiek te vestigen op deze frauduleuze praktijken. Laat u niet misleiden: controleer de echtheid van elk bericht voordat u reageert! Hier zijn enkele websites die u zullen helpen om uzelf beter te wapenen tegen fraude:
✔ My e-box: phishingmails in omloopOpgelet: deze lijst is natuurlijk niet volledig. Wees ALTIJD op uw hoede en ga de echtheid van een schijnbaar officieel bericht stelselmatig na voordat u erop reageert. Leer hoe u de valstrikken van fraudeurs kunt vermijden met onze tips.