Debetkaart en kredietkaart: de voor- en nadelen in een notendop

Betalen Betaalkaarten – 30 december 2015

Een debetkaart en een kredietkaart hebben allebei een aantal voor- en nadelen. Neem ze even samen met ons onder de loep.

Wat is een debetkaart?

Met een debetkaart zoals Maestro of Bancontact/MisterCash wordt uw betaling of geldopneming onmiddellijk van uw zichtrekening gehaald of 'gedebiteerd'. Koopt u iets in een winkel of online, dan gaat het bedrag dus meteen van uw rekening naar de rekening van de handelaar. En natuurlijk kunt u met zo’n debetkaart geld opnemen uit geldautomaten in binnen- en buitenland, bankverrichtingen doen aan een automaat en online bankieren.

 
Een debetkaart en een kredietkaart hebben allebei een aantal voor- en nadelen.

De voor- en nadelen van een debetkaart

PLUS

  • Een debetkaart is gemakkelijk, snel en betrouwbaar.
  • U hebt minder cash op zak.
  • U kunt er op de meeste plaatsen mee betalen en voor een geldautomaat om geld op te nemen moet u nooit ver lopen.
  • Als u ze verliest of ze wordt gestolen, dan kan niemand er iets mee aanvangen zonder de pincode.

MIN

  • Een debetkaart heeft, uit veiligheidsoverwegingen, een gebruikslimiet. Zo kunt u er per dag en per week niet meer dan een bepaald maximumbedrag mee opnemen of betalen. Uw AXA Bankagent weet welke maximumbedragen gelden voor uw AXA debetkaart. U vindt ze ook in het reglement AXA debetkaart.

Mijn debetkaart wordt geweigerd. Waarom?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Er staat te weinig geld op uw zichtrekening.
  • U hebt het maximumbedrag bereikt dat u dagelijks of wekelijks met uw debetkaart kunt betalen.
  • De chip of de magneetstrook van uw debetkaart is stuk. Vraag in dat geval een nieuwe aan.
  • U bent in een land buiten Europa en hebt uw kaart niet laten deblokkeren voor gebruik buiten Europa.

Wat is een kredietkaart?

Met een kredietkaart gaan uw betalingen of geldopnemingen niet onmiddellijk van uw rekening af maar pas later, meestal op een vast moment in de maand. De uitgever van de kredietkaart schiet u dus voor een korte periode geld voor.

Met uw kredietkaart kunt u betalen bij de meeste handelaars, met een betaalterminal en uw pincode maar soms ook nog met uw handtekening en eventueel uw identiteitskaart. Probeer dit te vermijden als dat kan, betalen met uw pincode is veiliger. De kredietkaart wordt ook steeds meer online gebruikt. En natuurlijk kunt u er ook geld mee opnemen aan geldautomaten. U betaalt daarvoor meestal wel een vergoeding.

Alle kredietkaarten hebben een gebruikslimiet: een maandelijks maximumbedrag dat u met uw bank afspreekt, bijvoorbeeld 2.500 euro per maand. Neem een limietbedrag dat u vlot kunt terugbetalen. Meestal kunt u die kredietkaartlimiet flexibel verhogen en verlagen.

U krijgt doorgaans één keer per maand een afrekening van al uw betalingen en geldopnemingen met uw kredietkaart.

Mijn kredietkaart wordt geweigerd. Waarom?

Ook dit kan verschillende redenen hebben:

  • Uw kredietkaartlimiet is volledig opgebruikt.
  • U kunt niet bewijzen dat u de eigenaar van de kredietkaart bent door een correcte pincode te geven of door uw handtekening: die moet dezelfde zijn als de handtekening op uw identiteitskaart.
  • De chip of de magneetstrook van uw kredietkaart is stuk. Vraag in dat geval een nieuwe kaart aan.
  • De vervaldag van uw kredietkaart is verstreken.
  • Er is fraude met uw kredietkaart vastgesteld en daarom is ze geblokkeerd.

De voor- en nadelen van een kredietkaart

PLUS

  • Een kredietkaart aanvaarden ze bijna overal, in België en in het buitenland.
  • Als u er verstandig mee omspringt, is het een even veilige manier van betalen als met een gewone debetkaart.
  • U hoeft niet zoveel cash op zak te hebben. Handig ook als u naar een land reist met een vreemde munt.
  • Het belangrijkste voordeel is dat u een tijdje krediet krijgt: u moet pas na een bepaalde periode afrekenen.
  • U krijgt een maandelijks overzicht.
  • Als gebruiker bent u goed beschermd; uw bank gaat er dan wel vanuit dat u niet ‘nalatig’ omspringt met uw kaart: pincode niet doorgeven of opschrijven bijvoorbeeld.
  • Sommige kredietkaarten verzekeren uw aankopen tegen diefstal, beschadiging, foute of niet-levering …
  • Dikwijls zit er ook een reisverzekering bij.

