Hoe doe ik dat, een financieel plan opstellen?
Een financieel plan bestaat in de regel uit 3 onderdelen. Een checklist van vragen die u moet beantwoorden.
Een sterke start Ondernemen – 24 september 2015
Zelfstandig worden is spannend, getuigt van ambitie, doorzettingsvermogen en een sterk karakter. Makkelijk is dat niet altijd. Er zijn heel wat zaken waar u rekening mee moet houden. Een belangrijk startpunt is een goed uitgewerkt ondernemingsplan (of businessplan). Maar wat moet daar allemaal instaan? En hoe begint u eraan?
Een eigen zaak starten is fantastisch, maar brengt ook wel wat risico’s met zich mee. Die zullen er altijd zijn, maar u kunt wel heel wat doen om ze te beperken. Nadenken over die risico’s en plannen hoe u die gaat aanpakken, is de basis van een goed ondernemingsplan.
Een ondernemingsplan is niet verplicht voor eenmanszaken. Toch is het aan te raden voor elke ondernemer. Zeker als u een lening of subsidies wil aanvragen, is een goed ondernemingsplan erg belangrijk. Maar ook voor uzelf is het een handige leidraad.
Door in uw ondernemingsplan op risico’s en mogelijke problemen te anticiperen, kunt u uw strategie bijsturen indien nodig en maakt u van in het begin doordachte beslissingen. Maar ook na de opstart van uw bedrijft blijft het ondernemingsplan een belangrijke tool.
Raken uw doelstellingen niet gerealiseerd, dan kunt u aan de hand van het ondernemingsplan nagaan waar het is misgegaan en uw strategie bijsturen.
Een goed onderbouwd ondernemingsplan zorgt dat u betrouwbaar en bekwaam overkomt. En dat zal u helpen om mogelijke partners zoals financiers en leveranciers te overtuigen.
Een ondernemingsplan is in feite een gedetailleerde beschrijving van uw concept, uw doelstellingen en uw strategie. Het bevat zeker de volgende elementen:
Wat houdt uw product of dienst precies in? Waarom bent u anders dan uw concurrentie? Vermeld ook de technische achtergrond van uw product of dienst indien relevant.
Wie bent u en waarom wilt u deze onderneming opstarten? Waar is uw bedrijf gevestigd?
Wat zijn uw doelstellingen over 5 jaar, 10 jaar ...? Wat is uw beleidsvisie?
Hoe ziet de markt eruit en wat zijn de risico’s waar u rekening mee moet houden? Wat zijn uw sterktes ten opzichte van uw concurrenten?
Lees ook: Hoe doe ik dat, een marktanalyse maken?
Hoe stemt u uw product, prijs, plaats en promotiemiddelen op elkaar af? Wie zijn uw leveranciers? Wat gaat u uitbesteden? Hoe ziet de taakverdeling binnen uw team eruit?
Hoe gaat u uw onderneming bekostigen en laten groeien? Vooral dit laatste element is belangrijk als u een lening of krediet wilt aanvragen. En in sommige gevallen bent u zelfs verplicht om een financieel plan op te stellen.
Geen idee hoe u eraan moet beginnen? Dan kan het helpen om een voorbeeld te bekijken:
Deze content is niet beschikbaar omwille van uw huidige cookie instellingen. U kan deze hier aanpassen.
Een financieel plan bestaat in de regel uit 3 onderdelen. Een checklist van vragen die u moet beantwoorden.
Bent u van plan een nieuwe onderneming op te starten? Dan is de rol van uw boekhouder daarin cruciaal. Een van de belangrijkste taken voor de boekhouder is het opmaken van een financieel plan. Sinds kort werd de minimuminhoud van dat financieel plan verstrengd. Maar wat moet zo’n financieel plan tegenwoordig allemaal bevatten? Dit zijn volgens bedrijfsrevisor Guy Parmentier de 10 stappen die u in het kader van de oprichting en het opmaken van het financieel plan moet volgen.
U wilt een nieuwe onderneming oprichten. U hebt misschien al een strategie uitgewerkt. Maar is uw plan wel financieel haalbaar? Zeker als u een lening wilt aangaan of krediet aanvragen is het essentieel dat u uw financiële strategie grondig uitwerkt in een financieel plan. In sommige gevallen is dat zelfs wettelijk verplicht.
Als u een aparte rekening voor uw professionele transacties hebt, volgen deze 5 voordelen vanzelf: