Veilig bankieren

 

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van fraude waarbij fraudeurs hengelen naar uw bankgegevens en persoonlijke bankcodes. Ze sturen je een e-mail, sms, WhatsApp’je, berichtje via Facebook Messenger of andere sociale media, …). Dat bericht bevat een link naar een – vaak nagenoeg perfect - nagemaakte website.

Lees meer over phishing op de website van Crelan

Wat kan ik doen om me te beschermen tegen phishing?
  • Bescherm uw codes voor internetbankieren als uw grootste geheim, net zoals de pincode van uw bankkaart. Deel ze nooit via e-mail, sociale media, sms of telefoon.
  • Klik nooit op links die naar de betaalsite of mobiele app van uw bank leiden. Uw bank zal u nooit via een link om uw codes vragen.
  • Typ altijd zelf het adres van uw bankwebsite (axabank.be of crelan.be) in via de internetbrowser. Sla het op in uw favorieten. Open homebanking enkel via die beveiligde website(s). Open de mobiele app enkel op uw eigen smartphone.
  • Uw bank zal nooit om toegang tot uw scherm of computer vragen. Laat uw scherm dus nooit overnemen door iemand die beweert van de bank te zijn. Dit is een methode die fraudeurs gebruiken om toegang te krijgen tot uw persoonlijke en financiële informatie.
  • Hebt u twijfels over de echtheid van een e-mail, een telefoonoproep, sms, brief of enig ander bericht? Reageer er niet op en neem contact op met uw agent of mail naar: phishing@crelan.be
Wat moet ik doen als ik vermoed dat iemand misbruik maakt van mijn gegevens?
  • Meld het onmiddellijk via het team Customer Care op het nummer 02 555 92 00 . De dienst is elke dag 24/24 uur bereikbaar. Zij geven u de nodige instructies.
  • Laat uw kaarten blokkeren via Card Stop op het nummer 078 170 170. Geen nood, u krijgt dan automatisch een nieuwe kaart toegestuurd.
  • Mail naar:phishing@crelan.be

 

Veelgestelde vragen

 

Kies het onderwerp dat voor u relevant is om verder te gaan: