Mag ik zomaar in het rood?

Betalen Zichtrekening – 15 mei 2017

Het kan soms van pas komen om onder nul te kunnen gaan op uw zichtrekening. Maar dat mag niet zomaar: het is een service die u apart moet aanvragen. En daar is een goede reden voor.

 
Een kredietopening op uw zichtrekening is handig wanneer het financieel even moeilijk gaat, voor een tijdelijk geldtekort dat u snel kunt aanzuiveren.

Onder nul gaan op de zichtrekening valt immers onder de noemer consumentenkredieten. U sluit dus een kredietcontract af met uw bank. Daarvoor moet u een aanvraag indienen die alleen kan worden goedgekeurd als u aan bepaalde voorwaarden voldoet. Daarbij wordt onder meer nagegaan of u voldoende inkomsten hebt om eventuele negatieve saldi achteraf ook terug te betalen. Banken nemen soms als maatstaf of u de voorbije 3 maanden een inkomen had laten storten op uw rekening.

Welke mogelijkheden hebt u?

Een contract voor een kredietopening op de zichtrekening (de mogelijkheid om onder nul te gaan) is meestal van onbeperkte duur. Let wel op: één keer in de 12 maanden na de eerste kredietopneming moet het saldo weer op of boven 0 staan als u tot 3.000 euro onder nul mag gaan, en binnen de 60 maanden bij een kredietlijn van meer dan 3.000 euro. Eén dag nadat het negatieve saldo volledig is aangezuiverd (de zogenoemde nulstelling) mag u de geldreserve opnieuw aanspreken.

Als u vroeger al een zichtrekening had waarop u maximaal 1.239,44 euro negatief mocht staan (op voorwaarde dat u om de drie maanden weer boven nul geraakte), blijft u over die mogelijkheid beschikken.

Ideaal voor noodgevallen

Onder nul kunnen gaan is handig wanneer het financieel even moeilijk gaat, als noodoplossing. Om een duur uitvallend onderhoud van uw auto te betalen of een erg hoge energieafrekening na een zeer koude winter ...

Zo hoeft u uw spaargeld niet aan te spreken. U neemt gewoon meer van uw zichtrekening dan wat er eigenlijk op staat. Een kredietopening op uw zichtrekening is dus bedoeld voor een tijdelijk geldtekort dat u snel kunt aanzuiveren.

Want een krediet is nooit gratis: als u van deze mogelijkheid gebruikmaakt, betaalt u intresten op het bedrag dat u in het rood staat.

Overweeg het alternatief: een kredietkaart

Met een kredietkaart beschikt u permanent over een aanvullende financiële reserve. U betaalt uw uitgaven in één keer, tot een maand later, zonder interest.

Meer weten?

Contacteer gerust uw bankagent.

Let op, geld lenen kost ook geld !

De kredietopening op de zichtrekening is onderworpen aan de wetgeving op het consumentenkrediet.

Kredietgever: AXA Bank Belgium nv, Troonplein 1 te 1000 Brussel.

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Payconiq en Bancontact samen in één app

Bancontact en Payconiq Belgium zijn samen en dat biedt alleen maar voordelen. De Payconiq by Bancontact-app biedt inderdaad het beste voor mobiel betalen: eenvoud, reikwijdte en veiligheid bijeen. Via uw smartphone of tablet hebt u met deze app steeds geld op zak.

Lees verder

Uw smartphone: uw nieuwe portemonnee

Onze portefeuille ruimt hoe langer hoe meer plaats voor onze smartphone als betaalmiddel. Er gaat haast geen dag voorbij of er verschijnt wel een artikel over nieuwe betaalmogelijkheden en betaalapps voor uw telefoon. De nieuwe trend: betalen zonder uw debetkaart te gebruiken.

Lees verder

Ook contactloos betaalt u in alle veiligheid

De nieuwe debetkaarten die nu door AXA Bank worden uitgegeven zijn uitgerust met een NFC-chip (Near Field Communication), waardoor contactloze betalingen mogelijk zijn: ze zijn gemakkelijk herkenbaar door het symbool met vier golfjes. Contactloos betalen wordt meer en meer de norm. Toch staan sommige mensen er wantrouwig tegenover. Geheel onterecht. Waarom? Daarom!

Lees verder

Hoe betaalt de Belg het liefst?

De debetkaart is nog steeds het populairste betaalmiddel in België. Dat blijkt uit een onderzoek* dat Bancontact voerde bij 1000 landgenoten in september 2017. Mobiel betalen en contactloos betalen zijn bezig aan een opmars, al vertrouwt een meerderheid van de ondervraagden het nog niet helemaal. Voor 3 op de 10 Belgen is mobiel en contactloos betalen echter al even veilig als de ‘klassieke’ betaalmethoden.

Lees verder