Terug naar kantoor? Zo zorgt u voor de ideale inrichting!

Succesvol ondernemen Optimaal werken Professioneel krediet – 12 oktober 2021

Verplicht thuiswerken heeft ons aan het denken gezet over wat we van onze werkplek verwachten. Het laat ons ook toe om met een verfrissende blik naar de inrichting van ons kantoor te kijken. Die moet niet alleen comfortabel zijn, maar ook veilig. Verder moet de kantoorinrichting teamgeest en communicatie bevorderen, autonoom werken lukt vaak immers beter van thuis. Voldoet uw inrichting niet aan deze drie vereisten? Dan is het tijd voor een make-over van uw kantoor. Want een mooie en efficiënte winkelinrichting, een volledig uitgerust medisch kabinet of een goed georganiseerd en veilig kantoor komt zowel uw klanten als uw personeel ten goede. Met deze tips zorgt u voor een optimale werkplek.

Benut uw kantoorruimte optimaal

Optimale kantoorinrichting 
Een goede inrichting van uw kantoor komt de productiviteit ten goede en bevordert de werktevredenheid van het personeel.

Om zich te organiseren en efficiënt te werken is voldoende ruimte essentieel. U hebt ruimte nodig om te vergaderen, om een klant te ontvangen, om met collega’s te overleggen … Ook ruimte om te pauzeren hoort daarbij. De boog kan tenslotte niet altijd gespannen staan.

Draagt een leuke werkruimte bij tot de productiviteit? Ja, natuurlijk. Niet alleen de productiviteit zal verhogen, ook de werktevredenheid neemt toe. Logisch, want wie comfortabel is op het werk, heeft minder stress én krijgt meer gedaan.

Als verplicht telewerken ons één ding heeft geleerd, dan is het dat we niet naar kantoor moeten komen om het werk gedaan te krijgen. Maar teamcohesie wordt minder gevoed en silo-denken vaak versterkt. Creatieve ideeën ontstaan meestal niet gepland, maar tussen meetings door, dankzij een gesprek met een collega … aan het koffieapparaat.

Zorg voor aangepast en ergonomisch kantoormeubilair

Een goede organisatie is essentieel om efficiënt en comfortabel te werken. Daar komt aangepast meubilair zeker bij van pas.

Kies voor ergonomisch verantwoord meubilair. Inderdaad, niet altijd het goedkoopste op de markt, maar de gezondheid van uzelf en uw medewerkers is niet alleen een persoonlijk probleem, het beïnvloedt het gemoed, verlaagt ziekte-uitval. Daarenboven stimuleert ergonomisch verantwoord meubilair de concentratie van de medewerkers, men is immers niet afgeleid door een onhandige houding.

Voor de aankoop van ergonomisch verantwoordt meubilair bestaan er aangepaste financieringsvormen.

Meer weten over de financiering van uw kantoorinrichting?

Voorzie op kantoor voldoende verlichting

Een goede verlichting is in de eerste plaats natuurlijk beter voor onze ogen. Daarnaast heeft een gezonde portie daglicht ook een effect op ons humeur. Hoe verkrijgt u op kantoor een optimale verlichting?

kantoorverlichting
  • Kies voor lichte wanden, plafonds en vloeren die het daglicht weerkaatsen.
  • Laat zoveel mogelijk bureaus uitkijken op ramen.
  • Te weinig daglicht? Compenseer met voldoende, goed kunstlicht. Voor de doorsnee werkruimte is de ideale verlichting 1.000 tot 2.000 lux, voor een kantoor volstaat 200 tot 800 lux.
  • Gebruik bij voorkeur indirecte verlichting om een groot contrast tussen licht en donker te vermijden.

Ventilatie en verluchting: een absolute noodzaak

Te veel isolatie en te weinig ventilatie leiden tot ‘dode’ lucht vol huisstof en bacteriën. Als er één ding is dat de pandemie ons heeft geleerd, is dat bacteriën zich razendsnel verspreiden in een niet-geventileerde omgeving. Enkele tips om verspreiding van ziektes te voorkomen:

  • Vermijd te hoge of te lage temperaturen: 20°C is ideaal.
  • Zorg voor een luchtvochtigheid tussen 50 en 60%.
  • Zet geregeld ramen en deuren open om de lucht te laten circuleren.
  • Planten verhogen de luchtvochtigheid.

