Elektronisch betalen: niet langer een optie, maar een verplichting!

Succesvol ondernemen Actueel Optimaal werken – 23 mei 2022

Elke handelaar moet vanaf 1 juli 2022 voor zijn klanten een mogelijkheid voorzien om elektronisch te betalen. Dat is een wettelijke verplichting, maar het houdt ook voordelen in: klanten betalen immers steeds liever elektronisch, al dan niet contactloos of met hun smartphone. Betalen met cash geld kost u bovendien niet alleen tijd, het houdt ook risico’s in. U hebt meerdere mogelijkheden om elektronische betalingen te ontvangen, u kiest dus zelf welke optie het beste bij uw zaak past.

Elektronisch en contactloos betalen: nu volledig ingeburgerd

elektronische betaalmogelijkheid bij handelaars: verplicht
Elektronisch betalen wordt de basis, cash een optie.

Sinds de COVID-crisis is elektronisch en contactloos betalen in handelszaken niet meer weg te denken. Het is daarenboven supergemakkelijk en veilig voor iedereen. Bovendien zijn de kosten voor u als handelaar sterk gedaald.

U kiest zelf op welke manier u elektronische betalingen aanvaardt en loopt zo geen klanten zonder geld op zak meer mis. Meer zelfs, door elektronisch betaalgemak aan te bieden, zorgt u voor een meerverkoop! Uit een studie blijkt immers dat consumenten 30% méér besteden als ze cashloos betalen.

Verminder uw cashbetalingen (of stop er helemaal mee)

U kent ongetwijfeld alle nadelen van cash: de risico’s op overval, diefstal, valse biljetten, wisseltrucs, kasverschillen, (mis)tellen plus de extra moeite voor het geloop naar de bank voor wisselgeld en stortingen. Munten storten kost zelfs geld.

U hebt dus minder risico’s en meer tijd om te doen wat u het beste doet: ondernemen.

Wat zijn uw opties voor elektronisch betalen?

Er zijn tegenwoordig verschillende elektronische betaalmiddelen die cash geld vervangen. Elke optie heeft zijn eigen specificaties en modaliteiten. U bekijkt dus best wat het beste bij uw onderneming, maar ook bij uw klanten past.

In elk van deze opties hebt u een professionele zichtrekening nodig. Naast het voordeel dat u deze rekening kunt koppelen aan elektronische betaalfaciliteiten, biedt een professionele rekening bij AXA Bank u nog tal van andere voordelen.

Ontdek account4pro, de professionele zichtrekening van AXA Bank

1. Betaalterminal: vast of mobiele elektronische betalingen aanvaarden

 Hoe brengt u dit in orde als handelaar?  Hoe betaalt de klant?
  • U kiest een betaalterminal:
    • vast of mobiel toestel;
    • kopen of huren.
  • U geeft het te betalen bedrag in.
  • Uw AXA Bankagent brengt u hiervoor in contact met Europabank, onze zustermaatschappij gespecialiseerd in e-commerce.
  • Uw klant kiest zijn kaart op basis van uw aanbod.
  • U kiest welke kaarten u aanvaardt en of u identiteitskaarten wilt inlezen (optioneel): Bancontact, VISA, Mastercard, Edenred, Sodexo, Monizze.
  • Uw klant betaalt contactloos, steekt zijn kaart in het toestel of gebruikt zijn mobiel toestel (smartphone, smartwatch …).
  • U bespreekt een verwerkingskost per verrichting op maat, op basis van bedrag, volumes, frequenties enz.
  • Uw klant toetst zijn pincode in (bij contactloze betalingen is dit meestal niet nodig).
  • U laat de inkomsten van uw betaalterminal op uw professionele rekening storten.
  •  U kunt ook een online betaalkanaal voorzien op uw website. Zo betaalt de klant gemakkelijk direct online.


elektronisch betalen

U hebt al een betaalterminal?

