Veilig bankieren

Veilig bankieren

Op pc, laptop, smartphone, tablet, ...

Bij AXA Bank zijn we er altijd voor u. Maar we geven u ook de vrijheid om zelf te bankieren. Dit kunt u doen via verschillende kanalen en toestellen. Wij zorgen ervoor dat het zo veilig mogelijk verloopt. Hier leggen we uit hoe we dit aanpakken en wat het voor u betekent.

 

Waarmee kunt u zelf bankieren?

  • pc en laptop
  • smartphone en tablet
  • selfservice
  • debet- en kredietkaarten

Wat kunt u zelf doen om veilig te bankieren?

Wij gaan zelf al ver in het zorgen voor bescherming van onze kant, maar er zijn zaken waar u als klant rekening mee moet houden. We geven u een aantal tips om de veiligheid nog te optimaliseren. 

Beveilig uw pc of laptop

Er zijn altijd kapers op de kust. Dus bescherm uw pc of laptop best tegen indringers. Installeer daarom zeker:

- een antivirus: scant uw hele computer, spoort schadelijke software op en verwijdert die

- een firewall: zorgt ervoor dat andere computers niet ongevraagd toegang krijgen tot uw systeem

- antispyware: beschermt tegen software die door antivirussen niet direct als schadelijk gezien wordt, maar die wel zonder uw toestemming gegevens doorstuurt naar andere systemen. Spyware zit dikwijls in gratis software, bijvoorbeeld om films af te spelen.

Safety first: geef nooit uw persoonlijke bankgegevens/elektronische handtekening door aan derden.

Met persoonlijke bankgegevens/elektronische handtekening bedoelen we uw rekeningnummer,  kaartnummer, pincodes, de codes gevormd door uw kaartlezer in combinatie met uw kaart en andere.

Let voor de volgende zaken op: Phishing, vishing en valse websites:

  • Een e-mail, SMS of berichtje via sociale media waar men met de inhoud van het bericht u onder druk zet om u op een link te laten klikken (dringende actie, korting, ...). 
    Het bericht ziet er professioneel uit en wordt vals verzonden uit naam van AXA Bank, een officiële organisatie of een website/ webshop. 
    Via die link, komt u terecht op een valse professioneel uitziende website waar criminelen achter uw persoonlijke bankgegevens vragen, maar ook de codes gevormd door uw kaartlezer en betaalkaart. 
    Die gegevens worden door de criminelen misbruikt om in te loggen in homebanking of de mobile banking app om zo frauduleuze transacties uit te voeren. Dat heet phishing: ze ‘vissen’ naar uw geheime gegevens. AXA Bank zal u nooit per mail, sms of sociale media vragen achter uw persoonlijke gegevens. Ga daar dus niet op in!
  • Een telefoontje, zogezegd van AXA Bank, een computerfirma (bv. Microsoft) of een officiële organisatie, waarin de gesprekspartner uw vertrouwen tracht te winnen. Vervolgens vraagt hij naar uw persoonlijke bankgegevens. Ook hier zal de crimineel vragen om uw kaart in uw kaartlezer te steken en de gevormde codes aan hem door te geven om zo frauduleuze transacties uit te voeren.  Dat heet dan weer vishing. Ook in dat geval geldt de gouden regel: geef nooit persoonlijke bankgegevens door!
  • Wees alert voor valse websites via het internet.
    Iedereen doet graag koopjes online maar controleer altijd eerst of de website legitiem is en dat de zaken niet onrealistisch worden voorgesteld.  Valse verkoopsites, waarbij goederen nooit geleverd worden, of valse websites, waar de vermelde telefoonnummers bemand worden door criminelen, zijn zaken waar u alert voor moet zijn. Denk na vooraleer u uw persoonlijke gegevens achterlaat of invult. 

Klik nooit op een link zonder te checken of die wel officieel/beveiligd is

  • Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengen.
  • Voer alleen uit eigen initiatief overschrijvingen uit op onze digitale kanalen:
    • voor pc of laptop via homebanking langs de officiële website axabank.be (https://axabank.be of https://home.axabank.be).
      Sla de echte AXA Bank website op in uw favorieten van uw browser. Zo bent u zeker dat uw verbinding 100% beveiligd is en dat uw gegevens beschermd zijn.
    • voor smartphone of tablet via de vertrouwde AXA mobile banking app door uzelf geïnstalleerd op uw toestel.

