Pas op voor phishing via adwords en social media

Betalen Actueel Online bankieren – 14 februari 2018

Hackers zoeken continu naar nieuwe manieren om uw persoonlijke of bankgegevens te onderscheppen. Recent nog maar zijn er pogingen van phishing geweest via Google adwords en sociale mediakanalen zoals WhatsApp en Facebook, telkens met een link die leidt naar een vals inlogscherm voor internetbankieren of een online betaalplatform. Wees daarom heel alert als u op het internet, bv. via Google, aan het zoeken bent of via social media verlokkelijke kortingen krijgt aangeboden.

Gebruik nooit een zoekmachine om naar homebanking te gaan

phishing
Enkel personen met kwade bedoelingen vragen u per mail, via de telefoon of via social media om uw pincodes of bankgegevens.

Veel mensen tikken even de zoekterm online bankieren of homebanking in google om naar hun toepassing voor internetbankieren te gaan. Slimme hackers hebben nu geprobeerd om via google adwords surfers bij de neus te nemen en ze door te laten klikken naar een vals inlogscherm. Deze valse advertenties werden al snel ontdekt en offline gehaald.

Wilt u er zeker van zijn dat uw verbinding 100% beveiligd is en dat uw gegevens beschermd zijn? Ga dan altijd via onze officiële website axabank.be. Sla de link eventueel op bij uw favorieten.

Opgelet voor lokkertjes op Facebook en WhatsApp

Fraudeurs benaderen potentiële slachtoffers nu ook vaak via socal media zoals Facebook en What’s app. Zo sturen ze in naam van warenhuizen of winkelcentra berichten uit waarin ze grote kortingen beloven of vragen om mee te doen met wedstrijden.

Een andere beproefde techniek is het misbruiken van online zoekertjes: ‘geïnteresseerde kopers’ contacteren in dat geval een verkoper op bv. een tweedehandssite.

In werkelijkheid zijn die zogezegde kopers fraudeurs. Ze vragen hun slachtoffer om – zogenaamd ter controle - een minimaal bedrag op hun rekening over te schrijven. Vaak gaat het om maar 0,01 EUR. Om die overschrijving te kunnen doen, sturen de fraudeurs een WhatsApp bericht met daarin een link die leidt naar een valse website, waar wordt gevraagd naar:

  • een kaartnummer
  • de codes die gegenereerd worden via de kaartlezer bij het internetbankieren

Zodra de fraudeurs deze betaalgegevens hebben, kunnen ze zich aanmelden in de banktoepassing van hun slachtoffer en frauduleuze overschrijvingen uitvoeren.

Nog een paar tips om online bankieren veilig te houden

Enkel personen met kwade bedoelingen vragen u per mail, via de telefoon of via social media om uw pincodes of bankgegevens. Blijf alert: bij vragen naar codes of bancaire gegevens is het zaakje niet te vertrouwen. Deel uw bancaire codes met niemand. Die zijn strikt persoonlijk.

  • Fraudeurs hengelen wel eens naar uw bankgegevens onder het voorwendsel dat u een nieuwe kaart of kaartlezer moet aanvragen en dat u daarvoor moet betalen als u dat niet onmiddellijk doet. Ga nooit in op dergelijke verzoeken.
  • Phishing mails kunt u vaak herkennen doordat ze in slecht of ongebruikelijk Nederlands zijn opgesteld of taalfouten bevatten.
  • Aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn, zijn dat meestal niet. Twijfelt u over de betrouwbaarheid van een website? Zoek dan op internet eens de naam van de website of de naam van de uitbater op. Daar komt u vaak al heel wat door te weten.

Toch een poging tot phishing?

Krijgt u toch een verdachte e-mail, een vreemd telefoontje of tekstbericht in naam van AXA Bank? Blijf rustig, antwoord niet op de vragen en breng zo snel mogelijk uw AXA Bankagent op de hoogte. Of bel met AXA Bank op +32 3 286 66 55. Per mail kan ook: phishing@axa.be.

Meer informatie?

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Nieuwe phishing e-mail in omloop

Er doet opnieuw een phishing mail de ronde. Deze valse e-mail, die zogezegd uit naam van AXA Bank verstuurd wordt, heeft als doel om vertrouwelijke informatie los te krijgen. Hieronder een voorbeeld van de phishing mail. Veel van onze klanten hebben hem ontvangen en gerapporteerd.

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw bankkaart te gebruiken.

Contactloos betalen steeds meer ingeburgerd

Contactloos betalen komt in België langzaam maar zeker van de grond. Tegenover verleden jaar is het aantal contactloze betalingen verdrievoudigd: van 1,41 naar 4%. Dat komt doordat meer en meer mensen een kaart of smartphone hebben met een NFC-chip die contactloos betalen mogelijk maakt en bijna alle betaalterminals ook uitgerust zijn met deze Near Field Communication of NFC-technologie. Maar wat is NFC eigenlijk en hoe werkt het?

Jongeren steeds vaker gebruikt als geldezel

Cybercriminelen benaderen steeds vaker jongeren om te fungeren als geldezel of ‘money mule’. Langs die weg kunnen ze gestolen geld doorsluizen naar andere, vaak buitenlandse rekeningen. Dat meldt Febelfin in een persbericht. De jongeren worden aangesproken in het uitgaansleven of via populaire social mediakanalen, zoals Instagram, WhatsApp of Snapchat, met de belofte om snel geld te verdienen. Vaak beseffen ze niet dat ze strafbare feiten plegen.

PSD2, wat is dat?

De technologie kent een enorme evolutie en de consumenten gedragen zich er ook naar. Ook de betaalmarkt gaat mee met zijn tijd. PSD2 is een nieuwe Europese richtlijn die in België tegen juni 2018 in voege zal treden. Ze moet zorgen voor een omkadering van al deze evoluties. En de consument zal er wel bij waren. Waarover gaat het juist en wat zal er voor u veranderen?