Contactloos betalen met mijn smartphone

Categorie: Betalingen

Hoe weet ik of mijn telefoon beschikt over de ‘contactloze’ functie?

De meeste recente smartphones hebben een NFC-chip (Near Field Communication) die - onder andere - contactloos betalen mogelijk maakt. In de instellingen van uw smartphone kunt u makkelijk nagaan of uw smartphone over NFC beschikt. Dankzij deze technologie hebt u geen internetverbinding nodig om contactloos te betalen.

Kan ik de Bancontact-app installeren op om het even welke telefoon?

De Bancontact-app kan worden geïnstalleerd op smartphones met het besturingssysteem Windows, Appel of Android.

Contactloos betalen via de Bancontact-app is wel enkel mogelijk met een smartphone die draait op het Android besturingssysteem versie 4.4 of hoger en die beschikt over een NFC-chip.

Hoe de Bancontact-app installeren?

Download de app via de App Store, Google Play of de Windows Phone Store en klik op het pictogram van de Bancontact-app. De activeringsprocedure start automatisch.

  • De app zal u eerst vragen om u te registreren door uw naam in te geven en een geheime pincode van 4 cijfers te kiezen. Daarna is de app actief. Maar u kunt nog geen transacties uitvoeren omdat er nog geen kaart werd geregistreerd.
  • Daarna vraagt de app u om een geldige Bancontact-kaart te registreren door de bank te kiezen die de kaart heeft uitgegeven, de kaartgegevens in te geven, de kaart een alias te geven en de registratie te bevestigen door een transactie van 0 euro uit te voeren met uw niet-verbonden kaartlezer of digipass (met de pincode van uw kaart).

Nadat u deze twee stappen met succes hebt doorlopen, kunt u mobiel betalen met de app. U kunt ook een tweede kaart registreren. Kies hiervoor ‘Voeg kaart toe’ in het startscherm of in het menu ‘Instellingen’. U kunt maximaal 5 verschillende kaarten registreren.

Als u een smartphone gebruikt die draait op het Android-besturingssysteem (versie 4.4 of hoger) en die beschikt over een NFC-chip, dan kunt u met elke geregistreerde kaart zowel contactloze als mobiele betalingen met QR-code uitvoeren.

Hoe activeer ik contactloos betalen?

Om echt contactloze betalingen te kunnen uitvoeren met de Bancontact-app, moet u ervoor zorgen dat de NFC-chip actief is en de Bancontact-app instellen als standaard app voor ‘contactloze betaling’: u kunt dit doen via de instellingen van uw Android smartphone.

Moet ik de functie ‘internetbetaling’ in mijn mobile banking instellingen activeren om contactloos te kunnen betalen met de Bancontact-app?

U hoeft de functie ‘internetbetaling’ niet te activeren om de Bancontact-app te kunnen gebruiken en contactloos te kunnen betalen. Deze functie moet wel geactiveerd zijn om betalingen via QR-code te kunnen uitvoeren.

Hoe weet ik of de terminal van de handelaar contactloze betalingen aanvaardt?

 
Om contactloos te kunnen betalen, moet de betaalterminal Bancontact aanvaarden als betaalmiddel en voorzien zijn van het symbool voor contactloze betaling.

Nog niet alle betaalterminals zijn uitgerust met de contactloze functie: momenteel geldt dat voor ongeveer 50% van de terminals. Win in geval van twijfel inlichtingen in bij de handelaar.

Waar moet ik mijn gsm tegen de terminal houden?

 
De plaats waar u uw smartphone moet houden voor een contactloze betaling, wordt doorgaans aangeduid door het logo.

Het logo bevindt zich aan de voorkant van de terminal, ofwel aan de zijkant.

Sommige betaalterminals aanvaarden enkel Maestro als betaalmiddel. Vormt dat een probleem?

De contactloze toepassing van Bancontact werkt enkel voor betalingen verricht via het Bancontact-betaalschema. Als de terminal enkel Maestro aanvaardt, moet u dus betalen met uw bankkaart.

Ik heb een iPhone en  contactloos betalen met de Banconact-app lukt niet.

Inderdaad. Apple en de Apple-Pay app geven andere ondernemingen geen toegang tot de NFC-functie. Als u een iPhone hebt, moet u dus betalen met uw bankkaart.

Biedt AXA Bank de mogelijkheid om contactloos te betalen met de bankkaart?

Ja, zeker: alle sinds juni 2018 door AXA Bank uitgegeven bankkaarten zijn met de contactloze functie uitgerust. De klant kan deze functie naar believen activeren of deactiveren via homebanking. Meer info en demo.

Tijd voor persoonlijk advies? Uw AXA Bankagent is er voor u.

We beantwoorden op deze website zoveel mogelijk vragen. Vindt u toch nog geen antwoord, dan kunt u altijd terecht bij uw AXA Bankagent.

 

Vraag het aan uw AXA Bankagent