Pas op voor phishing via adwords en social media

Betalen Actueel Online bankieren – 14 februari 2018

Hackers zoeken continu naar nieuwe manieren om uw persoonlijke of bankgegevens te onderscheppen. Recent nog maar zijn er pogingen van phishing geweest via Google adwords en sociale mediakanalen zoals WhatsApp en Facebook, telkens met een link die leidt naar een vals inlogscherm voor internetbankieren of een online betaalplatform. Wees daarom heel alert als u op het internet, bv. via Google, aan het zoeken bent of via social media verlokkelijke kortingen krijgt aangeboden.

Gebruik nooit een zoekmachine om naar homebanking te gaan

phishing
Enkel personen met kwade bedoelingen vragen u per mail, via de telefoon of via social media om uw pincodes of bankgegevens.

Veel mensen tikken even de zoekterm online bankieren of homebanking in google om naar hun toepassing voor internetbankieren te gaan. Slimme hackers hebben nu geprobeerd om via google adwords surfers bij de neus te nemen en ze door te laten klikken naar een vals inlogscherm. Deze valse advertenties werden al snel ontdekt en offline gehaald.

Wilt u er zeker van zijn dat uw verbinding 100% beveiligd is en dat uw gegevens beschermd zijn? Ga dan altijd via onze officiële website axabank.be. Sla de link eventueel op bij uw favorieten.

Opgelet voor lokkertjes op Facebook en WhatsApp

Fraudeurs benaderen potentiële slachtoffers nu ook vaak via socal media zoals Facebook en What’s app. Zo sturen ze in naam van warenhuizen of winkelcentra berichten uit waarin ze grote kortingen beloven of vragen om mee te doen met wedstrijden.

Een andere beproefde techniek is het misbruiken van online zoekertjes: ‘geïnteresseerde kopers’ contacteren in dat geval een verkoper op bv. een tweedehandssite.

In werkelijkheid zijn die zogezegde kopers fraudeurs. Ze vragen hun slachtoffer om – zogenaamd ter controle - een minimaal bedrag op hun rekening over te schrijven. Vaak gaat het om maar 0,01 EUR. Om die overschrijving te kunnen doen, sturen de fraudeurs een WhatsApp bericht met daarin een link die leidt naar een valse website, waar wordt gevraagd naar:

  • een kaartnummer
  • de codes die gegenereerd worden via de kaartlezer bij het internetbankieren

Zodra de fraudeurs deze betaalgegevens hebben, kunnen ze zich aanmelden in de banktoepassing van hun slachtoffer en frauduleuze overschrijvingen uitvoeren.

Nog een paar tips om online bankieren veilig te houden

Enkel personen met kwade bedoelingen vragen u per mail, via de telefoon of via social media om uw pincodes of bankgegevens. Blijf alert: bij vragen naar codes of bancaire gegevens is het zaakje niet te vertrouwen. Deel uw bancaire codes met niemand. Die zijn strikt persoonlijk.

  • Fraudeurs hengelen wel eens naar uw bankgegevens onder het voorwendsel dat u een nieuwe kaart of kaartlezer moet aanvragen en dat u daarvoor moet betalen als u dat niet onmiddellijk doet. Ga nooit in op dergelijke verzoeken.
  • Phishing mails kunt u vaak herkennen doordat ze in slecht of ongebruikelijk Nederlands zijn opgesteld of taalfouten bevatten.
  • Aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn, zijn dat meestal niet. Twijfelt u over de betrouwbaarheid van een website? Zoek dan op internet eens de naam van de website of de naam van de uitbater op. Daar komt u vaak al heel wat door te weten.

Toch een poging tot phishing?

Krijgt u toch een verdachte e-mail, een vreemd telefoontje of tekstbericht in naam van AXA Bank? Blijf rustig, antwoord niet op de vragen en breng zo snel mogelijk uw AXA Bankagent op de hoogte. Of bel met AXA Bank op +32 3 286 66 55. Per mail kan ook: phishing@axa.be.

Meer informatie?

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw debetkaart te gebruiken.

Lees verder

Payconiq en Bancontact samen in één app

Bancontact en Payconiq Belgium zijn intussen al 2 jaar samen en dat biedt alleen maar voordelen. De Payconiq by Bancontact-app biedt vandaag de dag het beste voor mobiel betalen: eenvoud, reikwijdte en veiligheid bijeen. Via uw smartphone of tablet hebt u met deze app steeds geld op zak.

Lees verder

Contactloze kaartbetalingen steeds meer ingeburgerd

Contactloos betalen komt in België langzaam maar zeker van de grond. Tegenover 2019 is het aantal contactloze betalingen in 2020 verdrievoudigd: 442 miljoen, een stijging van 283%. Dat komt doordat meer en meer mensen een debet- of kredietkaart hebben met een NFC-chip die contactloos betalen mogelijk maakt en bijna alle betaalterminals ook uitgerust zijn met deze Near Field Communication of NFC-technologie. Maar wat is NFC eigenlijk en hoe werkt het?

Lees verder

PSD2 voor u als consument

We doen steeds meer elektronische betalingen en het is cruciaal dat er in deze transacties niets verkeerd loopt. Payment Services Directive - PSD2, want zo heet de ‘Europese Richtlijn voor online betalingen’ officieel in het Engels, zorgt er niet alleen voor dat deze betalingen correct verlopen, maar ook dat u als gebruiker goed beschermd wordt.

Lees verder

Hoe kan ik makkelijk online betalen?

Online winkelen wordt steeds populairder. Jarenlang liet hoogstens 15% van de Belgen zich af en toe eens verleiden tot een online aankoop. Het ging dan meestal om een boek, een reis of een concertticket. Maar de laatste jaren gaan meer en meer Belgen op verkenning in een webshop. Uit de laatste onderzoeken blijkt dat meer dan de helft van de Belgen online shopt.

Lees verder