Hoe doe ik dat, een financieel plan opstellen?
Een financieel plan bestaat in de regel uit 3 onderdelen. Een checklist van vragen die u moet beantwoorden.
Een sterke start Bedrijf in groei Ondernemen – 18 mei 2020
Bent u van plan een nieuwe onderneming op te starten? Dan is de rol van uw boekhouder daarin cruciaal. Een van de belangrijkste taken voor de boekhouder is het opmaken van een financieel plan. Sinds kort werd de minimuminhoud van dat financieel plan verstrengd. Maar wat moet zo’n financieel plan tegenwoordig allemaal bevatten? Dit zijn volgens bedrijfsrevisor Guy Parmentier de 10 stappen die u in het kader van de oprichting en het opmaken van het financieel plan moet volgen.
Stel een resultatenrekening op met juiste afschrijvingen en belastingen over 24 maanden. Indien er belangrijke seizoenschommelingen bestaan, dan moet dit per maand gebeuren om eventuele liquiditeitstekorten in bepaalde maanden te detecteren.
Bepaal het bedrag dat u per jaar zult moeten uittrekken voor uw goederen in voorraad en het aantal dagen dat facturen van klanten en leveranciers zullen openstaan. Het doel bestaat erin om de behoefte aan werkkapitaal vast te leggen. Ook dit is indien noodzakelijk per maand door te voeren (zie stap 1).
Als beginnend ondernemer is het aantal dagen voorraadrotatie bij oprichting vaak niet gekend. In dat geval bepaalt u best een vast bedrag voor voorraden (per maand indien noodzakelijk). Deze stap zal u toelaten om uw behoefte aan werkkapitaal uit te rekenen.
Neem de omzet uit de resultatenrekening en bereken in absolute bedragen de openstaande facturen bij klanten en leveranciers.
Stel deze balans op conform het jaarrekeningschema. Belangrijk is dat u voldoende liquide middelen vastlegt om de onderneming haar dagelijkse verrichtingen praktisch door te laten voeren. Het betreft steeds een raming.
U dient dit door te voeren indien u het bedrag aan te storten kapitaal wenst vast te leggen. Indien u omgekeerd wenst vast te stellen of het kapitaal dat men gaat volstorten voldoende is, dan vormt deze stap de laatste stap.
U kunt namelijk geen twee variabelen hebben: het is of een vast bedrag aan liquiditeit (om het bedrag van het kapitaal te kunnen vastleggen) of een vast bedrag aan kapitaal (om vast te stellen of er geen liquiditeitsprobleem ontstaat).
De behoefte aan werkkapitaal is de hoeveelheid aan liquide middelen die nodig zijn om uw activiteiten te laten draaien in afwachting van de betaling van de klant. U kunt uw behoefte aan werkkapitaal berekenen door de formule:
Voorraden + Vorderingen – Leveranciers
Een positieve behoefte aan werkkapitaal is dus negatief. Dat wil zeggen dat u niet voldoende kapitaal hebt om uw korte termijn verplichten na te komen.
De gecomprimeerde balans aanziet de behoefte aan werkkapitaal als één geheel op de gecomprimeerde balans. De mutaties in de behoefte aan werkkapitaal zullen een directe impact hebben op de liquiditeit. Vandaar het belang van deze stap.
De net treasury toont de overtollige liquiditeit aan. Binnen het financieel plan is stap 7 relatief. Bij liquiditeitstesting vormt het bepalen van de netto-kaspositie een essentiële stap.
Vergelijk de behoefte aan werkkapitaal van jaar X met jaar X-1. De verandering geeft de mutatie van de behoefte aan werkkapitaal weer.
Controleer of wat er overblijft na betaling aan de banken voldoende is om de toenamen van de behoefte aan werkkapitaal te financieren.
Deze 10 stappen zorgen voor het opstellen van een degelijk financieel plan. Bij seizoenschommelingen is het absoluut noodzakelijk deze oefening per maand door te voeren.
Een goed financieel plan doet uw geloofwaardigheid als startende ondernemer toenemen. Het geeft kredietverstrekkers een solidere positie in hun kredietverlening en het geeft meer duidelijkheid omtrent de kredietbehoeftes op korte en lange termijn.
Deze content is niet beschikbaar omwille van uw huidige cookie instellingen. U kan deze hier aanpassen.
Een financieel plan bestaat in de regel uit 3 onderdelen. Een checklist van vragen die u moet beantwoorden.
U wilt een nieuwe onderneming oprichten. U hebt misschien al een strategie uitgewerkt. Maar is uw plan wel financieel haalbaar? Zeker als u een lening wilt aangaan of krediet aanvragen is het essentieel dat u uw financiële strategie grondig uitwerkt in een financieel plan. In sommige gevallen is dat zelfs wettelijk verplicht.
Als u een aparte rekening voor uw professionele transacties hebt, volgen deze 5 voordelen vanzelf:
Zelfstandig worden is spannend, getuigt van ambitie, doorzettingsvermogen en een sterk karakter. Makkelijk is dat niet altijd. Er zijn heel wat zaken waar u rekening mee moet houden. Een belangrijk startpunt is een goed uitgewerkt ondernemingsplan (of businessplan). Maar wat moet daar allemaal instaan? En hoe begint u eraan?
Of u nu een vrij beroep uitoefent of een handelszaak uitbaat, als zelfstandig ondernemer gaat u 100% voor uw zaak. Omdat u perfect de noden van uw klanten begrijpt, wilt u hen de best mogelijke service bieden. Daarom staat u graag dicht bij hen.