Meld verdachte zaken aan uw bank 

Krijgt u toch zo’n verdachte e-mail, SMS, telefoontje of chat? Blijf rustig, antwoord niet op de vragen en breng zo snel mogelijk uw AXA Bankagent op de hoogte. Rechtstreeks bellen naar het contact center van AXA Bank op +32 3 286 66 55 kan ook. Of u stuurt een mailtje naar phishing@axa.be met de phishing e-mail in bijlage.

Verstrek uw elektronische handtekening enkel voor transacties op eigen initiatief 

Geef uw persoonlijke bankgegevens/elektronische handtekening niet door aan derden, zelfs niet aan familie of bekenden om in uw plaats transacties te doen! 
De elektronische handtekening kan ingegeven worden:

  • via de kaartlezer en M1 responscode om aan te loggen en/of M2 responscode om financiële of administratieve acties te valideren, 
  • via Itsme®
  • via de 6 cijferige pincode van de mobile app
  • via fingerprint, Face-ID op smartphone of tablet

Extra tips voor veilig bankieren op uw laptop

  • Noteer nergens uw kaartnummers en bijhorende pincode. Leer uw pincode uit het hoofd.
  • Sluit filesharing-programma’s af terwijl u online bankiert. Bijvoorbeeld programma's om muziek en films uit te wisselen.
  • Let erop dat er altijd https staat voor het webadres van AXA Bank. Anders is het geen beveiligde verbinding.
  • Laat nooit uw laptop zomaar ergens achter. Laat hem ook niet gebruiken door derden, zelfs niet door familie of bekenden, als er nog een homebankingsessie openstaat.
  • Laat uw browser updaten wanneer die daar zelf om vraagt. Hetzelfde met uw besturingssysteem (Windows, OS, Linux,...).
  • Geef uiteraard nooit uw kaartnummers, pincode, gegevens en/of elektronische handtekening door aan derden, zelfs niet aan familie of bekenden, om in uw plaats transacties te doen.

Zo bankiert u veilig op smartphone en tablet

Wanneer u de mobile banking app van AXA Bank voor het eerst gebruikt, moet u eenmalig registreren met uw debetkaart en kaartlezer. Op dat moment kiest u een pincode van 6 cijfers. Zorg ervoor dat:

  • de cijfers elkaar niet opvolgen (123456),
  • de cijfers niet dezelfde zijn (111111),
  • de code niet te evident is (dus niet uw geboortedatum),
  • u de code nooit ergens opschrijft,
  • u de code nooit doorgeeft aan derden, ook niet aan familie of bekenden, om in uw plaats transacties te doen.

Ter extra beveiliging moet bij sommige functionaliteiten binnen mobile banking ook na registratie uw debetkaart en kaartlezer gebruikt worden. Maar wat als iemand uw smartphone of tablet steelt? Dan kunt u de mobile banking app zelf blokkeren via homebanking op uw laptop. Of u contacteert uw AXA Bankagent.

Zelf bankieren in een AXA bankkantoor: selfservice

De service van AXA Bank is het netwerk van bankautomaten om zelf verrichtingen te doen. Die zijn goed beveiligd. Het komt er vooral op aan dat u niemand over uw schouder laat meekijken. Laat u ook niet afleiden terwijl u verrichtingen doet. Vergeet achteraf zeker uw kaart niet uit de machine te halen. Wordt uw kaart ingeslikt, bel dan onmiddellijk Card Stop, ook als iemand u vertelt dat de automaat stuk is en u uw kaart later weer kunt recupereren.

Wereldwijd bankieren met uw debet- en kredietkaarten

Uw debetkaarten en kredietkaarten gebruiken is ook een vorm van zelf bankieren. U betaalt er bijvoorbeeld mee in een winkel of online. Een aantal veiligheidstips.  

