Nieuwe bedrijfswagen kopen? Zo bepaalt u het budget!

Groeien is uitbreiden Bedrijfsvoertuig Professioneel krediet – 25 maart 2022

Is uw bedrijfswagen toe aan vervanging? Hebt u een grotere of een tweede bestelwagen nodig om uw zaak te laten draaien? Of wilt u uw werknemers een salariswagen aanbieden? Voor de aanschaf van een nieuw bedrijfsvoertuig bepaalt u best uw budget op voorhand. Maar hoe pakt u dat aan? Ontdek in deze blog hoeveel u kunt besteden aan een nieuwe bedrijfswagen.

Hoe stelt u het budget samen voor een nieuwe bedrijfswagen?

bedrijfswagen budget bepalen
Hebt u graag een goede indicatie van de maximale aankoopprijs voor een nieuwe bedrijfswagen? Uw bankagent bekijkt graag samen met u wat voor u het voordeligste is.

Als u een nieuwe bedrijfswagen nodig hebt, gaat u best niet over een nacht ijs. Ga zeker langs bij verschillende garages en bekijk autowebsites tot u een geschikt voertuig vindt. En dan hebt u hem uiteindelijk op het oog: de bedrijfswagen die uw voorkeur wegdraagt. Hij ziet er mooi uit, de opties en het verbruik zijn oké en belangrijker nog: hij past binnen uw plannen.

Maar voordat u garages en websites afschuimt, moet u zich de vraag stellen: welk budget kan ik besteden aan een nieuwe bedrijfswagen en hoe stel ik dat budget samen? Om te weten te komen hoe hoog uw budget is en hoe u uw nieuwe bedrijfswagen het beste financiert, houdt u best rekening met de volgende factoren:

Bron

Verduidelijking

Spaargeld en cashvoorraden

Dit is geld dat u op bankrekeningen hebt geparkeerd.

Restwaarde huidige bedrijfswagen

Kijk hiervoor op tweedehands zoekertjes of websites naar de prijs van vergelijkbare wagens.

Maandelijks besteedbaar inkomen (vrije cashflow)

Simpel: Al uw echte inkomsten – al uw echte uitgaven. Meer informatie?

Met deze 3 factoren krijgt u een goede indicatie van de maximale aankoopprijs van uw nieuwe bedrijfswagen:

Max. aankoopprijs nieuw voertuig = spaargeld & cash + restwaarde huidig voertuig + (aflossingstermijn x 12 maanden x maandelijks besteedbaar inkomen)

Afhankelijk van wat uw aankoophorizon is, vult u bij aflossingstermijn het aantal jaren in waarop u de bedrijfswagen wilt afbetalen. Wilt u op 5 jaar afbetalen? Of liever op 3 jaar? Vul dan in het eerste geval in de berekening 5 in, in het andere geval 3.

Hebt u graag op voorhand een goed zicht op uw budget voor een nieuwe bedrijfswagen?

Uw bankagent overloopt graag samen met u uw opties en berekent wat voor u het voordeligste is. Maak gerust een afspraak.

Goed om te weten…

Is een aanhangwagen ook een bedrijfsvoertuig? Neen, die wordt beschouwd als rollend materieel. Lenen voor een aanhangwagen gaat bijvoorbeeld bij AXA Bank via equipment4pro en niet via car4pro. Ook voertuigen waarvoor u een rijbewijs C of hoger nodig hebt worden beschouwd als rollend materieel.

Interessante links

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Verhoogde investeringsaftrek van 25% tot december 2022

Om het economisch klimaat aan te moedigen, heeft de overheid de investeringsaftrek op vaste activa die door kleine ondernemingen worden aangekocht tot 31 december 2022 verhoogd tot 25%. Daardoor wordt investeren in deze activa in 2022 fiscaal interessant voor wie daar ruimte voor heeft. Meer details over de investeringsaftrek en wat de verhoging voor u als ondernemer kan betekenen, ontdekt u in deze blog.

Lees verder

Aftrekbaarheid bedrijfswagens : CO2-uitstoot bepaalt belastingvoordeel

Naast het budget dat u kunt of wilt besteden aan een nieuwe bedrijfswagen voor uw onderneming, is de fiscale aftrekbaarheid een element waar u zeker rekening mee moet houden bij de aankoop van een bedrijfsvoertuig. De CO2-uitstoot is hiervoor het allesbepalende criterium. In deze blog leest u hoe u het aftrekpercentage van uw wagenpark bepaalt.

Lees verder

Hoe de waarde van een bedrijf bepalen bij overname?

Het gaat u als ondernemer voor de wind en u wilt zich bij een ander bedrijf inkopen of het volledig overnemen. Een vraag die dan in het overnameproces vanzelf naar boven komt: hoe bepaalt u de waarde van die zaak? Er is echter geen eenduidig antwoord. Er bestaan immers verschillende methodes om de overnamewaarde van een bedrijf te bepalen, elk met een andere uitkomst. En onder andere aannames kan één en dezelfde methode zelfs verschillende resultaten opleveren. In deze blog vindt u meer uitleg over de twee meest voorkomende waarderingsmethodes.

Lees verder

De overnameprijs van een onderneming bepalen: de DCF-methode voor u uitgelegd (met voorbeelden)

Bent u van plan om aandelen in een nv of bv te kopen of te verkopen? Dan is het belangrijk om een duidelijk zicht te krijgen op de waarde van het bedrijf. Uiteraard kunt u die waardebepaling toevertrouwen aan een specialist ter zake, maar u kunt het ook zelf al eens proberen. De DCF-methode (voluit discounted cashflow-methode) wordt beschouwd als de meest interessante waarderingsmethode om de waarde van een onderneming te bepalen omwille van de allround benadering. Hoe dat in zijn werk gaat? We leggen het voor u uit in 5 stappen.

Lees verder

Welke documenten neemt u mee voor uw kredietaanvraag?

Als zelfstandige hebt u plannen met uw onderneming. Met een financiering voor uw project hoeft u niet te wachten om uw plannen uit te voeren. Een goede voorbereiding van uw kredietaanvraag is daarom een slimme zet. Bespaar uzelf tijd en neem meteen de nodige documenten mee naar uw AXA Bankkantoor. Met deze checklist kunt u meteen aan de slag!

Lees verder

Neem contact op met uw AXA Bankagent