Net zoals u bij een smartphone gemakkelijk van provider kunt wisselen, kunt u kiezen voor een andere (lees: goedkopere) verwerker van uw betaalverkeer.

Bij Europabank bieden ze u daarvoor een gratis en vrijblijvende check-up.

Vraag nu via uw bankagent een betaalterminal aan of een gratis check-up.

2. Payconiq by Bancontact: goedkoop elektronische betalingen ontvangen via smartphone

Hoe brengt u dit in orde als handelaar? Hoe betaalt de klant?
  • U hoeft geen toestel aan te schaffen en hebt ook geen installatiekost.
  • Uw klant scant uw QR-code in met de Payconiq by Bancontact-app op zijn smartphone.
  • Ga naar het handelaarsportaal op de website van Payconiq om een account aan te maken.
  • Uw klant geeft het te betalen bedrag in, gevolgd door zijn pincode.
  • Geef aan welke professionele rekening u wenst te gebruiken om betalingen te ontvangen.
  • Uw klant toont de bevestiging dat de betaling gebeurd is of u ziet de betaling binnenkomen in uw handelaarsportaal.
  • Plaats uw unieke QR-code aan de kassa.
  • U kunt Payconiq ook linken aan uw online bestelkanaal, zo bestelt en betaalt uw klant gemakkelijk online.
  • U ontvangt uw inkomsten. Per verrichting wordt slechts 0,06 euro afgehouden van het bedrag.


payconiq

U hebt Payconiq al als betaaloptie?

In het handelaarsportaal van Payconiq kunt u gemakkelijk aanduiden dat u de inkomsten voortaan op een professionele rekening bij AXA Bank-wilt ontvangen.

Open een Payconiq account

Hebt u nog vragen of graag wat begeleiding in uw keuze van elektronische betaalmiddelen?

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Waarom een kredietkaart voor ondernemers gebruiken?

Twijfelt u of u een professionele kredietkaart wil aanschaffen? Voor een beperkte jaarlijkse fee kan u met de meest simpele kredietkaart zoals de Visa4pro uw bedrijfsfinanciën beter managen, uw privé-vermogen beschermen en kan u gerust op reis vertrekken. De kaart wordt maandelijks afgerekend op uw professionele zichtrekening: geen rompslomp om op tijd terug te betalen.

Lees verder

Hoge energieprijzen voor ondernemingen: hoe gaat u ermee om?

De huidige energiecrisis is niet alleen voelbaar bij gezinnen, maar zeker ook bij bedrijven. De energieprijzen zijn de voorbije maanden door het dak gegaan en als ondernemer hebt u niet altijd de mogelijkheid om deze prijsstijgingen integraal aan uw klanten door te rekenen. Dit betekent dus een aanslag op uw winstmarges. Via energiebesparende investeringen of investeringen om zelf energie op te wekken kunt u de impact op uw onderneming minimaliseren en soms zelf positief ombuigen.

Lees verder

Energiecrisis: steunmaatregel voor professionele klanten

De energiecrisis hakt er niet alleen sterk in bij gezinnen, maar ook bij ondernemers. Waar gezinnen per overheidsmaatregel betalingsuitstel kunnen vragen op hun woonkrediet, is er niets wettelijk voorzien voor ondernemers. AXA Bank kiest ervoor onze huidige klant-ondernemers over de winter te tillen via een uitzonderlijk energie-kaskrediet.

Lees verder

Mogen de belastingen zomaar inzage vragen in mijn privérekeningen?

Als ondernemer krijgt u wel vaker te maken met fiscale controles. Dan mag de fiscus in principe enkel uw beroepsrekeningen inkijken, en dus niet uw privérekeningen. Maar … een vergissing is snel gebeurd. Eén verrichting die beroepshalve op een privérekening wordt gedaan, volstaat om al die rekeningen als beroepsrekeningen te beschouwen. Waardoor de fiscus het recht heeft die te controleren.

Lees verder

Maak een afspraak met uw bankagent