MIN

  • Aan het gebruik van een kredietkaart zijn kosten verbonden: een jaarlijkse of maandelijkse bijdrage maar ook bij het opnemen van geld bijvoorbeeld. Heel soms is de kaart gratis en betaalt u dus geen jaarlijkse of maandelijkse bijdrage.
  • Uw uitgaven gaan niet direct van uw rekening, maar slechts één keer per maand. Daar dient u best rekening mee te houden, zodat er nog genoeg saldo op uw rekening staat op het moment dat de afrekening komt.  
  • Aan elke kredietkaart zit een maximumlimiet, die kan verschillen van persoon tot persoon. Hotels of autoverhuurbedrijven vragen vaak uw kredietkaart als borg voor de toekomstige hotelrekening of mogelijke schade aan uw huurwagen. Daardoor hebt u dus minder budget beschikbaar dan u denkt. Na het betalen van uw hotelrekening of het weer binnenbrengen van uw wagen vervalt die reservering en kunt u opnieuw uw volledige limiet gebruiken, minus natuurlijk de uitgaven die u ondertussen gedaan hebt.  

Nog een paar belangrijke tips ...

  • Lees goed de infofiche en het contract (reglement en tarieflijst) na van uw kaarten: daarin staan alle voorwaarden en kosten.
  • Ga na bij uw bank wat de dag- en weeklimieten zijn voor uw debetkaart en de maandlimiet van uw kredietkaart. Zo voorkomt u vervelende situaties.
  • Hou uw pincodes geheim. Leer ze van buiten en schrijf ze nergens op. Lees meer veiligheidstips op de website van Card Stop.
  • Kaart verloren, gestolen of ingeslikt? Laat ze onmiddellijk blokkeren via Card Stop op +32 70 344 344. Geef een diefstal altijd aan bij de politie.
  • Bij geldopnemingen in België is het beter om uw debetkaart te gebruiken dan uw kredietkaart: bij een kredietkaart betaalt u voor iedere geldopneming een vaste kost. Neemt u geld op in het buitenland, vergelijk de kosten voor geldopnemingen met uw kredietkaart dan met die voor uw debetkaart. Vraag hierover meer informatie aan uw AXA Bankagent voor u op reis vertrekt.
  • Gebruik uw kredietkaart altijd verstandig en bouw geen schulden op.
  • Interesse in de kredietkaarten die AXA Bank uitgeeft? Hier leest u meer.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Opgepast: nieuwe phishing-e-mail!

Er doet weer een phishing-e-mail de ronde. Het doel van dergelijke nepmails, zogezegd verstuurd door AXA Bank, is om bij u vertrouwelijke bankgegevens los te krijgen en vervolgens uw rekeningen te plunderen. Hieronder voorbeelden van recente phishing-e-mails en tips om ze tijdig te herkennen.

Lees verder

Betalen in het buitenland? Even makkelijk als thuis.

Met veel cash geld op reis vertrekken, da’s geen goed idee. Maar wat moet u dan wel doen? Want op vakantie wilt u natuurlijk ook niet zonder geld komen te zitten. De oplossing? Verschillende betaalmiddelen meenemen! We zetten de mogelijkheden voor u op een rij, zodat u gerust op reis kunt vertrekken.

Lees verder

Een complete reisverzekering zonder extra kosten

U plant een ontspannende reis om helemaal tot rust te komen. Na wat vergelijken hebt u de ideale reisbestemming gevonden, en een vliegtuigticket ernaartoe. Maar bij het boeken slaat de schrik u om het hart: stel dat ik ziek word en niet meer kan vertrekken? Of dat ik mijn reis om een andere reden wil annuleren? Toch maar doen die annulatieverzekering? Maar dat gaat natuurlijk wat kosten… of niet?

 

Lees verder

Ook contactloos betaalt u in alle veiligheid

De nieuwe debetkaarten die nu door AXA Bank worden uitgegeven zijn uitgerust met een NFC-chip (Near Field Communication), waardoor contactloze betalingen mogelijk zijn: ze zijn gemakkelijk herkenbaar door het symbool met vier golfjes. Contactloos betalen wordt meer en meer de norm. Toch staan sommige mensen er wantrouwig tegenover. Geheel onterecht. Waarom? Daarom!

Lees verder

Hoe betaalt de Belg het liefst?

De debetkaart is nog steeds het populairste betaalmiddel in België. Dat blijkt uit een onderzoek* dat Bancontact voerde bij 1000 landgenoten in september 2017. Mobiel betalen en contactloos betalen zijn bezig aan een opmars, al vertrouwt een meerderheid van de ondervraagden het nog niet helemaal. Voor 3 op de 10 Belgen is mobiel en contactloos betalen echter al even veilig als de ‘klassieke’ betaalmethoden.

Lees verder