Bedrijfspand kopen of huren: wat zijn de voor- en nadelen?

Groeien is uitbreiden Bedrijf in groei Professioneel krediet – 13 februari 2017

Als ondernemer hebt u ruimte nodig om uw eigen zaak uit te bouwen. Gaat u die ruimte kopen of huren? Beiden hebben zo hun voor-  en nadelen. U ontdekt ze hier. 

Bedrijfspand huren? 

bedrijfspand kopen of huren
Gaat u een ruimte kopen of huren? Beiden hebben zo hun voor-en nadelen.

1. Flexibel binnen de huurtermijn

Want u weet niet wat de toekomst brengt. De zaken kunnen tegen alle verwachtingen zeer goed gaan. Net zoals het onverwacht wat minder kan gaan. Misschien zult u een periode moeten overbruggen. Misschien wilt u verschillende locaties uitproberen. En wilt u graag met zo weinig mogelijk risico starten. Gaat u een bedrijfspand huren, dan hangt u in principe alleen vast aan uw huurtermijn.

2. Geen onverwachte kosten

Het grote voordeel van huren: u hoeft geen extra budget te voorzien voor onvoorziene kosten. Als de boiler vervangen moet worden. Of als er plots een lek is. Of de ramen zijn aan vervanging toe. Gaat u een bedrijfspand huren, dan moet u niet opdraaien voor deze kosten. De eigenaar van uw bedrijfsruimte lost dit voor u op. Gelukkig maar, want als startende ondernemer heeft u andere kosten aan uw hoofd. 

3. Minder risico, minder winst

Als u uw bedrijfspand huurt, neemt u minder risico. Wie minder risico neemt, bouwt uiteraard minder op. En daarmee benoemen we meteen het voordeel van een bedrijfspand kopen. Op het einde van de rit hebt uw bedrijfsruimte betaald, meer niet. Uiteraard kunt u wel een deel van huur inbrengen als onkost.

Bedrijfspand kopen? 

1. U hebt zekerheid

Huren om te testen of de markt klaar is voor uw product of dienst, is één ding. Maar houdt in uw achterhoofd dat u geen zekerheid hebt over hoelang u kunt blijven. Als de zaken goed gaan, wilt u niet voor verrassingen komen te staan. Wat als het pand plots verkocht wordt, en de nieuwe eigenaar heeft een andere bestemming voor ogen? Als u gaat kopen, hebt u de zekerheid dat u actief kunt blijven, tot u het zelf wilt. 

2. U beslist over de bedrijfsruimte

Wilt u de indeling van de wachtzaal aanpassen? Een complex bijbouwen? Of de kleedkamers helemaal in uw trendkleur van het seizoen schilderen. Of een extra verdieping voor de boekhouding bijbouwen? Als eigenaar hebt u geen toestemming nodig van de huisbaas.  

3. Uw fiscaal voordeel

Gaan de zaken goed, tot zeer goed? Dan kunnen kosten welkom zijn om minder belastingen te betalen. Gaat u een bedrijfsruimte kopen? Dan kunt u kosten inbrengen zoals: het gebouw zelf als onroerend goed, de onroerende voorheffing en de intrest van uw professioneel krediet.  Net zoals alle kosten voor onderhoud en herstellingen. Doe er uw fiscaal voordeel mee! 

Als uw beslissing meer naar kopen neigt, dan is ons professioneel krediet misschien iets voor u? Raadpleeg onze checklist hier.  

Ook lezen: 

Een bedrijfspand kopen of renoveren: check! 

Advies en vragen over onze producten

Vraag het aan uw AXA Bankagent

Meer artikels over dit onderwerp

Verhoogde investeringsaftrek van 25% tot december 2022

Om het economisch klimaat aan te moedigen, heeft de overheid de investeringsaftrek op vaste activa die door kleine ondernemingen worden aangekocht tot 31 december 2022 verhoogd tot 25%. Daardoor wordt investeren in deze activa in 2022 fiscaal interessant voor wie daar ruimte voor heeft. Meer details over de investeringsaftrek en wat de verhoging voor u als ondernemer kan betekenen, ontdekt u in deze blog.

Lees verder

Aftrekbaarheid bedrijfswagens : CO2-uitstoot bepaalt belastingvoordeel

Naast het budget dat u kunt of wilt besteden aan een nieuwe bedrijfswagen voor uw onderneming, is de fiscale aftrekbaarheid een element waar u zeker rekening mee moet houden bij de aankoop van een bedrijfsvoertuig. De CO2-uitstoot is hiervoor het allesbepalende criterium. In deze blog leest u hoe u het aftrekpercentage van uw wagenpark bepaalt.

Lees verder

Nieuwe bedrijfswagen kopen? Zo bepaalt u het budget!

Is uw bedrijfswagen toe aan vervanging? Hebt u een grotere of een tweede bestelwagen nodig om uw zaak te laten draaien? Of wilt u uw werknemers een salariswagen aanbieden? Voor de aanschaf van een nieuw bedrijfsvoertuig bepaalt u best uw budget op voorhand. Maar hoe pakt u dat aan? Ontdek in deze blog hoeveel u kunt besteden aan een nieuwe bedrijfswagen.

Lees verder

Hoe de waarde van een bedrijf bepalen bij overname?

Het gaat u als ondernemer voor de wind en u wilt zich bij een ander bedrijf inkopen of het volledig overnemen. Een vraag die dan in het overnameproces vanzelf naar boven komt: hoe bepaalt u de waarde van die zaak? Er is echter geen eenduidig antwoord. Er bestaan immers verschillende methodes om de overnamewaarde van een bedrijf te bepalen, elk met een andere uitkomst. En onder andere aannames kan één en dezelfde methode zelfs verschillende resultaten opleveren. In deze blog vindt u meer uitleg over de twee meest voorkomende waarderingsmethodes.

Lees verder

De overnameprijs van een onderneming bepalen: de DCF-methode voor u uitgelegd (met voorbeelden)

Bent u van plan om aandelen in een nv of bv te kopen of te verkopen? Dan is het belangrijk om een duidelijk zicht te krijgen op de waarde van het bedrijf. Uiteraard kunt u die waardebepaling toevertrouwen aan een specialist ter zake, maar u kunt het ook zelf al eens proberen. De DCF-methode (voluit discounted cashflow-methode) wordt beschouwd als de meest interessante waarderingsmethode om de waarde van een onderneming te bepalen omwille van de allround benadering. Hoe dat in zijn werk gaat? We leggen het voor u uit in 5 stappen.

Lees verder