Speelt u liever op safe? Kies dan voor een professioneel ventilatie- of airconditioningsysteem. Vraag enkele offertes aan bij een gediplomeerd installateur en ga ermee langs bij een AXA Bankagent in uw buurt. Die helpt u graag met een aangepaste financiering.

Kantoorplanten zorgen voor betere luchtkwaliteit

kantoorplanten

Planten fungeren als natuurlijke filters voor schadelijke stoffen in de lucht en helpen de hoeveelheid CO2 te verminderen, waardoor uw medewerkers zich beter kunnen concentreren.

Maar planten verbeteren niet alleen de luchtkwaliteit op kantoor, in een hoek of langs een muur absorberen en weerkaatsen kantoorplanten achtergrondgeluiden.

Bovendien heeft een beetje groen een positief effect op ons humeur.

Breng kleur uw kantoorinrichting

Wit, beige en grijs, dat zijn zowat de standaardkleuren voor een bedrijfsruimte. Niets mis mee, maar dat wordt al snel saai. En dat terwijl een likje kleur heel wat effect kan hebben op uw werknemers:

  • Blauw bevordert de concentratie. Voor administratieve taken of financiën zijn blauwe accenten erg geschikt. Zorg dan wel voor evenwicht door ook wat bruin, beige of warm wit aan te brengen.
  • Rood verhoogt de adrenaline. Voor de verkoop of bij een onderhandeling zijn warme roodtinten dus interessant.
  • Geel stimuleert creativiteit en mentale flexibiliteit. Maar omdat het een heel prikkelende kleur is, kan teveel geel ook een negatief effect hebben. Zorg dus voor een goed evenwicht.

In het algemeen hebben koele kleuren een rustgevend, verkoelend effect. Warme kleuren zijn dan weer stimulerend en zorgen voor een warmere gevoelstemperatuur.

De nieuwe inrichting van uw kantoor financieren?

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Elektronisch betalen: niet langer een optie, maar een verplichting!

Elke handelaar moet vanaf 1 juli 2022 voor zijn klanten een mogelijkheid voorzien om elektronisch te betalen. Dat is een wettelijke verplichting, maar het houdt ook voordelen in: klanten betalen immers steeds liever elektronisch, al dan niet contactloos of met hun smartphone. Betalen met cash geld kost u bovendien niet alleen tijd, het houdt ook risico’s in. U hebt meerdere mogelijkheden om elektronische betalingen te ontvangen, u kiest dus zelf welke optie het beste bij uw zaak past.

Lees verder

De free cashflow of vrije kasstroom berekenen

De berekening van de cashflow is de basis van een goede waardering van een bedrijf en een sleutelelement om een lening toe te kennen. Het is immers de cashflow die bepaalt of een onderneming goed draait en of er gelden over zijn om dividenden uit te keren of om leningen terug te betalen. Wilt u zelf de vrije kasstroom kunnen berekenen van uw onderneming? Lees dan zeker verder.

Lees verder

Uw bedrijf wapenen tegen de inflatie? Investeer nu!

Inflatie, of de stijging van het algemeen prijspeil, is al een tijdje erg actueel. Maar hoe gaat u daar als ondernemer mee om? Dat kan op twee manieren: door kapitaal dat u voor de werking van uw bedrijf niet onmiddellijk nodig hebt, te beleggen. En misschien klinkt het wat dubbelzinnig: door in uw onderneming te investeren met geld dat u niet onmiddellijk voorhanden hebt, via een ondernemingskrediet. Hoe dat dan in zijn werk gaat? Dat leest u in deze blog.

Lees verder

Data security, een reëel risico voor elk bedrijf

Elk bedrijf, klein of groot, verzamelt gegevens van zijn klanten. De beveiliging van deze data is cruciaal voor uw onderneming, maar bij veel bedrijven is net die beveiliging ondermaats, zodat hackers er makkelijk mee aan de haal kunnen gaan. Investeren in dataveiligheid is dan ook een must, want meer en meer kmo’s worden het slachtoffer van cyberaanvallen. Hoe wapent u uw bedrijf tegen datalekken en hoe voorkomt u dat gegevensdiefstal uw business enorme schade toebrengt?

Lees verder

Uw bankagent helpt u graag