  • Zet uw handtekening altijd meteen op elke nieuwe debetkaart.
  • Kies een pincode met cijfers die elkaar niet opvolgen of identiek zijn. Zorg ervoor dat ze niet te evident is (geen geboortedatum, telefoonnummer, ...). Schrijf ze nooit op.
  • Tik uw pincode altijd discreet in. Let erop dat niemand over uw schouder meekijkt. Leg desnoods uw hand over de toetsen. Laat u niet afleiden vooraleer uw transactie volledig is afgerond.
  • Wanneer u uw gegevens online invoert, kijk dan goed of het een officiële site is. Zoek desnoods de naam op via Google om te zien of er geen meldingen zijn van bedrog. Sites die u helemaal niet kent en waar u weinig over terugvindt, vertrouwt u best niet. Check ook of er https:// voor het webadres staat: de s staat voor secured.
  • Kaart verloren, gestolen of ingeslikt door een automaat? Bel dan direct naar Card Stop: +32 70 344 344.
  • Geef uw gegevens nooit door via mail of telefoon en verstuur debetkaarten nooit via de post.
  • Laat uw kaart nooit gebruiken door derden, zelfs niet door familie of bekenden.

Hoe zorgt AXA Bank zelf voor optimale veiligheid?

Wij hechten veel belang aan uw bescherming. We blijven technologische evoluties opvolgen en passen die zo snel mogelijk toe. De standaarden in de financiële sector en de wettelijk opgelegde maatregelen zijn een mooi begin. Maar wij gaan verder dan dat. 

Bankieren op pc en laptop

De online-omgeving waarin u zelf kunt bankieren heet homebanking. Daar werkt u mee op uw laptop of pc. Dus u wilt niet alleen dat uw verrichtingen veilig verlopen, maar ook dat uw persoonlijke gegevens beschermd zijn. 

De bescherming die we u bieden, bestaat uit twee delen:

  • Netwerkbeveiliging: onze firewall houdt alle informatiestromen nauwkeurig in de gaten. Alle klant- en productgegevens bewaren we in een veilige omgeving die onbereikbaar is van buitenaf. We kiezen voor de https-verbinding. Een variant van de gekende http://, waarbij de ’s’ staat voor secure en ervoor zorgt dat elk stukje informatie gecodeerd wordt.
  • Beveiliging van transacties: elke vorm van communicatie tussen u en AXA Bank is beveiligd volgens een aantal principes.
    • Confidentialiteit: niemand zal bijvoorbeeld ontdekken hoeveel geld u overschrijft en naar wie.
    • Integriteit: gegevens kunnen nooit veranderd worden. Een bedrag van 500 euro kan bijvoorbeeld nooit veranderen naar 5.000 euro.
    • Authenticatie: de kaartlezer biedt een extra beveiliging. Het toestel genereert bij elke actie een nieuwe code. Transacties onderscheppen en kraken kan dus niet gebeuren.
    • Elektronische handtekening: sluitend bewijs van wie welke transactie bevestigde.

Veilig online bankieren: een constante evolutie

Aangezien mobiel internet voortdurend in evolutie is, is de beveiliging dat ook. We blijven in samenwerking met specialisten onderzoeken wat de beste oplossingen zijn om u te beschermen en passen die telkens zo snel mogelijk toe. Een van de manieren waarop we u willen beschermen, is ervoor zorgen dat u ook heel gemakkelijk uzelf kunt beschermen. Stel dat u bijvoorbeeld uw smartphone kwijtraakt of vermoedt dat iemand die misbruikt, dan kunt u zelf via homebanking snel de mobiele applicatie op uw smartphone blokkeren. Of u kunt dat ook aan uw AXA Bankagent vragen.

 

 

Betaal contactloos met uw smartphone

Via de Payconiq by Bancontact-app betaalt u uw aankopen in een wip met uw smartphone: makkelijk, snel én veilig! Open of download hem rechtstreeks via het menu ‘andere AXA apps’ in mobile banking.

Kijk hoe simpel het is

Zoomit : één klik en 't is betaald

Met Zoomit zijn alle gegevens van uw overschrijving al ingevuld. Check, valideer en klik ... rekening betaald!
Makkelijk, 100% gratis en foutloos.
Zin om te testen?

Ontdek hoe het werkt

Verlies geen tijd meer aan de kassa, betaal contactloos!

Uw kleine aankopen betalen in een handomdraai? Dat kan nu zonder pincode, in alle veiligheid met de nieuwe contactloze debet- en kredietkaarten van AXA Bank!

Meer weten