Hypothecair krediet met opnameperiode: wat, hoe, wanneer?

Wonen Bouwen Budget – 22 juni 2018

U gaat bouwen of verbouwen en dus hebt u wellicht een woonkrediet nodig. Maar er zijn heel wat vormen en een daarvan is een hypothecair krediet met een opnameperiode. Waarom daarvoor kiezen? Een eenvoudige vraag, eenvoudige antwoorden ...

Wat is een hypothecair krediet met opnameperiode?

hypothecair krediet met opnameperiode
Bij een hypothecair krediet met opnameperiode neemt u uw kredietbedrag op naarmate de werken vorderen.

De werken verlopen in stappen en bij elke afwerkte stap volgt een factuur van de aannemer. Bij deze kredietvorm is er een zogenaamde opnameperiode voorzien. Simpelweg: u neemt uw kredietbedrag op volgens uw eigen tempo en naarmate de werken vorderen.

Wat gebeurt er allemaal tijdens die opnameperiode?

  • U vraagt enkel krediet op wanneer u facturen moet betalen.
  • U betaalt enkel intresten over het kapitaal dat u al opnam.
  • U betaalt een reserveringsvergoeding vanaf de 7de maand op het nog niet opgenomen deel van uw kredietbedrag.
  • U start pas met uw terugbetaling van uw kapitaal nadat u alles hebt opgenomen.
  • Uw opnameperiode is 12 maanden. Is die termijn onvoldoende, dan kunnen we die verlengen tot 24 maanden.
  • U krijgt een fiscaal attest voor de intresten die u betaalt tijdens de opnameperiode.

Hoe verloopt alles nu precies?

  • De werken vorderen en u krijgt facturen binnen.
  • Voorschot betalen? Vraag een ondertekend voorschotfactuur of een bestelbon.
  • De totaalsom is meer dan 2.500 euro? Tijd om geld op te vragen!
  • Stuur uw facturen per e-mail naar uw kredietbemiddelaar of geef ze af in uw kantoor.
  • De volgende dag staat het geld op uw rekening.
  • U betaalt vervolgens de aannemer(s) of leverancier(s).
  • Factuur met een kleiner bedrag? Wacht tot u aan het minimum van 2.500 euro zit. Lukt dat niet, schiet dan het bedrag zelf voor en voeg de factuur met het betalingsbewijs bij uw volgende aanvraag.

Goed om te weten …

Stedenbouwkundige vergunning nodig?

We kunnen alleen kredietbedragen vrijgeven als die vergunning in orde is.

Al een factuur betaald? 

Geen probleem: stuur het samen met het betalingsbewijs door naar uw kredietbemiddelaar. De factuurdatum moet wel binnen de 3 maanden voor uw kredietaanvraag vallen.   

Welke facturen aanvaarden we? 

Facturen in overeenstemming met de btw-wetgeving. Een buitenlandse aannemer moet dus een Belgisch btw-nummer hebben.

Welke facturen financieren we niet? 

  • de aankoopkosten
  • de notariskosten
  • de honoraria van architect of veiligheidscoördinator
  • de terugbetaling van andere kredieten of schulden
  • de aanleg van nutsvoorzieningen
  • de aanleg van de tuin, maar wel verhardingen zoals oprit, bestrating en terras
  • het meubilair maar wel elementen met een onroerende bestemming zoals een ingemaakte kast, trap, keuken …
  • de schilder- en behangwerken
  • werk dat u zelf doet
  • de aankoop of huur van werkmateriaal zoals een boormachine, kruiwagen, betonmolen …

Gaat u een woning kopen of bouwen?

Maak een simulatie van de hypothecaire lening of vraag advies aan een AXA Bankagent.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Hoeveel kost een architect?

Iedere architect bepaalt zelf zijn ereloon, een standaardtarief is er niet. Dat ereloon kan worden berekend volgens een percentage op de waarde van de uitgevoerde werken, het kan een forfaitair bedrag zijn of gebaseerd op een uurloon. Maar het kan ook een combinatie zijn van deze mogelijkheden.

Lees verder

Renovatiepremies in Vlaanderen: naar een eengemaakte Mijn Verbouwpremie

Hebt u energiezuinige renovatieplannen? Dan staan daar verschillende voordelen en renovatiepremies tegenover. Er zijn tegenwoordig namelijk flink wat initiatieven om groene renovaties te ondersteunen. En binnenkort kunt u de meeste renovatiepremies aanvragen via de nieuwe Mijn Verbouwpremie. Informeer u dus op voorhand. Zo weet u precies wat u kunt verwachten en komt u niet voor verrassingen te staan. Wat hierna volgt, helpt u alvast op weg.

Lees verder

Vlaanderen zet in op energiezuinig bouwen en renoveren

Vanaf dit jaar moet elke nieuwbouwwoning in Europa Bijna-EnergieNeutraal (of BEN) zijn. In Vlaanderen wordt het energiepeil of E-peil daarom stapsgewijs aangescherpt tot E30, voortaan verplicht de norm. De Vlaamse overheid wil ook eigenaars van bestaande woningen stimuleren om energiezuinig te renoveren en stelt tegen 2050 een E-peil van maximum 60 voorop. Hoe goed doen we het in Vlaanderen? En wat krijgt u van de Vlaamse overheid in ruil voor een BEN-woning of renovatiewerken die het energiepeil drastisch verlagen?

Lees verder

Welke notariskosten zijn er bij de aankoop van een woning?

Of u nu de aankoopakte van een huis dan wel contracten met de architect, de aannemer of de bouwpromotor tekent, het is belangrijk dat uw handtekening het resultaat van een rationeel genomen beslissing is. De notaris is één van de personen die, net zoals de bankier of de fiscalist, u waardevol advies kunnen geven. Zijn raad is in principe kosteloos, maar voor de opzoekingen en notariële akten moet u wel betalen. Welke kosten mag een notaris u aanrekenen?

Lees verder

Hoeveel kost het om een huis of appartement te kopen?

Overweegt u om een huis of een appartement te kopen? Wilt u ruimer gaan wonen, neemt u ‘de grote stap’ of wilt u in bakstenen investeren? Wij zullen zeker niet proberen om u het uit het hoofd te praten. We willen u wel een idee geven van alle, soms onbekende elementen waarmee u rekening moet houden wanneer u eigenaar wilt worden van een huis of appartement in België. Want een huis kost uiteindelijk meer dan wat er op het prijskaartje staat. We luisteren stilletjes mee naar Julie en Peter, een jong koppel dat een huis wil kopen.

Lees verder