Post-corona: hoe laat u uw bedrijf inspelen op het nieuwe normaal?

Groeien is uitbreiden Bewust ondernemen Optimaal werken – 12 juli 2021

Covid-19 bracht voor ondernemers heel wat uitdagingen met zich mee. De ene lockdown na de andere, strikte maatregelen, onzekerheid en een opeenvolging van coronagolven schudden het ondernemerslandschap en de gekende manier van werken grondig door elkaar. Maar een crisis dwingt ook verandering af, innovatie en ‘anders denken’. Nu we met mondjesmaat naar een iets normaler leven lijken terug te keren, kijken ondernemers met nieuwe ogen naar hun bedrijf, hun omgeving en zichzelf. Ook voor de klanten zijn er dingen veranderd. Hoe gaat u als ondernemer om met zo’n nieuwe realiteit? Lees onze 4 tips!

Maak uw organisatie wendbaar

 hoe als bedrijf post-corona inspelen op het nieuwe normaal 
Covid-19 bracht heel wat uitdagingen met zich mee, maar dwingt u nu als ondernemer om ook anders te gaan denken.

De crisis toonde meer dan ooit aan hoe cruciaal het is voor ondernemers om hun organisatie continu te verbeteren en de nodige flexibiliteit aan de dag te leggen.

Zelfstandigen die tijdens de crisis snel hun businessmodel hebben omgezwaaid, zijn mee geëvolueerd en konden inspelen op nieuwe kansen. Restaurants boden prompt take away gerechten aan, lokale handelszaken stampten een webshop uit de grond en werknemers werkten plots fulltime van thuis uit via videomeetings.

Heel wat drempels die door de crisis zijn verdwenen, zullen ook na corona achterwege blijven. Zorg er dus voor dat uw onderneming net zo wendbaar wordt, zodat u sneller kunt schakelen wanneer nieuwe opportuniteiten zich aanbieden.

Is uw bedrijf organisatorisch of technisch gezien niet sterk genoeg om uw werknemers flexibel te laten werken? Investeer dan in de vereiste infrastructuur en vind de manier van werken in uw bedrijf opnieuw uit. Bent u afhankelijk van één verkoopkanaal? Open een webshop of verken alternatieve manieren zoals e-mail of sociale mediaplatformen langs waar mensen ook online bestellingen bij uw bedrijf kunnen plaatsen.

Hoe beter uw onderneming bereikbaar is, des te meer interactie (en uiteindelijke verkoop) u kunt genereren.

Creëer een (online) community voor uw bedrijf

Mond-tot-mondreclame is van onschatbare waarde voor de naambekendheid van uw zaak. Het is echter geen vereiste dat u daarvoor fysiek in contact komt met uw klanten. Ook via digitale kanalen is het heel interessant dat er over uw zaak gesproken wordt.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat ondernemers steeds vaker (online) bedrijfscommunity’s oprichten en inschakelen om aan klantenbinding te doen. Een community is het geheel van één of meerdere mediaplatformen (zoals Instagram, een Facebookpagina in combinatie met een website …) waar zowel de ondernemer met zijn klanten als consumenten onderling met elkaar kunnen praten.

Deze communicatiekanalen zijn meestal gratis en erg handig voor u als ondernemer om er content op te plaatsen en zo uw bereik te vergroten. Zet uw product hier in de kijker, neem uw (potentiële) klanten mee in online vlogs, doe uw verhaal uit de doeken en gun hen een blik achter de schermen. Mensen gaan immers massaal online op zoek naar nieuwe producten en informatie.

Kijk maar naar het stijgende aantal influencers dat wordt ingeschakeld door bedrijven om hun product te promoten. Influencers zijn personen met een groot online netwerk die producten van bepaalde bedrijven testen en hun ervaringen delen met hun volgers op sociale media. Ook dat is een interessante piste om awareness voor uw product te creëren en zo uw community stap per stap op te bouwen.

De oprichting van een community is ook niet beperkt tot alleen maar het online gebeuren. Fysieke en digitale kanalen kunnen elkaar hier perfect aanvullen. Meer hierover in de volgende tip!

Meng digitale dienstverlening met een vleugje ‘live’ touch

Covid-19 bracht ondernemer en klant in eerste instantie verder weg van elkaar. Menselijk contact, iets dat we ooit als vanzelfsprekend ervoeren, werd plots een schaars goed. Maar zowel klanten als bedrijven vonden al snel de weg naar digitale communicatiekanalen. Onderschat de meerwaarde van menselijke interacties echter niet. Klanten hebben het persoonlijk contact hard gemist, net als u. Nu de zwaarste maatregelen achter de rug zijn, is het weldra hét moment om hier positief op in te spelen en uw klantbeleving te optimaliseren.

Digitale platformen lenen zich perfect om uw klant op een snelle manier te servicen, maar tracht om de consument ook in het echte leven te leren kennen. Zet in op live begeleiding van uw klant; ga met hem face to face in gesprek, in uw zaak of via videocall. Of organiseer van zodra het weer mag eens een miniworkshop of ontmoetingsevent voor uw (potentiële) klanten, en kom zo nog net dat ietsje dichter bij hen te staan.

Houd oog voor duurzame groei

Het hoeft geen betoog dat er altijd wel risico’s zullen bestaan die men oorspronkelijk nooit voor mogelijk hield. Net daarom is het van belang dat ondernemers ten volle inzetten op ontwikkeling, onderzoek en innovatie om hun zaak op een duurzame manier te laten draaien. Duurzaamheid is immers niet meer weg te denken in het huidige ondernemersklimaat.

Ga na hoe u uw klant écht wil helpen en bedenk waar u gelooft dat u het verschil kan maken voor hen én voor de maatschappij. “Sustainability is the new profitability”, zoals ze zeggen – iets waar klanten steeds meer belang aan hechten. Onderzoek hoe u zaken zoals co-creatie en innovatie kunt integreren in de evaluatie van uw medewerkers. En in welke mate zitten R&D, CO2-impact en klanttevredenheid al vervat in uw bedrijfsdoelstellingen? Zet in op ecologische investeringen en zorg er zo voor dat u ook in de toekomst waarde kunt blijven creëren.  

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

De investeringsaftrek verhoogt van 8% naar 25%

Om het economisch klimaat aan te moedigen, heeft de overheid de investeringsaftrek op vaste activa die door kleine ondernemingen worden aangekocht tussen 12 maart 2020 en 31 december 2020, tijdelijk verhoogd tot 25%. Daardoor wordt investeren in deze activa in 2020 fiscaal interessant voor wie daar ruimte voor heeft. Meer details over de investeringsaftrek en wat de verhoging voor u als ondernemer kan betekenen, ontdekt u in deze blog.

Lees verder

Van eenmanszaak naar vennootschap: wanneer maakt u best de switch?

Als beginnende zelfstandige richtte u een eenmanszaak op. De beste keuze op dat moment: snel, eenvoudig en weinig administratie. Maar al snel begon uw onderneming te groeien, en dus ook uw winst. Wegen de voordelen van een eenmanszaak voor u dan nog op tegen de nadelen? En wanneer maakt u van uw eenmanszaak best een vennootschap? AXA Bank zocht het voor u uit!

Lees verder

Barst uw onderneming uit haar voegen?

Hebt u te weinig ruimte voor stockage of is uw praktijkruimte is nogal krap? Tijd om uit te breiden! U kunt uw bestaande gebouw renoveren, of op zoek gaan naar een andere werkplek. Maar hebt u al nagedacht over de financiering van uw nieuwe bedrijfsruimte?

Lees verder